Skip to main content
SUPERVISOR
Seyed Mehdi Abtahi Forooshani,Meisam Akbarzadeh
سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما) میثم اکبرزاده (استاد مشاور)
 
STUDENT
Elham Ahmadi
الهام احمدی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
Nowadays increase in population and private cars' usage has caused a decrease in the level of service of urban road network. So evaluation, selection and spread of efficient and effective public traortation system are important necessities to increase the quality of urban traortation facilities. Since in decision making about prioritization of current alternatives we have to deal with various and inconsistent criteria, using a multi-criteria decision making approach in which dependency between criteria is taken into consideration well enough, is an efficient and effective method. On the other hand while there is ambiguity and uncertainty in decision making models, fuzzy value will replace individual judgments. In this study, fuzzy analytical network process based on group decision making process has been used to choose appropriate public traortation system in urban corridors. 30 effective factors in public traortation system selection has been investigated in 7 decision criteria including economical, financial, technical, environmental, cultural-social, strategic objectives and level of service. By asking 33 traortation, traffic and urban development experts, overall priority of mentioned criteria is 7, 9, 15, 16, 12, 24 and 17 respectively. In the next step by performing a case study in one of the under decision corridors in Isfahan, traortation experts ranking to 4 alternatives of regular buses, bus rapid transit, light rail transit and rapid rail transit (metro) has made metro to be chosen the best alternative in this corridor according to 30 investigated factors. Keywords : Analytical Network Process, Fuzzy logic, urban public traortation, multi-criteria decision making
امروزه در شهرهای بزرگ با توجه به افزایش جمعیت و روند رو به رشد استفاده از وسایل نقلیه شخصی، سطح خدمت دهی شبکه معابر تنزل نموده است. به طوری که ارزیابی، انتخاب وگسترش سیستم های حمل و نقل عمومی مناسب و مؤثر در جهت افزایش کیفیت خدمت رسانی در حمل و نقل شهری، بیش از پیش ضرورت می یابد. از آنجاکه در تصمیم گیری در مورد اولویت بندی گزینه های موجود، با معیارهای چندگانه و در تعارض با یکدیگر سر و کار داریم، استفاده از یک رویکرد تصمیم گیری چند معیاره که درآن وابستگی بین معیارها نیز به خوبی لحاظ شود، ابزاری مؤثر وکارا به شمار می رود. از سوی دیگر به دلیل وجود ابهام و عدم قطعیت در مدل های تصمیم گیری، ارزش فازی جایگزین قضاوت های ذهنی کارشناسان می شود. در این پژوهش به منظور انتخاب سیستم حمل و نقل همگانی مناسب در کریدورهای درون شهری، از فرآیند تحلیل شبکه ای در محیط فازی و بر اساس تصمیم گیری گروهی استفاده شده است. در این مطالعه 30 عامل مؤثر بر انتخاب سیستم حمل و نقل همگانی، در قالب 7 معیار اقتصادی، مالی، فنی، زیست محیطی، فرهنگی - اجتماعی، اهداف استراتژیک و سطح سرویس دهی بررسی شده است. با استفاده از نظر 33 نفز کارشناس راه و ترابری، حمل و نقل و ترافیک و شهرسازی، سهم معیار های فوق به ترتیب 7، 9، 15، 16، 12،24 و 17 درصد به دست آمده است. در گام بعد به منظور مطالعه موردی در یکی از کریدور های در حال تصمیم گیری اصفهان، با نمره دهی متخصصین امور حمل و نقل به چهار گزینه اتوبوس معمولی، اتوبوس سریع شهری، قطار سبک شهری و مترو، مطابق با 30 عامل مورد بررسی مترو به عنوان بهترین گزینه برای کریدور مذکور شناخته شد. کلمات کلیدی: فرآیند تحلیل شبکه ای، منطق فازی، حمل و نقل همگانی شهری، تصمیم گیری چند معیاره

ارتقاء امنیت وب با وف بومی