Skip to main content
SUPERVISOR
Behrooz Koosha,Seyed Mehdi Abtahi Forooshani
بهروز کوشا (استاد راهنما) سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Majid Amoochi forooshani
مجید عموچی فروشانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388
Steel Slags are the by-product of iron and steel factories that usually tump in large landfills around these factories. Along the years, widespread researches have been done around the world to use this material in several fields. One of these fields is pavement engineering specially Asphalt Concrete (AC) that can yearly consume a large volume of slags. The studies show that AC containing steel slag have some disadvantages in spite of different privileges. One of the most important of them is the higher optimum bitumen content in comparision with conventional asphalt concrete because of higher effective surface. This concept increases the total cost of slag-asphalt concrete and decreases the tendency of investors for the use of such product. In this study, it is tried to decrease the optimum bitumen content of slag-asphalt concrete by reinforcing with polypropylene fibers. In this way, the optimized asphalt content was identified by using Marshall Method. Experimental studies are in two sections. The first section is the determination of optimum bitumen content in conventional and slag asphalt mixtures. It should be noticed that only coarse aggregates have been replaced by slag particles. Since the specific gravity of coarse and fine aggregates are different and the basic assumption in ordinary design of aggregate gradation is the specific gravity of material, so a modification on the aggregate curve have been done. In the second section, different percents of fibers(2, 4 and 6) by weight of bitumen with various lengths(6, 12 and 19 mm) have been added to asphalt mixtures. The results of experiments show that conventional asphalt concrete and asphalt mixtures containing slag particles have a 4.7 and 4 percent optimum bitumen content, respectively. Marshall stability of slag asphalt mixtures are is about 15 percent higher than conventional. Moreover, between different samples, slag bitumen mixtures containing 2 percent by weight of bitumen of 19 mm polypropylene fibers have the most appropriate performance. In this case, Marshall stability increases about 18.9 percent. Also, presence of fibers in slag-asphalt concrete causes a decrement in optimum bitumen content about 20 percent. At the end of study, an economical analysis have been done. It shows that the final cost of slag asphalt concrete is about 21.7 percent higher than conventional asphalt concrete. But in the case of fiber slag asphalt concrete the extreme cost is about 15.2 percent. Keywords: Steel Slag, Slag Asphalt, Polypropylene fibers, Asphalt Reinforcment
سرباره ها، محصول جانبی تولید کارخانجات آهن و فولاد هستند که اغلب به صورت دپوهای بزرگ در اطراف این کارخانه ها انباشته می شوند. در طول سال ها تحقیقات گسترده ای در سطح جهان جهت مصرف این ماده انجام و زمینه های متعددی برای این منظور پیشنهاد شده است. یکی از این زمینه ها که می تواند در حجم زیادی سرباره ها را مورد استفاده قرار دهد، استفاده به عنوان مصالح سنگی در تولید آسفالت است. مطالعات نشان می دهند کاربرد آسفالت های حاوی سرباره علی رغم مزایای مختلف دارای معایبی می باشند که یکی از مهمترین آنها، مصرف قیر بیشتر آنها در مقایسه با آسفالت hy;های معمولی است. این موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده آسفالت سرباره‌ای و کاهش تمایل کارفرمایان به استفاده از آن شده است. در این پایان نامه، سعی بر آن بوده که با تسلیح این نوع آسفالت با نوعی الیاف پلیمری به نام پلی پروپیلن، درصد قیر بهینه آن کاهش داده شود. در همین راستا، مقادیر مختلف الیاف با طول‌های متفاوت(6، 12 و 19 میلیمتر) به صورت درصدی از وزن قیر(2، 4 و 6 درصد) به مخلوط آسفالتی حاوی سرباره اضافه شده‌اند. نتایج آزمایشات انجام گرفته نشان می دهد که در میان نمونه های ساخته شده، مخلوط های آسفالتی حاوی 2 درصد الیاف 19 میلیمتری بهترین عملکرد را داشته و ضمن کاهش درصد قیر بهینه، موجب افزایش استقامت و روانی گردیده‌اند. همچنین این نتایج نشان می‌دهند که الیاف 6 میلیمتری توانایی تسلیح را نداشته و استفاده زیاد از الیاف 19 میلیمتری موجب ایجاد پدیده گلوله‌ای شدن می‌شود. کلمات کلیدی: 1- سرباره 2-آسفالت سرباره ای 3-الیاف پلی پروپیلن 4-تسلیح آسفالت

ارتقاء امنیت وب با وف بومی