Skip to main content
SUPERVISOR
Farhad Behnamfar
فرهاد بهنام فر (استاد راهنما)
 
STUDENT
Amir Moghtaderiesfahani
امیر مقتدری اصفهانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Analysis of Underground Train-Induced Structure Vibrations
During the last decades, the railway traffic in densely populated areas has increased. At the same time, passenger trains have become faster and freight trains have become heavier. As a consequence of this, trains are an increasing source to ground vibration, which may be a nuisance to people, buildings and sensitive equipment in the surrounding environment. In this research, a two-dimensional dynamic system, including underground train, sleeper, rail pad, tunnel, soil and adjacent structure in the time domain and using SAP2000 software, based on linear time history dynamic analysis, will be analyzed. The purpose is parametric study about effective factors on peak response of structure (acceleration, velocity and displacement). Among various factors, the effect of this factors, train velocity, soil property, natural period of structure and height of tunnel, will be investigated. Train movement, will be modeled by a series of moving load. Set of ballast, rail pad, sleeper and tunnel will be modeled with appropriate elements. Surrounding soil and 2-dimentional structure on the ground modeled with plane strain element and frame element, respectively. Behavior of the system is assumed linear elastic. The result of linear time history dynamic analysis is recognition of effective factors in responses. The conclusions are soil properties and train velocity are more effective and complicated in contrast with natural period of structure and height of tunnel.
در طی دهه های اخیر، ترافیک راه آهن در مناطق پر جمعیت افزایش یافته است. در همین زمان قطارهای مسافربری سریع تر و سنگین ترشده اند. در نتیجه، قطارها یک منبع ایجاد ارتعاش در زمین محسوب می شوند، که موجب آزار و اذیت ساکنان، ساختمان ها و تجهیزات حساس می گردد. در این تحقیق یک سیستم دینامیکی دو بعدی شامل قطار زیرزمینی، تکیه گاه ریل، تراورس، تونل، خاک و سازه مجـاور در حوزه زمان و با استفـاده از نرم افزار SAP2000 مورد تحلیـل دینـامیکی تاریخچـه زمـانی خطی قرار می گیرد. هدف، بررسی پارامتری عوامل موثر در میزان پاسخ (شتاب، سرعت و جابجایی) حداکثر سازه است. از بین عوامـل گوناگون، اثر چهار عـامل سرعت قطار، جنس خاک، زمـان تنـاوب سـازه و عمق تونل مورد بررسـی قرار می گیرد. اثر عبور قطار توسـط یک رشتـه بار متحرک مدل می شـود. مجمـوعـه زیرسـازی، بـالشتک های تکیـه گاهی، تراورس و تونل با به کار گیری المان های مناسب مدل می گردد. خاک پیرامونی با المان صفحه ای کرنش مستوی و سازه دو بعدی روی زمین نیز با المان قاب مدل می شوند. رفتار حاکم بر سیستم، الاستیک خطی فرض می شود. نتیجه تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی خطی بر روی کلیه مدل ها، شناخت پارامترهای موثر در میزان پاسخ ها است. نتایج حاکی از آن است که دو عامل جنس خاک و سرعت قطار فاکتورهای موثرتر و در عین حال پیچیده تری نسبت به دو عامل دیگر یعنی زمان تناوب سازه و عمق تونل هستند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی