Skip to main content
SUPERVISOR
Majid Sartaj
مجید سرتاج (استاد راهنما)
 
STUDENT
Morteza Yaghobi
مرتضی یعقوبی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Optimization of Municipal Soild Waste Collection and Transportation Systems Case Study Shazand (Markazi Province)
Collection and traortation of municipal solid wastes (MSW) is one of the key functional elements in integrated solid waste management, which accounts for a considerable portion of the associated costs. Nowadays, increasing population (specially in developing countries), development of urbanization, and advancement of technology and industries along with environmental awareness have made the collection and traortation of MSW as one of the most challenging problems faced by municipal authorities and decision makers. Review of literature shows that one of the important categories of vehicle routing problems in which demand points are located on the network arcs is the capacitated arc routing problem (CARP). In order to develop a model to solve this problem a combined method based on geographic information system (GIS) was employed. This combined method consisted of linear programming model with integer variables for estimation of number and type of fleet vehicles and costs, a mathematical programming model to divide the study area into sub areas (partitions), and a heuristic model for vehicle routing in each partition. Computer codes were developed using Matlab for vehicle routing and obtaining some of the input parameters for partitioning. Other computer coded were developed using Lingo for estimation of vehicle fleet and partitioning. Capabilities of Arc GIS were employed to develop the network, to analyze the network and to establish the input parameters for heuristic method. The application of this combined method was investigated by analysis of a case study. The study area was Shazand city, located in the south west of Markazi province. This city has a population of about 20000 people and average MSW production rate of 10000 kg per day. In order to assess the performance of the model 3 scenarios were considered. Results of optimization showed a 16 percent reduction in total costs and less geo spreading compared to the existing system. In the third scenario it was assumed that all vehicles are permitted to use all arcs. Results showed an 18 percent reduction in total costs compared to existing system and 26 percent reduction in geo spreading compared to the second scenario. Overall, the results showed the capability and benefits of utilizing this combined model compared with traditional and empirical methods in different real and applied cases.
جمع آوری و حمل و نقل پسماندهای جامد شهری یکی از عناصر اساسی در مدیریت جامع پسماندها می باشد که قسمت اعظم هزینه های این بخش را بخود اختصاص داده است. امروزه با توجه به افزایش جمعیت (بخصوص در کشورهای در حال توسعه)، رشد شهر نشینی و پیشرفت فناوری و صنعت و نیز با توجه به اهمیت مسائل زیست محیطی، عنصر جمع آوری و حمل و نقل پسماندها به یکی از بزرگترین معضلاتی تبدیل شده است که مدیران شهری و بخصوص مسئولان شهرداری ها را بطور جدی به چالش کشیده است. مطالعات حاکی از این است که در واقع مساله جمع آوری و حمل و نقل پسماندهای شهری بنوعی یکی از انواع مسائل مسیریابی و زمان بندی وسائل نقلیه است. یکی از مهمترین انواع مسائل مسیریابی وسائل نقلیه که در آن مکان تقاضا کمانهای شبکه می باشد، مساله مسیریابی قوسی با محدودیت ظرفیت (CARP) می باشد. در این تحقیق مساله جمع آوری و حمل و نقل پسماندهای جامد شهری بصورت یک نوع خاص از مساله CARP تعریف شده است. بمنظور مدلسازی و حل این مساله از یک روش ترکیبی مبتنی بر سامانه اطلاعات جغرافیائی (GIS) استفاده شده است. این روش ترکیبی مشتمل بر یک مدل برنامه ریزی خطی با متغیرهای صحیح بمنظور تخمین ترکیب (تعداد و نوع) ناوگان وسائل نقلیه و هزینه مرتبط با این ترکیب، یک مدل برنامه ریزی ریاضی بمنظور تقسیم کردن منطقه به یک تعداد زیر منطقه با توجه به تعداد وسائل موجود و سر انجام یک الگوریتم ابتکاری بمنظور مسیریابی وسائل در داخل هر زیر منطقه می باشد. بدین منظور از نرم افزار MATLAB بمنظورکدنویسی الگوریتم مسیریابی و نیز بمنظور بدست آوردن برخی از پارامترهای ورودی الگوریتم پارتیشن بندی استفاده گردیده است و نرم افزار LINGO نیز بمنظور کدنویسی و حل الگوریتم تخمین ترکیب ناوگان اولیه و نیز الگوریتم پارتیشن بندی بکار رفته است.در این تحقیق از توانائی های GIS بمنظور ایجاد مدل پایگاه داده شبکه، انجام تحلیل بر روی شبکه و ایجاد پارامترهای ورودی برای روش ترکیبی استفاده شده است. روش ترکیبی مذکور، بصورت یک مطالعه موردی بر روی یک مساله عملی مورد آزمون و بررسی قرار گرفته است تا بدین وسیله صحتِ کارائی و سودمندی آن مشخص گردد. منطقه مورد مطالعه در این تحقیق شامل شهر شازند در جنوب غربی استان مرکزی می باشد بمنظور انجام مقایسه صحیح و نمایش سودمندی روش ارائه شده، سه گزینه مختلف در نظر گرفته شد. گزینه سوم بر اساس این واقعیت بود که همه وسائل قادر به عبور و سرویس به تمام شبکه معابر می باشد. نتایج این گزینه حاکی از حدود 18 درصد کاهش درهزینه نسبت به وضعیت موجود و 26 درصد کاهش در پخشیدگی جغرافیائی نسبت به گزینه دوم بود. در کل نتایج نشانگر کارائی و سودمندی مدل نسبت به روشهای سنتی و تجربی و همچنین قابلیت مدل ارائه شده در مدلسازی و تحلیل حالت های مختلف عملی، بود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی