Skip to main content
SUPERVISOR
Hamid Reza Karshenas,Sayed Morteza Saghaian nejad esfahani
حمیدرضا کارشناس (استاد مشاور) سیدمرتضی سقائیان نژاداصفهانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mahdi Abdolhamidy
مهدی عبدالحمیدی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
: As a variable speed drive, the SRM has many attractive features which revived the interest in this drive after the development of fast power switching devices and digital controllers. SRM has rather simple construction and can be manufactured with low cost. Because of its high torque to inertia ratio and inherent speed controllability, it is currently considered as a valuable candidate as a principle drive for variable speed applications. The SRM also excels with high reliability and fault tolerance capability. The primary disadvantage of an SRM is the higher torque ripple compared with conventional machines, which contributes to acoustic noise and vibration. The origin of torque pulsations in a SRM is due to the highly nonlinear and discrete nature of torque production mechanism. The total torque in an SRM is the sum of torques generated by each of the stator phase, which are controlled independently. Torque pulsations are the most significant at the commutation instants when torque production mechanism is being transferred from one active phase to another. The minimization of the torque ripple is essential in high performance servo applications, which require smooth operation with minimum torque pulsations. There are essentially two primary approaches for reducing the torque pulsations: one method is to improve the magnetic design of the motor, while the other is to use sophisticated electronic control. Machine designers are able to reduce the torque pulsations by changing the stator and rotor pole structures, but only at the expense of motor performance. The electronic approach is based on selecting and optimum combination of the operating parameters, which include the supply voltage, turn-on and turn-off angle, current level and the shaft load. In a switched reluctance motor with available characteristics and with conventional asymmetric power electronic converter, it’s possible to reduce torque ripple with several methods such as nonlinear control, optimization control and direct torque control. DTC method has many advantages over other control methods such as simple algorithm, less torque ripple and needless to turn-on and turn-off angle.In this thesis, first, principles of direct torque control are studied and conventional DTC method for SRM in the base of comparing with AC motor is investigated, then a method for performance improving and copper loss reducing under direct torque control is proposed.At the end, simulation and experimental results for conventional and proposed method are obtained and compared. Simulation results with Simulink/MATLAB software are presented and analyzed.Also experimental results are achieved with SRM drive laboratory setup and simulation results are verified. Keywords: switched reluctance motor, direct torque control, Copper loss reduction, efficiency improvement.
عدم حضور مغناطیس دائم و سیم‌پیچی روی روتور امکان دستیابی به سرعت‌های بالا را فراهم می‌کند و موتور سوئیچ‌رلکتانس را به سمت‌ایجاد راه حلی برای کار در شرایط سخت مانند سرعت و دمای بالا و لرزش های شدید مکانیکی سوق می دهد. بعلاوه‌این موتور قابلیت اطمینان بالایی را به توجه به توانایی ادامه کار حتی با از دست دادن یکیا چند فازدارد که آن را برای کار در کاربردهای حساس مناسب می‌کند. اساسی‌ترین اشکال یک موتور سوئیچ‌رلکتانس، ریپل گشتاور بسیار بالا در مقایسه با ماشین های مرسوم می‌باشد که منجر به تولید نویز صوتی و لرزش موتور می شود. ریپل گشتاور در یک موتور سوئیچ‌رلکتانس ناشی از غیرخطی بودن مشخصه های مغناطیسی و سازوکار تولید گشتاور بصورت غیر پیوسته می‌باشد. گشتاور الکترومغناطیسی‌ایجاد شده در یک موتور سوئیچ‌رلکتانس، برابر با مجموع گشتاورتولید شده توسط هرفاز می‌باشد که به صورت مستقل کنترل می‌شود. در نتیجه کنترل نامناسب گشتاور هر فاز باعث‌ایجاد ریپل گشتاور در ناحیه ی کموتاسیون می‌شود. در یک موتور سوئیچ‌رلکتانس با مشخصات مغناطیسی در دسترس و با استفاده از مبدل الکترونیک قدرت رایج نامتقارن، می توان با روشهای مختلف کنترلی از جمله روش های کنترل غیرخطی، کنترل بهینه وکنترل مستقیم گشتاور، ریپل گشتاور را کاهش داد. در‌این پایان‌نامه ابتدا اصول روش کنترل مستقیم گشتاور بررسیمی‌شود و روش معمول DTC پیشنهاد شده برایSRM بر مبنای مقایسه ی بین موتور سوئیچ‌رلکتانس و موتور AC سه فاز مورد بررسی قرار می‌گیرد سپس پیشنهادی برای بهبود کارایی و کاهش تلفات مسیSRM تحت کنترل مستقیم گشتاور ارائه می گردد. سپس نتایج شبیه‌سازی و عملی برای روش معمول و روش پیشنهادی بدست آمده و با یکدیگر مقایسه می‌شود.نتایج شبیه‌سازی با استفاده از نرم افزار سیمولینک متلب بدست آمده و تحلیل می‌شود. همچنین نتایج عملیبا استفاده ازسامانه ی آزمایشگاهی درایو سوئیچ رلکتانس بدست آمده و برای تایید نتایج شبیه‌سازی مورد استفاده قرار می گیرد. کلمات کلیدی: 1- موتور سوئیچ‌رلکتانس 2-کنترل مستقیم گشتاور 4-کاهش تلفات مسی 5-افزایش بازدهی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی