Skip to main content
SUPERVISOR
مریم ذکری (استاد راهنما) مهدی علیاری (استاد مشاور)
 
STUDENT
Fereshteh Poloei
فرشته پلوئی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387

TITLE

Optimal and fuzzy controllers for velocity control of EHSS : design and simulation
Two degrees of freedom (2DOF) control strategy is in the interest of control scientists since, it provides more flexibility in controller structure and design to satisfy the objectives of control problems like stability, disturbance rejection and robustness. In the other hand, the concept of two degrees of freedom controllers is mainly used in many control schemes. In these methods one controller is responsible for providing stability during the control task and the other one provides perfect tracking for the desired states. First, the left; TEXT-INDENT: 21.55pt; MARGIN: 0cm 0cm 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: ltr" Key words Hybrid control, fuzzy-LQR, electro hydraulic servo system, fuzzy-PD.
کنترل‌کننده‌های کلاسیک با ساختار ثابت، نمی‌توانند در گستره‌ای از تغییرات نقاط کار سیستم به خوبی جوابگو باشند. به‌کارگیری همزمان دو کنترل‌کننده از دو خانواده مهم کلاسیک و هوشمند در استراتژی‌های کنترل کننده‌های ترکیبی بسیار مورد توجه است، زیرا باعث تقویت هدف کنترلی هم در زمان گذرا و هم در زمان ماندگار می‌گردد. همچنین به‌کارگیری این دو کنترل‌کننده به طور موازی و همزمان قابلیت انعطاف بیشتری را در ساختار کنترل‌کننده و طراحی به منظور نیل به اهداف کنترلی نظیر ردیابی، حذف اثر اختلال و مقاوم بودن در برابر عدم قطعیت‌های پارامتری سیستم فراهم می‌آورد. به‌کارگیری یک کنترل‌کننده کلاسیک LQR همزمان در کنار کنترل هوشمند و به مرور خارج کردن کنترل LQR و جایگزینی آن توسط کنترل‌کننده هوشمند ایده موفقی می‌تواند باشد. برای پیاده‌سازی این ایده و بررسی عملکرد آن از یک مدل پرکاربرد در صنعت به نام موتورهای الکتروهیدرولیک به منظور کنترل سرعت آن استفاده شده است، که هدف، بهبود در عملکرد پاسخ سیستم (کنترل سرعت) بوده است. سیستم‌های سروالکتروهیدرولیک به دلیل عملکرد مناسبشان در گشتاور اینرسی بار بالا، دستیابی سریع به پاسخ و نیز دقت بالا، در محدودة وسیعی از کاربردهای صنعتی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند. نمونه‌هایی از این کاربردها شامل کنترل ربات‌های صنعتی، ماهواره‌ها، شبیه‌سازهای پرواز، توربین‌های صنعتی، سیستم‌های تعلیق فعال و بسیاری کاربردهای نظامی می‌باشند. در این تحقیق، روشی ترکیبی براساس کنترل فازی-عصبی ممدانی و کنترل‌کننده کلاسیک LQR برای بهبود کنترل سرعت در سیستم سروالکتروهیدرولیک صورت می‌پذیرد. این ساختار ترکیبی، مشابه ساختار آموزش خطای پسخور می‌باشد. در این راستا هدف، بهره‌گیری به صورت همزمان از ویژگی‌ های کنترل فازی-عصبی و کنترل LQR است. ابتدا کنترل‌کننده کلاسیک LQR مناسب طراحی شده و کنترل سیستم را برای رسیدن به سرعت مناسب برعهده می‌گیرد، سپس کنترل کننده هوشمند به وسیلة کنترل‌کننده کلاسیک LQR آموزش می‌بیند و کار کنترل را به صورت مشترک با کنترل‌کننده کلاسیک برعهده گرفته و به تدریج آن را از حلقة کنترلی خارج می‌کند. کنترل‌کننده فازی عصبی ممدانی با بکارگیری توأم دو خاصیت یادگیری شبکه‌های عصبی و استنتاج سیستم‌های فازی، از مزایای هردو در رسیدن به اهداف کنترلی بهره می‌گیرد، لذا از این نوع کنترل‌کننده به عنوان کنترل‌کننده هوشمند استفاده می‌کنیم. کنترل کننده ترکیبی فازی LQR طراحی شده برای کنترل سرعت سیستم سروالکتروهیدرولیک در عین سادگی در طراحی، پاسخ خوب و عملکرد مناسب، قادر است به خوبی اهداف کنترلی نظیر ردیابی ، حذف اثر اختلال ومقاوم بودن در برابر عدم قطعیت‌های پارامتری سیستم را برآورده سازد. کلمات کلیدی : کنترل‌کننده ترکیبی، فازی-LQR، کنترل سرعت سیستم سروالکتروهیدرولیک، آموزش خطای پسخور

ارتقاء امنیت وب با وف بومی