Skip to main content
SUPERVISOR
Seyed Mehdi Abtahi Forooshani,Seyedmadi Hejazi
سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما) سیدمهدی حجازی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sohrab Pahlevani Jazi
سهراب پهلوانی جزی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Investigation into the effect of Gilsonite on the performance of sub-ballast layer made from steel slag aggregates
Today the attention of countries to the principles of sustainable development has led to increasing attention to environmental protection. Consequently, the processes and technologies are designed to come into operation in a way that minimizes waste and pollution. On the other hand, the maximum saving of energy and the resources are met. Slag, inevitably is a substantial part of the products that will arise following the production of iron and steel. Slag accumulation has a significant impact on the environment, including groundwater pollution. The great slag depots occupies a considerable area of ?? iron and steel factories, to the extent that in some factories, the area occupied by slag is more than the surface area of ??the product area, which is important from the economic point of view. On the other hand, slag physical properties, have made this aggregate suitable for use in road construction industry and much research has been done in this area. Unfortunately, many of these aggregates are not used in our country and mainly regarded as a waste material. In this study, we tried to improve some physical properties of slag, so that the aggregate layer can be widely used in railway sub-ballast. Field assessments have shown that the aggregate slag (slag produced in Mobarakeh Steel Complex) does not show enough shear strength for use in the sub-ballast and does not compact well. In this regard, the effect of Gilsonite, which is also named natural or mineral bitumen, was studied on shear strength of slag sub-ballast layers. In this study, in addition to slag materials quality control testing, California Bearing Ratio (CBR) test and direct shear test was conducted to evaluate the effect of Gilsonite on the shear strength, that positive results were gained. In these experiments, the maximum shear strength and CBR number was achieved in a mixing ratio of 2% Gilsonite. Keywords : Slag, Railway Sub-ballast, Gilsonite, Environmental Protection
امروزه توجه کشورها به اصول توسعه پایدار منجر به توجه روز افزون به حفظ محیط زیست شده است، به نحوی که فرآیند ها و تکنولوژی ها به گونه ای طراحی و به بهره برداری می رسند که ضایعات و آلودگی های بر جا مانده به حداقل رسیده و از طرفی دیگر حد اکثر صرفه جویی در مصرف منابع و انرژی صورت پذیرد. سرباره(slag)، قسمت قابل توجه و اجتناب ناپذیری از محصولاتی است که در پی تولید آهن و فولاد به وجود می آید. انباشتگی سرباره بر محیط پیرامون خود تاثیر قابل توجهی می گذارد که از جمله مهمترین آنها آلودگی آب های زیرزمینی می باشد. از طرفی دپوهای عظیم سرباره، مساحت قابل توجهی از کارخانجات تولید آهن و فولاد را اشغال کرده، به گونه ای که در برخی کارخانجات، مساحت اشغال شده توسط سرباره بیشتر از مساحت محوطه ی تولید می گردد، که از نقطه نظر اقتصادی این مسئله را حائز اهمیت نموده است. از سویی دیگر، مشخصات فیزیکی سرباره، این سنگدانه را مناسب جهت استفاده در صنعت راه سازی نموده و تحقیقات زیادی در این زمینه صورت پذیرفته است. ولی متاسفانه در کشور ما بهره برداری زیادی از این سنگدانه نمی شود و عمدتا به عنوان ماده ای دور ریز تلقی می گردد. در این تحقیق سعی گردیده است که با بهبود برخی از خواص فیزیکی سرباره، بتوان به صورت گسترده از این سنگدانه در لایه ی زیر بالاست راه آهن استفاده نمود. ارزیابی های میدانی نشان داده است که مصالح سنگی سرباره ای (سرباره تولید شده در مجتمع فولاد مبارکه) مقاومت برشی کافی برای استفاده در لایه ی زیر بالاست را نداشته و در اجرای زیر بالاست، به خوبی متراکم نمی گردد. در این راستا، به بررسی اثر گیلسونایت(gilsonite)، که قیر طبیعی یا معدنی نیز نام گذاری می گردد و در کشور ما با قیمت مناسبی به وفور یافت می شود، بر مقاومت برشی لایه های زیر بالاست سرباره ای پرداخته شده است. در این پژوهش، علاوه بر آزمایشات کنترل کیفی مصالح سرباره ای، آزمون نسبت باربری کالیفرنیا(CBR) و برش مستقیم(Direct Shear Test) جهت بررسی اثر گیلسونایت بر مقاومت برشی انجام پذیرفته که نتایج مثبتی در جهت افزایش مقاومت برشی داشته است. در این آزمایشات، بیشینه ی مقاومت برشی و عدد CBR در نسبت اختلاط دو درصد گیلسونایت اتفاق خواهد افتاد. کلمات کلیدی: 1- سرباره 2- زیر بالاست راه آهن 3- گیلسونایت 4- حفظ محیط زیست

ارتقاء امنیت وب با وف بومی