Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri,Gholam-Ali Raissi-Ardali
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما) غلامعلی رئیسی اردلی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Hamed Mahmodabadi
سیدحامد محمودآبادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387
Analysis of urban network performance under stochastic incident occurrences is a new subject in traortation literature. Such incidents may be Modeling problems in group (b) above has been initiated by constructing a model to improve the performance of the networks to contain the negative impacts of the random events with long-term effects. An algorithm is proposed to solve this problem to maximize the overall reliability of the network to withstand those stochastic events under resource constraint. Application of the proposed method over several networks is shown numerically, and the results are discussed. In the analysis of the problems in group (c) above, this dissertation discusses the random nature of volume and travel time of the links in the network, particularly for the morning peak trips, which are basically comprised of those with trip purpose “work” and “school”. These trips are such that they should be done before certain time, and hence the respective trip-makers are argued to have a pessimistic or conservative attitude in making them. A new equilibrium flow problem, called pessimistic equilibrium flow problem (PEF), has been proposed to model such behavior in route choice in the network, and a procedure is devised to solve it. Next, a pessimistic network design (PND) problem has been proposed which minimizes an objective function that is a linear combination of the travelers’ social cost and time cost, and has its network flows based on PEF problem. A procedure is devised to solve this problem. Application of this procedure to solve a PND problem in a test network, and comparison of the results obtained with the corresponding results obtained by solving a conventional network design problem on the same test network, reveals several interesting points, discussed in this dissertation. This dissertation is concluded by summing up the results obtained in this research, and pointing several avenues, for future research.
اگرچه پژوهش در زمینه تحلیل عملکرد شبکه های خیابانی در ارتباط با وقوع حوادث تصادفی در آنها نزدیک به دو دهه است که آغاز گردیده، ولی پژوهشهای به نسبت کمی در زمینه بهبود عملکرد این نوع شبکه ها صورت گرفته است. با توجه به سابقه این مطالعات، وقوع حوادث و اثرات آن روی شبکه های خیابانی را می توان در سه گروه به شرح زیرتقسیم بندی کرد. (الف) رویدادهائی (چون تصادف های ترافیکی) که وقوع آنها در شبکه موجب بروز اختلال در بخشهائی از شبکه در مدتی کوتاه (در حدود چند دقیقه تا چند ساعت) می شود. (ب) رویدادهائی که وقوع آنها موجب اختلال در شرایط ترافیکی شبکه در مدتی دراز (در حدود چند روز تا چند ماه) می شود. و، (پ) رویدادهائی که موجب بروز نوسان در حجم ترافیک یا زمان سفر در خیابانها و مسیر های مبدا- مقصد می شود. اگرچه بخش عمده‌ای از زیانهای ناشی از وقوع تصادف‌های ترافیکی، خسارات مالی و جانی است، ولی اثراتی که وقوع این حوادث بر سفر دیگر مسافرین در شبکه می‌گذارد را نباید نادیده گرفت. وقوع تصادف در خیابانهای شلوغ و با ظرفیت بالا مشکلات زیادی در وضعیت ترافیکی شبکه ایجاد می کند، درحالی که ممکن است مشکلات یاد شده در خیابانهای فرعی و خلوت بسیار ناچیز باشد. وقوع تصادف ترافیکی در یک خیابان، باعث کاهش ظرفیت قسمتی از آن گشته و شلوغی ترافیکی را به همراه خواهد داشت. در این حالت زمان سفر مسافرین عبوری از آن خیابان به میزانی نامشخص بالا رفته و کیفیت سفر آنها کاهش می یابد. همین موضوع است که باعث می‌شود مسافرین با اطلاع از وقوع تصادف در خیابانی واقع در مسیرشان (بدون توجه به اندازه تصادف)، میل به تغییر مسیر پیدا کرده و سعی در یافتن مسیر مناسب دیگری برای رسیدن به مقصدشان کنند. در این حالت عدم وجود مسیرهای جایگزین مناسب باعث می‌گردد شبکه در قبال وقوع تصادف‌های ترافیکی عملکرد ضعیفی را از خود نشان دهد. همچنین شلوغ شدن دیگر خیابان های شبکه به دلیل تغییر مسیر این مسافرین ممکن است سفر دیگر مسافرین شبکه را نامناسب نماید. در این پایان نامه، در زمینه یاد شده در (الف)، به طراحی روشی برای بهبود عملکرد شبکه های خیابانی در ارتباط با وقوع تصادف های ترافیکی در آنها پرداخته شد. در این روش، پیشگیری از وقوع تصادف ترافیکی در خیابانهای شبکه، استراتژی ای است که در جهت بهبود عملکرد شبکه های خیابانی دنبال می شود. در این روش، ابتدا شاخصی بر مبنای مفهوم "سفر- ساعت مناسب" برای ارزیابی عملکرد شبکه‌های خیابانی در زمان بعد از وقوع تصادف‌ ترافیکی تعریف گردید. سپس با استفاده از شاخص یاد شده محکی برای تعیین اهمیت کمان های شبکه معرفی شد. و سرانجام، با توجه به میزان اهمیت کمانها و فرض محدودیت منابع، مدلی برای پیشگیری از وقوع تصادف‌های ترافیکی در خیابانهای مهم طراحی گردید و الگوریتمی جهت حل مسئله نظیر آن ارائه شد. این مدل قابلیت ارزیابی پروژه های خیابانی با در نظر گرفتن اثرات وقوع تصادفات ترافیکی در آن ها را داراست. روش‌ یاد شده روی دو شبکه خیابانی، یکی کوچک (با هدف نشان دادن سازگاری نتایج بدست آمده)، و دیگری بزرگ (با هدف نشان دادن کارآئی روشهای ارائه شده در حل مسائل بزرگ)، اجرا گردید. در پایان، این پایان نامه با جمعبندی نتایج بدست آمده در این پژوهش، راههائی را برای ادامه مطالعه پیشنهاد می کند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی