Skip to main content
SUPERVISOR
Davood Mostofinejad
داود مستوفی نژاد (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyed Jalil Hoseini
سیدجلیل حسینی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Modeling of FRP-Concrete Interface Debonding In Strengthened Reinforced Concrete Beams with Some Case Studies
Strengthening of reinforced concrete (RC) structures by external bonding of advanced fiber-reinforced polymer (FRP) composites has become very popular around the world over the past decade due to the well-known unique advantages of FRP composites over other materials. Such FRP-strengthened structures are likely to fail by debonding of the FRP from concrete. This study concerns with understanding and modeling of debonding failure mechanism in FRP strengthened RC beams. For this purpose ,first the literature was reviewed to recognize reasons and mechanism of debonding. Then, the obstacles involved in nonlinear modeling of RC beams strengthened with FRP sheets were investigated. ABAQUS software capabilities were utilized to overcome the modeling difficulties. Special procedure was selected to model the interface between the FRP laminate and the concrete substrate; then the procedure wa verified with experimental results of six concrete beams strengthened with FRP and loaded up to debonding failure of laminates. A comprehensive case study was performed to access the effects of different geometrical parameters like length, width and height of the FRP laminate on the failure load and the whole behavior of strengthened beams. Finally, a new strength method was presented to predict the debonding load of the strengthened beams. Comparisons between the predictions of the presented method and other methods in the literature on some experimental data showed the good accuracy of suggested method.
امروزه تقویت تیرهای بتن آرمه به وسیله ی چسباندن ورق هایی از جنس کامپوزیت های مسلح کننده ی الیافی، به علت مزایای منحصر به فرد این کامپوزیت ها، تبدیل به یکی از روش های معمول مقاوم سـازی شده اسـت. با این وجود، در سازه های مقاوم سازی شده به این روش، احتمال وقوع گسیختگی بر اثر جدا شدن ورق و بتن از یک دیگر وجود دارد. هدف این مطالعه شناخت و مدل سازی مکانیسم های گسیختگی جدا شدگی در تیرهای بتن آرمه ی مقاوم سازی شده است. برای دست یابی به این اهداف، ابتدا مطالعاتی که تا به حال درباره ی این موضوع انجام گرفته مورد بررسی قرار گرفت تا دلایل و ساز و کار وقوع این نوع گسیختگی درک شوند. در ادامه مشکلاتی که در شبیه سازی عددی این پدیده وجود دارند، بررسی شد و با استفاده از قابلیت های نرم افزار ABAQUS روشی برای حل آن ها ارائه گردید. با مقایسه ی نتایج حاصل از مدل سازی المان محدود شش تیر با نتایج تجربی، صحت شیوه ی پیشنهادی برای شبیه سازی جدا شدگی اثبات شد. در قسمت بعدی، اثرات پارامترهای هندسی مختلف شامل طول، عرض و ارتفاع ورق روی رفتار و بار گسـیختگی تیر های تقویت شده بررسی شدند. در انتها نیز روشی بر پایه ی تئوری های مقاومت مصالح برای تعیین بار وقوع جدا شدگی ارائه گردید. بررسی و مقایسه ی انجام شده نشان داد که روش پیشنهادی از دقت بسیار خوبی بر خوردار است

ارتقاء امنیت وب با وف بومی