Skip to main content
SUPERVISOR
Mojtaba Azhari,Mohammad mehdi Saadatpour
مجتبی ازهری (استاد مشاور) محمدمهدی سعادتپور (استاد راهنما)
 
STUDENT
Saeed Bahrami
سعید بهرامی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Determination of Dynamic Magnification Factor in Skew Elastic Isotopic Plates Subjected to Moving Loads
In order to provide more safety for high speed vehicles entering in highway bridges, modern highways should be as aligned as possible with the overrun bridges. This obligation results in construction more skew bridges all over the world. In skew bridge the center line of the longitudinal deck elements are not perpendicular to abutment. The angle between center line of the deck and the line normal to abutment is called skew angle. In the traditional bridge designing methods, traffic loads are considered as static loads which are increased by the application of dynamic allowance factor. In current standards, the dynamic allowance factor is only function of span length or first natural frequency of the bridge. In this research dynamic response of a skew bridge under dynamic load using finite strip method based on Kirchhoff assumptions has been studied. The bridge deck is modeled as a thin plate and also for dynamic loads three models: Moving load, moving mass and moving vehicle, are taken into account. Effects of skew angle, natural frequency of the bridge, span length, loading speed, velocity parameter, loading model and load combinations on the response and the dynamic allowance factor of displacement and moment are studied. The results show that the dynamic allowance factor is not only the function of span length but also it highly depends on velocity, eccentricity, loading model and geometric characteristics of the bridge deck like skew angle.
برای حفظ ایمنی و سرعت وسایل نقلیه عبوری در آستانه ورود به گذرگاه پل‌ها، بزرگراه‌های پیشرفته باید تا حد امکان مسیر مستقیم را حفظ کنند و این موضوع باعث افزایش تعداد پل‌های مورب در سطح جهان شده است. در پل مورب راستای محور طولی عرشه بر کوله‌ها عمود نیست و زاویه ایجاد شده بین این راستا و عمود بر راستای کوله را زاویه تورب می‌نامند. در روش متداول طراحی پل‌ها، بار عبوری یک بار استاتیکی لحاظ گردیده و با اعمال ضریبی به نام ضریب تقویت دینامیکی افزایش می‌یابد. ضریب تقویت دینامیکی در آیین‌نامه های موجود صرفاً تابعی از طول دهانه یا فرکانس طبیعی اول ارتعاشی پل می‌باشد. در این تحقیق پاسخ دینامیکی پل مورب تحت بار متحرک با برنامه نویسی در محیط و به روش نوار محدود بر پایه فرضیات کیرشهف بررسی شده است. عرشه پل، ورق نازک با رفتار الاستیک و برای بار متحرک سه مدل وزن، جرم و جرم فنری متحرک در نظر گرفته شده است. اثر زاویه تورب، فرکانس طبیعی پل، طول دهانه، سرعت بار، پارامتر سرعت، مدل بار، حالت‌های مختلف بارگذاری بر پاسخ و ضرایب تقویت دینامیکی تغییر مکان و لنگر خمشی بررسی شده است. نتایج گویای این است که ضریب تقویت دینامیکی علاوه بر طول دهانه، تا حد زیادی به سرعت، خروج از مرکزیت، مدل بار و مشخصات هندسی ورق مورب مثل زاویه تورب بستگی دارد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی