Skip to main content
SUPERVISOR
Seyed Mehdi Abtahi Forooshani,Seyedmadi Hejazi,Behrooz Koosha
سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما) سیدمهدی حجازی (استاد مشاور) بهروز کوشا (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sayyed Soroosh Amelian
سیدسروش عاملیان

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Moisture Susceptibility Evaluation of Asphalt Mixes Based on Image Analysis
Moisture damage in hot mix asphalt is one of the major concerns in durability of flexible pavements. Numerous methods were developed to evaluate moisture susceptibility of HMA in last decades. Some of these methods are simpler and less costly (qualitative tests) and some of them are more reliable. In this research, a digital image analysis approach was utilized to convert boiling water test (ASTM D3625) from visual rating to objective evaluation. Digital images captured from mixtures were processed and analyzed to identify the amount of stripping percentages. Some laboratory tests were conducted on specimens prepared from different types of aggregates to compare the stripping percentages obtained from image analysis of the boiling water test and modified Lottman test (AASHTO T283) results. In AASHTO T283 test, in addition to indirect tensile strength, the Dynamic Modulus E * test and the Marshall Stability test were performed; therefore, three criteria including tensile strength ratio (TSR), E * stiffness ratio (ESR) and retained marshall stability (RMS) were used to compare the results of two methods. The dynamic modulus test was conducted in indirect tension mode by assumption of Poisson’s ratio and a linear viscoelastic solution was used for the E * calculation. Findings showed that the results of boiling water test have significant relationship with TSR and ESR. Good correlation was found between three tests; however, the results of boiling test did not show significant relationship with RMS. Keywords Asphalt mixture, Moisture susceptibility, Stripping, Dynamic modulus, Indirect tensile strength, Image analysis
تخریب رطوبتی در مخلوط های آسفالتی، یکی از اساسی ترین نگرانی ها در مورد دوام روسازی های انعطاف پذیر به شمار می رود. در چند دهه ی اخیر، روش های متعددی برای ارزیابی حساسیت رطوبتی مخلوط های آسفالتی گسترش یافته اند؛ برخی از این روش ها ساده تر و کم هزینه تر بوده (آزمون های کیفی)، و برخی دیگر پیچیده تر و با قابلیت اطمینان بیشتر. در تحقیق حاضر، ارزیابی عریان شدگی مخلوط آسفالتی غیرمتراکم، در آزمون آب جوشان (ASTM D3625)، با بکارگیری تکنیک آنالیز تصویر، از یک قضاوت چشمی و کیفی به یک قضاوت کمی تبدیل شده است. از آنجا که آزمایش لاتمن اصلاح شده (AASHTO T283)، متداول ترین روش ارزیابی حساسیت رطوبتی مخلوط های آسفالتی محسوب می گردد، نمونه های آسفالتی با استفاده از پنج نوع مصالح با جنس مختلف ساخته شده، و در معرض هر دو آزمایش آب جوشان و لاتمن اصلاح شده قرار گرفته است تا نتایج حاصل از آزمایش لاتمن با درصد عریان شدگی بدست آمده از تکنیک آنالیز تصویر مقایسه گردد. در آزمایش AASHTO T283، علاوه بر تست کشش غیرمستقیم، تست مدول دینامیک E * و تست استقامت مارشال، بر روی نمونه ها انجام شده است. بدین ترتیب، از سه پارامتر ضریب مقاومت کششی (TSR)، ضریب مدول دینامیک (ESR) و ضریب استقامت مارشال (MSR)، برای همبسته سازی دو روش استفاده شده است. آزمایش مدول دینامیک، در حالت بارگذاری کشش غیرمستقیم و با استفاده از یک تحلیل ویسکوالاستیک خطی، ارائه شده توسط کیم و همکاران، انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد درصد عریان شدگی بدست آمده از تکنیک آنالیز تصویر در آزمون آب جوشان، با ضرائب TSR و ESR، به خوبی ارتباط داشته و همبستگی مناسبی میان آن ها وجود دارد. در طرف مقابل، همبستگی مناسبی میان نتایج آنالیز تصویر، با ضریب MSR یافت نشد. کلمات کلیدی: مخلوط آسفالتی، حساسیت رطوبتی، عریان شدگی، مدول دینامیک، پردازش تصویر

ارتقاء امنیت وب با وف بومی