Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas,Seyed Mehdi Abtahi Forooshani
حسین حق شناس (استاد راهنما) سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mahdi PourSharafeddin
مهدی پورشرف الدین

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Identification and Analysis of Factors Affecting the Increase of Performance and Efficiency of the Domestic Airlines from International Departures (Case Study of Imam Khomeini Airport)
Traortation has always been one of the basic human needs and its development as an industry has especial economic, social and political consequences. Air traort through his unique characteristics such as speed, easy movement of passengers and cargo in a wide geographical area, access to faraway regions and many other reasons in comparison with other modes of traort, has an important position. Competition in the air traort industry has been always increasing and demand is very sensitive to changes. These changes have caused the importance of identification of the performance of airlines and awareness of their position in comparison with other airlines. Every manager needs to know information about his organization performance and always try to improve his organization performance. But this improvement is going to happen only by having sufficient knowledge about other competing organizations. This recognition helps that each unit of the organization become aware of the current situation. By considering the current situation, and applying appropriate methods, achieves acceptable level of activity and performance. Considering the effect of the appropriate performance evaluation on successful management, the aim of this study is to identify and analyze the factors affecting the performance of local companies in international flights output. Therefore, by using flight information database of Imam Khomeini Airport (IKA) during four years (1388 to 1392), the performance of active companies in indexes such as the number of departure flights and passengers, traorted load and mail, passenger occupancy rate, number of flight paths and the average delay of each flight was compared. The most important result of this study showed that local and foreign companies at IKA has equal share and foreign companies have a better performance than local companies in all the reviewed indexes, and Iran is a good market for this companies. Afterwards for identifying effective factors in passenger behavior for choosing companies indexes introduced in similar studies was identified. Then, through interviews with IKA passengers, 21 factors were surveyed to recognize effective factors in the Iranian traveler’s opinion, according to their trip purpose, income and type of local or foreign companies. The most important factors in choosing the company are flight security and safety, the new fleet and direct flights between origin and destination, therefore local companies by investing in these items can increase passenger satisfaction and have a larger share of the market. Based on the factors identified by the passengers' behavior and flight information database, relative efficiency of 27 local and foreign airlines that moved more than 90 percent of passengers on international routes during 1388 to 1392, was calculated by using data envelopment analysis method and ranked with Anderson-Peterson method. The results showed that Mahan Company is the best local company in terms of performance, and always been in second or third place ?!and Iran Air company has never been in a place better than fourth (in this 4 years period) and the efficiency of this company decreased so that its rank in 1392 reached 10. Finally, for each inefficient local company, to enhance efficiency and increase their share of the market, some primary and cross-sectional solutions was offered based on age and number of fleet, passenger occupancy rate and number of passengers. Keywords : Air traortation, performance evaluation, airlines, DEA, Imam Khomeini Airport.
حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از نیازهای اولیه انسان مطرح بوده و گسترش آن به‌عنوان یک صنعت دارای پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌باشد. حمل‌و‌نقل هوایی به‌واسطه خصوصیات بی‌نظیرش مانند سرعت، جابجایی آسان مسافر و کالا در یک گستره جغرافیایی وسیع، دسترسی به نقاط دور افتاده و بسیاری از موارد دیگر در مقایسه با سایر شیوه‌های حمل‌ونقلی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. رقابت در حمل‌ونقل هوایی همواره رو به افزایش بوده و تقاضا نسبت به تغییرات بسیار حساس و هوشیار است. این تغییرات سبب شده است شناسایی وضعیت کارایی شرکت‌های هواپیمایی و آگاهی از وضعیت آن‌ها نسبت به رقبا، مسئله بسیار مهمی به شمار رود. هر مدیری نیاز دارد که اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد سازمان خود بداند و همیشه درپی بهبود عملکرد سازمان‌های تحت مدیریت خود تلاش نماید. اما این بهبود زمانی میسر می‌شود که آنان شناخت کافی از توانایی خود و نقاط ضعف و قوت رقیبان داشته باشند. این شناخت کمک می‌کند تا هر واحد از وضعیت موجود خودآگاه شده و با توجه به وضعیت فعلی با اتخاذ روش مناسب، بتواند به سطح بهتر و قابل قبولی از فعالیت و عملکرد دست یابد. با در نظر گرفتن اثر سنجش مناسب عملکرد و کارایی بر مدیریت موفق، هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر در افزایش کارایی شرکت‌های داخلی در پروازهای بین‌المللی خروجی می‌باشد. از اینرو با استفاده از بانک اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) طی سال‌های 1388 الی 1392، عملکرد شرکت‌های فعال در شاخص‌هایی همچون تعداد پرواز و مسافر خروجی، میزان بار و پست جابجا شده، ضریب اشغال مسافر، تعداد مسیرهای پروازی و میانگین تأخیر در هر پرواز مورد مقایسه قرار گرفت. مهم‌ترین نتایج این اطلاعات از پژوهش نشان می‌دهد که سهم شرکت‌های داخلی و خارجی در فرودگاه امام خمینی برابر می‌باشد و شرکت‌های خارجی در تمام شاخص‌ها، عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌های داخلی داشته و ایران بازار بسیار خوبی برای این شرکت‌ها می‌باشد. همچنین برای شناسایی عوامل مؤثر در رفتار مسافران برای انتخاب شرکت با استفاده از مطالعات انجام شده، شاخص‌هایی که تا به حال معرفی شده‌اند، استخراج شد. سپس از طریق مصاحبه با مسافران فرودگاه امام خمینی، 21 عامل مورد نظرسنجی قرار گرفت تا عوامل مؤثر از دید مسافران ایرانی به تفکیک هدف سفر، درآمد و نوع شرکت داخلی یا خارجی که قصد پرواز داشتند، شناسایی شود. از مهم‌ترین عوامل در انتخاب شرکت‌ها می‌توان به امنیت و ایمنی پرواز، نو بودن ناوگان و وجود پرواز مستقیم بین مبدأ و مقصد (بدون توقف) اشاره کرد که در صورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی در این زمینه‌ها، می‌توانند با افزایش رضایتمندی مسافران، سهم بیشتری از بازار را داشته باشند. همچنین بر اساس عوامل شناسایی‌شده از رفتار مسافران و بانک اطلاعات پروازها، کارایی نسبی 27 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی که بیش از 90 درصد مسافران را در مسیرهای بین‌المللی طی سال‌های 1388 تا 1392 جابجا کرده بودند، با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها محاسبه و هر یک با روش اندرسون-پیترسون رتبه‌بندی شدند. نتای ج کارایی نشان می‌دهد شرکت ماهان از لحاظ کارایی بهترین شرکت داخلی می‌باشد و همواره در رتبه دوم یا سوم قرار داشته است. شرکت ایران‌ایر نیز رتبه‌ای بهتر از چهارم طی سال‌های مورد بررسی در بین شرکت‌های هواپیمایی نداشته است و کارایی این شرکت، روند نزولی دارد تا جایی که رتبه آن در سال 1392 به 10 رسیده است. در پایان نیز برای هر یک از شرکت‌های داخلی ناکارا، جهت ارتقا کارایی و افزایش سهم خود از بازار تقاضا، راه‌کارهایی اولیه و مقطعی به صورت کمی بر اساس سن و تعداد ناوگان، ضریب اشغال مسافر و تعداد مسافر جابجا شده ارائه گردید. کلیدواژه: حمل‌ونقل هوایی، ارزیابی عملکرد، شرکت‌های هوایی، تحلیل پوششی داده‌ها، فرودگاه امام خمینی.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی