Skip to main content
SUPERVISOR
Abdolreza Kabiri
عبدالرضا کبیری سامانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Niloofar Mahinparvar
نیلوفر مهین پرور

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
Among all the reasons for the bridge breakdown, scouring is the biggest danger. To reach the appropriate level of security and reliability for a bridge, its breakdown risk needs to be calculated. In this research to expand the risk assessment application in the bridge safety/reliability, the bridge abutment scouring equations are assessed for their reliability based on the probability distribution of the effective parameters in those equations. These parameters include channel shape, abutment shape, sediment, and stream flow. To evaluate each equation’s breakdown probability, Monte Carlo analysis is used and reliability index of each equation is going to be compared. In the conclusion, among the equations, the equation with the least breakdown probability and higher index of reliability will be chosen as the appropriate equation. In addition the results show that the uncertainty of the parameters should be included in the bridge abutment scouring. Among those parameters, uncertainty in depth and flow speed has the most dominant effect in the bridge abut scouring. Keywords Uncertainty, Risk Analysis, Scouring, Bridge Abutment, Monte Carlo Simulation
در میان تمام عوامل شکست پل‌ها در مسیر رودخانه ها، آب‌شستگی بزرگ‌ترین خطر محسوب می‌شود. تئوری‌های موجود، آب‌شستگی تکیه‌گاه پل را با شبیه سازی آن با آب‌شستگی پایه پل ضمن اضافه کردن فرضیات محدودی تخمین می زنند. محاسبه‌ی عمق آب‌شستگی پایه و تکیه‌گاه پل ها با عدم قطعیت‌های فراوانی مواجه است. با توجه به اهمیت پروژه‌های پل‌سازی و صرف هزینه‌های زیاد جهت ساخت و تعمیر آن‌ها، بررسی صحت مبانی طراحی و ارزیابی عمل کرد مورد انتظار از پل‌ها برای تصمیم‌گیران اهمیت ویژه‌ای دارد. با در نظرگرفتن عدم قطعیت‌های موجود در مهندسی هیدرولیک پل ها، استفاده از آنالیز قابلیت اطمینان جهت دست‌یابی به میزان ایمنی و اعتمادپذیری در تحلیل و طراحی یک پل راه‌کاری اساسی است. در این تحقیق به منظور توسعه‌ی کاربرد آنالیز ریسک و قابلیت اطمینان در تحلیل ایمنی پل‌ها، به محاسبه‌ی قابلیت اطمینان روابط آب‌شستگی تکیه‌گاه پل با در نظرگرفتن عدم قطعیت پارامترهای مؤثر بر این پدیده پرداخته شده ‌است. این پارامترها شامل شکل کانال، شکل تکیه‌گاه، خصوصیات رسوب، سیال و مشخصات جریان است. برای برآورد احتمال شکست روابط از روش‌ شبیه‌سازی مونت‌کارلو استفاده شده و میزان شاخص قابلیت اطمینان روابط با یکدیگر مقایسه شده است. در نهایت از بین روابط موجود بهترین رابطه با احتمال شکست کم‌تر و شاخص اطمینان در محدوده‌ی مورد نظر به عنوان رابطه‌ی مطلوب پیشنهاد می گردد. در این تحقیق به بررسی رابطه‌ی بین ضریب ایمنی و شاخص قابلیت اطمینان روابط لیم (1997) و ملویل (2000) نیز پرداخته شده است. نتایج نشان می‌دهدکه در ارتباط با روابط فوق این دو پارامتر با یکدیگر سازگار هستند. با انجام آنالیز حساسیت برای رابطه‌ی لیم (1997)، پارامتر عمق جریان بیش‌ترین تأثیر، پارامتر شیلدز کم‌ترین تأثیر و برای رابطه‌ی ملویل (2000) پارامتر سرعت بیش‌ترین تأثیر و پارامتر فاکتور شکل تکیه‌گاه کم‌ترین تأثیر را دارا هستند. کلمات کلیدی : عدم قطعیت، تحلیل ریسک، آب‌شستگی، تکیه‌گاه پل، شبیه‌سازی مونت‌کارلو

ارتقاء امنیت وب با وف بومی