Skip to main content
SUPERVISOR
Akbar Ebrahimi
اکبر ابراهیمی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammadreza Sadeghi ghogheri
محمدرضا صادقی گوغری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Evaluation and Allocation of Transmission Reliability Margin in Transmission Power Lines
When a failure and outage of some power system components occur, and when all the corrective and control procedures do not maintain the system stability and equilibrium between the electrical power supply and demand, the load shedding, as the last treatment, is unavoidable. On the other hand, recent researches show that large blackouts are usually occurred after a chain of cascading outages where outage of high congested transmission lines are common components of these chains. Thus, as an optimal load shedding policy, besides of the economic aspects, optimization of the transmission reliability margin (TRM) in the emergency condition can perform a better sustainability for the power system and would prevent the probable large blackouts by terminating the next cascading outages. In this thesis, the usage contribution of various loads from the power transmission capacity in the ordinary condition and their contribution on the transmission reliability margin in emergency condition are proposed as two operational indices for priority ranking of system loads for optimal load shedding in composite power systems. The proposed methods are used for priority ranking of loads in two standard test systems of RBTS and RTS, and the obtained results are analyzed and compared from various points of view. Key words: 1-Load-shedding 2-Transmission cost allocation 3-Transmission reliability margin
هنگام بروز خطا و خروج بعضیاز عناصر سیستم قدرت، ممکن است تعادل بین عرضه و تقاضای توان الکتریکی مختل شود وهمه‌ی اقدامات اصلاحی و کنترلینیز نتوانند تعادل مذکور را برقرار نمایند؛ در این شرایط بارزدایی به عنوان آخرینراهکار، اجتناب ناپذیر خواهد بود. از طرف دیگر تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که خاموشی‌هایبزرگ سراسری معمولا در اثر خروج‌های پی‌درپی عناصر سیستم قدرت، به­ویژه خطوطپرتراکم انتقال انرژی، به­وقوع می‌پیوندد. بنابراین در سیاست‌های بارزدایی بهینه،اگر علاوه بر معیارهای اقتصادی، بهینه‌سازی حاشیه‌ی قابلیت اطمینان شبک? انتقال در شرایط اضطراری نیز مد نظر قرار گیرد، می‌تواندپایایی بهتری برای سیستم قدرت فراهم نماید و از خروج‌های بعدی و وقوع خاموشی‌هایگسترده جلوگیری نماید. در این پایان‌نامه، سهماستفاده‌ی بارهای مختلف از ظرفیت انتقال شبکه در شرایط عادی و سهم استفاده‌ی آن‌هااز حاشیه‌ی قابلیت اطمینان شبکه‌ی انتقال در شرایط اضطراری به عنوان معیارهاییبرای تعیین اولویت بارهای سیستم قدرت مرکب در بارزدایی بهینه معرفی و با حل مسئلهردیابی توان به یک روش مناسب میزان تامین این معیارها برآورد ‌می‌گردد. در نهایت، روش‌هایپیشنهادی در سیستم‌های تست استاندارد RBTSو RTSمطالعهو نتایج بدست آمده در تعیین اولویت بارزدایی براساس معیارهای مذکور و ترکیب‌هایوزن‌دار آن‌ها تحلیل و با هم مقایسه می­شود. کلمات کلیدی: 1-بارزدایی 2-تخصیصهزینه‌ی انتقال 3-حاشیه‌یقابلیت اطمینان شبکه‌ی‌ انتقال

ارتقاء امنیت وب با وف بومی