Skip to main content
SUPERVISOR
Mohamadamin Latifi,Gholamreza Yousefi
محمدامین لطیفی (استاد راهنما) غلامرضا یوسفی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sasan Pirouzi
ساسان پیروزی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Using Electric Vehicles For Active and Reactive Power Management in a Smart Distribution Network
Electric vehicles are new and growing loads in distribution networks. Increasing number of electric vehicles ina distribution network causes increasing of electic energy demand.In the absence of any energy consumption managment,some distribution system operation constraints (e.q buses voltage magnitudes or rating currents of the branches) may be violated.Energy management of electric vehicles can reduce power losses and voltage drop in distribution networks.Power electronic devices (usually called charger) are used for charging and discharging the batteries. Charger could be unidirectional (transfer the energy from network to the battery) or bidirectional. Bidirectional charger works in four states, namely: receive active and reactive power, deliveryactive and reactive power, receive active power and deliveryreactive power, receive reactive power and deliveryactive power. And also a full communication network between the distribution network operator and the electric vehicles (as a portion of a smart grid) is required to achieve the best solution. This thesis presentsan active and reactive power management in a smart distribution network considering electric vehicles. Basically, the problem is a nonlinear by itself.Minimizing the energy costs and also the voltage profile are introduced as the objective function. The constraints of the problem are power flow equations, electric vehicle constraints and system limites. In this thesis, the introduced nonlinear multi objective problem is converted to amixed integer linear programming and solved using GAMS package.The method is successfully tested on the 33 bus network. Keywords: Active and Reactive Power Management, Smart Distribution Network, Electric Vehicles, Mixed Integer Linear Programming
خودروهای الکتریکی از جمله بارهای جدید روبه رشد در شبکه های توزیع هستند. افزایش تعداد خودروهای الکتریکی در شبکه توزیع منجربه افزایش تقاضای انرژی شبکه می شود. در صورت عدم مدیریت بر الگوی دریافت انرژی آنها از شبکه، ممکن است که ولتاژ باس ها و بارگذاری خطوط از محدوده مجاز خود خارج شوند. مدیریت این بارها می تواند حتی موجب بهبود پروفیل ولتاژو کاهش تلفات در شبکه توزیع شود. برای شارژ و دشارژ کردن باتری خودروها در زمان اتصال به شبکه، از ادوات الکترونیک قدرت به عنوان واسطه استفاده می شود. این ادوات به صورت یک طرفه و دوطرفه قادرند انرژی را بین شبکه و باتری رد و بدل کنند. مدل دوطرفه ساختاری اینوتری (کانورتری) دارد. این ساختار قادر است در چهار حالت کاری فعالیت کند. این چهار حالت کاری عبارتنداز: جذب توان اکتیو و راکتیو از شبکه، تحویل توان اکتیو و راکتیو به شبکه، جذب توان اکتیو و تحویل توان راکتیو و همچنین جذب توان راکتیو و تحویل توان اکتیو. همچنین با ایجادارتباط دوطرفه مخابراتی بین شبکه و خودروهای الکتریکی، امکان ایجاد تبادل اطلاعات بین خودروهای الکتریکی و شبکه به وجود می آید تا با در نظر گرفتن قیود پخش توان، قیود خودروی الکتریکی و قیود فنی شبکه و همچنین با هدف کاهش هزینه خرید انرژی خودروهای الکتریکی و بهبود متغیرهای شبکه، مدیریت توان در سطح شبکه به صورت هوشمند میسرشود. در این پایان نامه مدیریت توان اکتیو و راکتیو در شبکه توزیع هوشمند با استفاده از خودروهای الکتریکی به صورت بهینه سازی غیرخطی مدل می شود. این مسأله به کمک تکنیک های خطی سازی به صورت یک مسأله بهینه سازی خطی آمیخته با اعداد صحیح (MILP) باز نویسی می شود تا امکان دستیابی به بهینه سازی مطلق با استفاده از موتور حل مرسوم GAMS فراهم شود. مسأله مدنظر بر روی شبکه تست 33 باسه اجرا شده است و نتایج عددی حاصل نشان دهنده توانمندی روش ارائه شده برای مدیریت توان اکتیو و راکتیو بهینه است. کلمات کلیدی : مدیریت توأم توان اکتیو و راکتیو،شبکه توزیع هوشمند،خودروی الکتریکی، مدل خطی آمیخته با عدد صحیح

ارتقاء امنیت وب با وف بومی