Skip to main content
SUPERVISOR
محمدرضا چمنی (استاد راهنما) رویا کلیشادی (استاد مشاور) مهدی نویدبخش (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hamed Adib
حامد ادیب

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387

TITLE

Numerical Simulation of Blood Flow in Carotid Artery Considering Fluid Structure Interaction
Blood flow is more viscous than water, arteriole wall is elastic, and flow is unsteady. In this study, numerical simulation of blood flow in the Carotid artery is carried out for a 54 years old person. The geometry used in this simulation is the actual geometry of the processing computed tomography scan including 34 millimeters of common Carotid artery and 15 millimeters of internal and external Carotid arterioles at the right side of the head. Radius of the common Carotid artery at the inlet is 3 millimeters, and at the outlet of the internal Carotid and external Carotid are 2 and 1.5 millimeters, respectively. Wall thickness in all arterioles are assumed 0.5 millimeters. The ANSYS-CFX software is used to simulate the blood flow with elastic and rigid walls hypothesis. The whole domain grid includes 86971 cells. The time step was set as 0.016 second. Two Newtonian and four non-Newtonian models are used for the rheeology of the blood. Boundary condition at the inlet of the Carotid artery is defined as the mass flow and the mass flow is given for one pulse of heart beep. The displacement of input and output boundary condition is set to zero and the velocity at the inlet of common carotid is given as uniform. Artery densities were assumed 1060 and 1200 kilogram per cubic meter. Hemodynamic characteristics such as fluid velocity, wall shear stress, wall displacement, and fluid pressure at different sections have been estimated. It is shown that the velocity near the wall in the elastic wall models is more than one obtained in the model with rigid walls. Maximum velocity in the Carotid artery occurs in Carreau-Yasuda's method. It is observed that there is an area with largest displacement at the middle of common Carotid artery. It is concluded that the aneurysm disease in such area is most likely to happen and atherosclerosis has least occurrence. The results show that there is not any separation zone in the internal Carotid artery, because the intersection of the internal and external Carotid arterioles has low angle (about 37 degrees). The velocity gradient and the wall shear stress at the exterior wall of the external Carotid artery are low where the conditions for the development of atherosclerosis commence. The wall shear stress increases at the intersection of the internal and external Carotid arterioles. In this region, the occurrence of aneurysm is more likely to happen than any other region. It is shown that Carreau's and Carreau-Yasuda's rhelogical models better estimate the characteristics of the blood flow than model with Cross rhelogical model. The total pressure (static pressure plus dynamic pressure) in the internal Carotid is almost constant. It is concluded that by analyzing the result of an actual sample of Carotid artery, the cardiovascular disease can be predicted.
در این پایان‌نامه شبیه‌سازی از جریان خون در رگ کاروتید شخصی 54 ساله انجام شده است و این شبیه سازی با استفاده از یک هندسه‌ی واقعی از نمونه‌ی سی تی اسکن و سپس پردازش آن انجام شده است. برای شبیه سازی از نرم افزار ANSYS-CFX به روش حجم محدود برای حل معادلات سیال استفاده شده است. در نظر گرفتن اندرکنش سازه و سیال به شرایط مساله اضافه شده تا بتواند نتایج را به واقعیت نزدیک کند. برای سیال خون هم از مدل نیوتنی و هم مدل غیر نیوتنی استفاده شده است. شرایط مرزی در ورودی به صورت دبی جرمی تعریف شده است و جریان به صورت غیر دائم است. همچنین در ورودی و خروجی‌ها جابه‌جایی آن‌ها بسته شده است. پارامتر‌های همودینامیکی سیال از جمله سرعت، تنش برشی دیواره و فشار مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان می‌دهد که اضافه شدن الاستیک بودن جداره به شرایط تحقیقات باعث شده سرعت در نزدیک جداره‌ها بیشتر و از پیشرفت آتروسکلروز جلوگیری کند که این از خواص طبیعی عروق است که دربیشتر تحقیقات قبلی که جداره صلب فرض می‌شده، این نکته قابل پیش بینی نبوده است. همچنین در اواسط شریان کاروتید اصلی ناحیه‌ای بیشترین جابه جایی را دارد که می‍توان گفت آن نقطه بیشترین احتمال آنوریسم و همچنین کمترین احتمال آتروسکلروز را نسبت به سایر نقاط دارد. در کاروتید داخلی با توجه به زاویه کم دو شاخه (حدود 37 درجه) هیچ‌گونه جریان برگشتی بوجود نمی‌اید ولی بیشینه سرعت به سمت جدار داخلی خواهد بود. بنابراین سرعت در جدار خارجی پایین است و در نتیجه تنش برشی بسیار پایین است که شرایط را برای پیشرفت آتروسکلروز فراهم می‌سازد. در کاروتید خارجی به دلیل زاویه‌ی بیشتری که نسبت به کاروتید داخلی دارد جریان کمتری از آن عبور می‌کند و سرعت در جدار خارجی آن بسیار پایین تر و در نتیجه تنش برشی بسیار کمی نسبت به سایر نقاط این رگ دارد که شرایط بسیار مناسبی را برای پیشرفت آتروسکلروز بوجود می‌اورد. در دو طرف محل دوشاخه در جدار کاروتید اصلی نقاطی وجود دارد که تنش یرشی در آن به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد و این نواحی را مستعد بیماری آنوریسم می‌کند. با تحلیل مدل‌های مختلف سیال نیوتنی و غیر نیوتنی این نتایج حاصل شد که روش کارو و کارو یاسودا روش‌های مناسب‌تری نسبت به روش کراس هستند زیرا در روش کراس با افزایش گرادیان سرعت، نرخ کرنش برشی افزایش می‌یابد و این افزایش باعث کم شدن لزجت می‌شود در حالی که در روش کارو و کارو یاسودا با افزایش نرخ کرنش برشی لزجت به لزجت در حالت نیوتنی نزدیک می‌شود که این مساله باعث شده نتایج واقعی تری برای سیال خون نسبت به روش کراس مشاهده شود. با تحلیل نتایج حاصل از یک نمونه‌ی واقعی می‌توان با بررسی پارامترهای آن به پیش بینی بیماری‌های عروق پرداخت و شخص را از این موضوع آگاه کرد تا فعالیت‌های روزانه خود را، اعم از فعالیت‌های ورزشی و رژیم غذایی با توجه به خطراتی که وی را تهدید می‌کند برنامه ریزی کند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی