Skip to main content
SUPERVISOR
Saeid Hosseinia,Yadollah Zakeri hoseinabadi,Javad Askari
سعید حسین نیا (استاد راهنما) یداله ذاکری حسین ابادی (استاد مشاور) جواد عسگری مارنانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyyedehsan Hosseini
سیداحسان حسینی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
Nowaday several motors, such as Permanent Magnet Synchronous Motor; are used for traction. These kinds of motors are better and simpler in view of efficincy, size, weight, and acceleration time and speed-torque control. If for these motors new versions of vector control has been applied, then they can be used in goals such as speed and torque control. The electric drive is a system that is used for motor control. Electric drive systems such as the other electrical systems are faced to system failures or disruptions which may sometimes impair their performance. When system drive fault is happend using fault detection and recovery is necessary. In this project, an adaptive speed controller is designed which can resist to fault when the speed sensor of the electric motor in hybrid electric vehicle fails. For reaching this goal at first, rotor speed is estimated by two virtual sensors (which are MRAS estimator and Back_EMF observer) then speed is measured with a real sensor compared with the estimated speed. To reconfigure system when a sensor fault occurs in the system, the desinged fault tolerant system will switch to drive motor in sensorless mode. Keywords: Permanent Magnet Synchronous Motor (PMSM), Model Reference Adaptive System(MRAS), Speed Sensor, Fault Tolerant Control(FTC)
در خودروهای هیبرید الکتریکی [1] از موتورهای الکتریکی مختلفی برای کشش خودرو استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به موتورهای سنکرون مغناطیس دائم [2] اشاره کرد. موتورهای سنکرون مغناطیس دائم ازنظر بازدهی، حجم، وزن، زمان شتاب‌گیری، سادگی کنترل سرعت و گشتاور بر موتورهای الکتریکی متداول برتری دارند. درصورتی‌که برای کنترل این‌گونهموتورها از روش‌های نوین کنترلی نظیر کنترل برداری استفاده شود، می‌توانند برای اهداف مختلفی نظیر کاربردهایی که نیاز به کنترل سرعت یا کنترل گشتاور دارند، مورداستفاده قرارگیرند. به سیستمی که کنترل موتورها را انجام می‌دهد، سیستم درایو الکتریکی گفته می‌شود. سیستم‌های درایو الکتریکی نظیر دیگر سیستم‌های الکتریکی ممکن است دچار خرابی‌ها یا اختلالاتی شوند که بعضاً عملکرد سیستم را مختل می‌کنند. برای جلوگیری از چنین وضعیتی استفاده از روش‌های تشخیص عیب و بازیابی سیستم‌های درایو پس از وقوع خرابی لازم است.از جمله خرابی‌هایی که می‌تواند در سیستم درایو الکتریکی اتفاق بیافتد، خرابی سنسور سرعت است. در این پروژه یک سیستم کنترل انعطاف پذیر در مقابل عیب برای زمانی که سنسور سرعتموتور الکتریکی خودروی هیبرید الکتریکی دچار عیبشود، طراحی شده است. موتور خودرو ازنوع موتور سنکرون مغناطیس دائم می‌باشد. کارکرد سیستم به‌گونه‌ای است که در ابتدا سرعت روتور توسط دو سنسور مجازی برآوردمی‌شود و با سرعت تخمینی توسط سنسور سرعت موتور مقایسه می‌شود. در صورتی که سنسور دچار عیب شده باشد،با استفاده از یک سوئیچ، موتور در مد بدون سنسور درایو می‌شود.از تخمین‌گر سیستم کنترلتطبیقی مدل مرجع [3] و مشاهده‌گر Back_EMF بعنوان سنسور مجازی استفاده شده است. در صورتی که سنسور سرعت موتور دچار عیب شود، با استفاده از یک سوئیچ، موتور به حالت بدون سنسور می‌رود و با استفاده از تخمین‌گر کنترل‌ تطبیقی مدل مرجع درایومی‌شود. کلمات کلیدی: 1- موتور سنکرون مغناطیس دائم 2- کنترل تطبیقی مدل مرجع 3- درایو 4- تشخیص عیب [1] Hybrid Electric Vehicle [2] Permanent Magnet Synchronous Motor [3] Model Reference Adaptive Control System

ارتقاء امنیت وب با وف بومی