Skip to main content
SUPERVISOR
Seyed Mehdi Abtahi Forooshani,Hossein Hagh shenas
سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما) حسین حق شناس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ali Ghasemaghaei
علی قاسم آقائی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395
In order to evaluate safety, indicators like number of crash and possible costs related to it are considered, while those indicators are not controller and have no effects on safety and in some cases this information are not accessible for understudied area. Therefore, other safety indicators are required for safety control and supervisory that are called “surrogate indicators”. Speed, wearing seat belt, safety hat, unauthorized speed, using mobile phone during riding and headway violation are among these indicators. Theme of current paper is identifying effective factors on surrogate indicators in urban roads of Isfahan province. Information of vehicle speed and violating road authorized speed in 10 urban roads axis of Isfahan province relative to four effective main factors on these indicators include human, road, vehicle and environmental factors of axis are gathered. Through initial analysis of Excel output, Pearson correlation analysis method using Statistics software and regression tree and Keywords: surrogate, safety, correlation analysis, regression tree, classification, indicator
برای ارزیابی ایمنی، به صورت معمول شاخص‌هایی مانند تعداد و شدت تصادفات را در نظر می‌‌گیرند، در صورتی که این شاخص‌ها معمولاٌ به طور مستقیم کنترل‌کننده و تاثیرگذار بر ایمنی نیستند و در بعضی مواقع ممکن است این اطلاعات برای منطقه مورد مطالعه موجود نباشد. بنابراین شاخص‌های ایمنی دیگری برای نظارت و کنترل ایمنی لازم است که به آن‌ها شاخص‌های جانشین تصادفات گفته می‌شود. سرعت، استفاده از کمربند ایمنی، استفاده از کلاه ایمنی، تخلف سرفاصله، سبقت غبرمجاز و استفاده از تلفن همراه حین رانندگی از جمله این شاخص‌ها هستند. موضوع پژوهش حاضر،‌ شناسایی عوامل موثر بر شاخص‌های جانشین تصادفات در راه‌های بین‌شهری استان اصفهان است. جمع‌آوری اطلاعات مربوط به شاخص‌های جانشین در ?? محور بین‌شهری استان اصفهان انجام شد. پارامترهای مختلف مربوط به 4 عامل اصلی موثر بر این شاخص‌ها شامل انسان، راه، وسیله‌نقلیه و عوامل محیطی محورها نیز جمع‌آوری شد. با تحلیل‌های اولیه خروجی از اکسل، روش تحلیل همبستگی پیرسون به کمک نرم‌افزار Statistics و درخت رگرسیون و طبقه‌بندی به کمک نرم‌افزار Modeler مهم‌ترین پارامترهای معنادار موثر بر شاخص‌های جانشین شناسایی شدند. وجود راننده دوم، میزان استراحت در طول مسیر سفر و تجربه رانندگی بیش‌ترین تاثیر را بر تخلف سرعت دارند. با افزایش این پارامترها از تخلف سرعت کاسته می‌شود. تعداد استراحت در طول مسیرسفر و وجود راننده دوم در وسایل‌نقلیه سنگین بیش‌ترین تاثیر را بر استفاده راننده از کمربند ایمنی دارند. با افزایش استراحت در طول مسیر سفر و وجود راننده دوم در وسایل‌نقلیه سنگین، میزان استفاده از کمربند ایمنی راننده افزایش می‌یابد. رانندگانی که در حین رانندگی به تلفن همراهشان پاسخ می‌دهند، کم‌تر از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند. عوامل موثر بر استفاده سرنشینان عقب از کمربند ایمنی شامل نوع وسیله‌نقلیه، تعداد سرنشینان، استفاده سرنشین جلو از کمربند ایمنی، تحصیلات راننده و تجربه رانندگی راننده است. تجربه رانندگی، سن راننده، مدت زمان استراحت و تحصیلات راننده به طور معکوس، سرعت لحظه‌ای و حجم تردد وسایل‌نقلیه به طور مستقیم و نوع راه از جمله عوامل تاثیرگذار بر تخلف سرفاصله هستند. شاخص برودت، متوسط بارش و وزش باد محور، حجم تردد وسایل‌نقلیه و فصل سال (زمستان) به طور مستقیم از جمله عوامل تاثیرگذار بر استفاده راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی است. فصل سال (زمستان)، حجم تردد وسایل‌نقلیه، جنسیت راننده (مرد) و زمان سفر به طور مستقیم، تجربه رانندگی، تحصیلات و سن راننده به طور معکوس از جمله عوامل موثر بر سبقت غیرمجاز است. در نهایت، سن راننده، تعداد راننده، تعداد سرنشین و تجربه رانندگی به طور معکوس و زمان سفر به طور مستقیم از جمله عوامل پر‌اهمیت در استفاده راننده از تلفن همراه حین رانندگی است. کلمات کلیدی: جانشین تصادفات، ایمنی، تحلیل همبستگی، درخت رگرسیون و طبقه‌بندی، شاخص

ارتقاء امنیت وب با وف بومی