Skip to main content
SUPERVISOR
Hassan Khademi zadeh,Seyed Mohsen Safavi
حسن خادمی زاده (استاد مشاور) سید محسن صفوی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Rasul Rashidifar
رسول رشیدی فر

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Analysis of Cold Rolling Process Using Damage Mechanic
The main purpose of the present thesis is to analysis the effects of variation of rolling speed in tandem cold rolling process. At the beginning, the various factors, which are in fluencive on tearing of strip, such as manual effects, equipments and strip defects,are studies. Using theoritical equation, the main parameters of tandem cold rolling are calculated and are copmared with practical results of tandem cold rolling line in Foulad Mobarake steel company and calculated parameters were validated. Then, the tandem cold rolling pocess was simulation by means of finite element software, ABAQUS\Explicit and damage critria was defined as strip’s tear criteria. Among various damage models available in ABAQUS software, FLD damage was selected. Erichsen test was applied on St12 steel sheett model to extract. Correlated parameters to following that, results of simulation of tandem cold rolling were compared with practical and analytical results and validated. Consequently, variations of rolling speed and it’s effects on strip’s tear were analysed. Key Words Tandem Cold Rolling, Velocity Variation, Tearing of Sheet Metal, Damage, Forming Limit Diagram (FLD), FLD Damage, ABAQUS, Finite Element Analysis.
هدف از این پایان نامه بررسی تاثیر تغییرات سرعت خط نورد سرد پیوسته، بر روی پارگی ورق می باشد. ابتدا مطالعه ای بر روی خط نورد سرد پیوسته صورت گرفته و عوامل پارگی ورق از قبیل عوامل انسانی، تجهیزات و معایب ورق مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از روابط تحلیلی پارامترهای اصلی نورد سرد محاسبه شده ونتایج آن با نتایج تجربی استخراج شده از خط نورد سرد پیوسته فولاد مبارکه اصفهان مقایسه و صحت آن تایید شده است. سپس خط نورد سرد پیوسته توسط نرم افزار ABAQUS شبیه سازی گردیده که در آن معیار آسیب، به عنوان معیار پارگی ورق استفاده شده است. از میان مدل های آسیب موجود در این نرم افزار، معیار آسیب حد شکل دهی (FLD Damage) انتخاب شده که برای استخراج پارامترهای مربوط به این معیار، آزمایش اریکسن بر روی ورق فولادی St12 انجام گرفته و سپس این پارامترها به عنوان ورودی نرم افزار مورد استفاده قرار گرفته است. در قدم بعدی صحت شبیه سازی انجام شده با مقایسه نتایج حاصل از شبیه سازی با نتایج موجود تجربی و روابط تحلیلی اثبات شده و تغییرات سرعت خط نورد و تاثیر آن بر روی پارگی مورد بررسی قرار گرفته است. کلمات کلیدی : نورد سرد پیوسته، تغییرات سرعت، پارگی ورق های فولادی، آسیب، نمودار حد شکل دهی، المان محدود، آسیب حد شکل دهی، نرم افزار آباکوس

ارتقاء امنیت وب با وف بومی