Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyed farzad Ghoreishi
سیدفرزاد قریشی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1388
Urban trip prediction process is among the most important parts of the traortation planning. This process is appertain to urban traortation planning and its utilization with accordance to effective data and exact analysis could use for future development as an instrument. Conventional process of trip prediction in evaluation of traortation projects has a general structure that modal choice (modal split) models a part of such structure. This model should be sensitive to different traffic politics. At this time, available modal choice model for Isfahan has been estimated based on travel time and car ownership. So, lack of effective parameters such as trip cost caused to a decrement in the accuracy of models. In the past, trip cost factor has not an important parameter, because fuel cost was to some extant cheap. But in recent years, as for government politics in elimination of subsidies and the effect of these politics on public traortation situations, considering of trip cost in modal choice seems to be necessary. In this study, existing modal choice models of Isfahan have been reviewed considering trip cost and travel time value. In this way, at first a model has been generated for taxi- mode. This model is calibrated using data achieved from taxi office following , considering fuel price congestion of the routes , a model have been evaluated for trip cost using personal cars. Then, these models have been used to estimate the utility of different modes. Utility functions has been generated calibrated for personal cars, taxi, bus, motorcycle bicycle. The structure of utility function in different trip targets were considered constant and then these functions were modified calibrated on the basis of different trip targets. Finally, the utility functions (utility models) have been calibrated using statistics data achieved from the first phase of comprehensive study of Isfahan traortation. The result of this study is modification of available models that were not sensitive to trip cost parameter. These models could help Politian for pricing of different modes. Keywords: Trip Pridiction Process, Traortation Planing, Modal Choice, Trip Cost
فرآیند سنتی پیش بینی سفر در ارزیابی طرح های حمل و نقلی، داری یک ساختـارعمومی است که یکی از قسمت های این ساختــار مدل های انتخاب طریقه سفر می باشد. این مدل باید نسبت به سیاست های مختلف اعمال شده، حساس باشد. در حال حاضرمدل انتخاب طریقه سفر موجود برای شهر اصفهان براساس پارامترهای زمان سفر و مالکیت وسیله نقلیه برآورد شده است و نبود پارامترهای تاثیرگذاری مانند هزینه سفر باعث کاهش دقت مدل ها شده است. در گذشته به دلیل ارزان بودن قیمت حاملهای سوخت عامل هزینه سفر از ارزش چندانی در مدل های انتخاب طریقه سفر برخوردار نبود امادر سالهای اخیر با توجه به سیاستهای دولت در جهت هدفمندسازی یارانه ها و در ضمن آن آزادسازی قیمت حاملهای سوخت و با توجه به تأثیرپذیری مطلوبیت طریقه های مختلف حمل ونقل از قیمت حاملهای سوخت نیاز به در نظرگرفتن پارامتر هزینه سفر به عنوان یک عامل تاثیرگذار در انتخاب طریقه سفر از سوی مسافران ضروری به نظر می رسد. در پایان نامه حاضر، مدل های پیشین انتخاب طریقه سفر شهر اصفهان با اضافه کردن پارامترهای هزینه سفر و شاخص ارزش زمان سفر بازنگری شده اند. ابتدا مدلی جهت برآورد هزینه سفر با تاکسی ساخته شد و با استفاده از اطلاعات تاکسیرانی شهر اصفهان ضرایب مدل برآورد شد. در ادامه با در نظر گرفتن قیمت بنزین و شلوغی مسیر مدلی جهت محاسبه هزینه سفر با سواری شخصی برآورد شد. از نتایج مدل های فوق در ساختــار مدل های مطلوبیت طریقه های مختلف سفر استفاده گردید. مدل های مطلوبیت برای طریقه های سفر سواری شخصی، تاکسی، اتوبوس، موتور و دوچرخه ساخته و پرداخت شد. ساختار مدل های مطلوبیت در اهداف سفر مختلف ابتدا ثابت در نظر گرفته شد و براساس هدف سفرهای مختلف ساختار مدل های مطلوبیت در مرحله پرداخت اصلاح شد. در پایان با استفاده از آمار و اطلاعات گردآوری شده در فاز اول مطالعات جامع حمل و نقل کلان شهر اصفهان مدل های مطلوبیت پرداخت گردید. نتیجه این پژوهش، برطرف شدن نقیصه موجود در مدل های انتخاب طریقه سفر شهر اصفهان می باشد که نسبت به هزینه سفر حساس نبودند. همچنین این مدل ها می تواند به سیاست گذاران جهت قیمت گذاری مناسب طریقه های مختلف سفر کمک کند. کلمات کلیدی: 1- پیش بینی سفر 2-برنامه ریزی حمل ونقل 3-مدل های انتخاب طریقه سفر 4-هزینه سفر

ارتقاء امنیت وب با وف بومی