Skip to main content
SUPERVISOR
Saleh Akbarzadeh,Mohammad Silani
صالح اکبرزاده (استاد راهنما) محمد سیلانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammad Sajjad Salehi
محمدسجاد صالحی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Finite Element Simulation and Analysis of Deposition Process and Thermal Loading on Dense Vertically-Cracked Thermal Barrier Coatings
The advancement of the design and technology of manufacturing industrial turbines for power generation at power plants and the driving force of many systems, such as aircraft engines, depends on the increase in efficiency of these turbines. The need for a high-temperature operation to increase efficiency has led to the use of protective coatings called Thermal Barrier Coatings (TBCs) to protect turbine equipment against destructive conditions and relatively high thermal loads. However, the coatings themselves are also gradually affected by these destructive conditions. Hence, in the past years in the technology of fabricating TBCs, vertical cracks are created in this coating, thereby increasing the lifespan of thermal barrier coatings and increasing their shelf life. In the present study, based on the microstructural characteristics of thermal barrier coatings, first, the modeling of the deposition process and the fabrication of these coatings was done using the finite element method. In this modeling, the deposition process of TBCs for studying the thermal and mechanical behavior of these coatings simulated. Then the temperature field and the residual stresses obtained during and after the deposition process and cooling to ambient temperature has been studied. The results show that the maximum residual stress after cooling is at the interface between the substrate and the bond coat and is about 304 MPa. Subsequently, by applying thermal loading and simulating the actual working conditions of the turbine, the thermal and mechanical behavior of TBCs was evaluated in working conditions and the distribution of the temperature and stress field in the system was calculated. Next, the obtained results and the accuracy of the proposed model validated by experimental reports. Then, vertical cracks applied in the model using the XFEM and simulation of TBCs was performed. Finally, by comparison of the simulation results of the cracked coatings with non-crack coatings, it was found that the presence of cracks in the coatings resulted in the release of a significant amount of residual stress. Also in the presence of cracks, bearing of the coating anti-shock shields increase, which increases the durability and lifespan of the coatings. Keywords : Thermal barrier coatings, Vertical crack, Finite element method, Residual stress
امروزه پیشرفت طراحی و فناوری ساخت توربینهای صنعتی برای تولید قدرت در نیروگاهها و نیروی محرکهی بسیاری از سیستمها مانند موتورهای هواپیما، در گروِ افزایش کارایی و بازدهِ کاری این توربینها میباشد. لزوم عملکرد در دمای کاری بالا به منظور افزایش بهرهوری، منجر به استفاده از پوششهایی محافظتی به نام پوششهای سدّ حرارتی جهت محافظت از تجهیزات داخل توربین در برابر شرایط مخرب و بارگذاریهای حرارتی نسبتاً شدید شده است. اما خود این پوششها نیز تحت تأثیر این شرایط مخرب، پس از مدتی از بین میروند. از این رو در سالهای گذشته در فناوریهای ایجاد این پوششها، ترکهایی عمودی به صورت خودخواسته در این پوششها ایجاد میکنند و با این کار طول عمر پوششهای سدّ حرارتی را افزایش داده و باعث ماندگاری بیشتر آنها میشوند. در پژوهش حاضر ابتدا بر اساس مشخصات ریزساختاری پوششهای سدّ حرارتی، مدلسازی فرآیند ساخت و ایجاد این پوششها به کمک روش اجزاء محدود انجام گرفت. در این مدلسازی فرآیند ساخت و ایجاد این پوششها به منظور بررسی رفتار حرارتی و مکانیکی این پوششها و به دست آوردن میدان دمایی و تنش پسماند موجود در آنها در حین فرآیند ساخت و پس از پایان آن و خنکسازی تا دمای محیط، شبیهسازی شده است. نتایج به دست آمده، نشان میدهد که تنش پسماند بیشینه پس از خنکسازی، در سطح مشترک بین زیرلایه و پوشش میانی قرار داشته و مقدار آنحدود 304 مگاپاسکال میباشد. پس از آن با اعمال بارگذاری حرارتی و شبیهسازی شرایط کاری واقعی توربین، رفتار حرارتی و مکانیکی این پوششها در شرایط کاری ارزیابی گردیده و توزیع میدان دما و تنشِ موجود در سیستم محاسبه شدند. در ادامه با اعتبارسنجی نتایج به دست آمده واطمینان از صحت مدل ارائه شده، با اعمال ترکهایی عمودی در مدل با استفاده از روش اجزاء محدود توسعه یافته، به شبیهسازی پوششهای سدّ حرارتی با ترک عمودی پرداخته شد. از مقایسهی نتایج حاصل از شبیهسازی پوششهای ترکدار با پوششهای بدون ترک مشخص شد حضور ترک در پوششها منجر به آزاد شدن مقدار قابل توجهی از تنش پسماند شده و همچنین با حضور ترکها تحمل پوششها در برابر شوکهای حرارتی بیشتر میشود که این امر موجب افزایش ماندگاری و طول عمر پوششها میگردد. کلمات کلیدی: پوششهای سدّ حرارتی، ترک عمودی، روش اجزاء محدود، تنش پسماند

ارتقاء امنیت وب با وف بومی