Skip to main content
SUPERVISOR
MasoudReza Hashemi,Mehdi Mahdavi
مسعودرضا هاشمی (استاد مشاور) مهدی مهدوی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mehdi Naderi Soorki
مهدی نادری سورکی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1386
The rapid growth and scope of multimedia applications has caused a tremendous impact on the way people communicate. The mission of next generation networks (NGN) is facilitating multimedia applications creation and deployment as well as supporting interoperability and network convergence. A key technology, IP Multimedia Subsystem (IMS) is the definitive means of achieving such goals. IMS has been proposed to support newly emerged multimedia IP based applications such as voice over IP (VOIP), video on-demand (VOD), IPTV and etc using a core IP backbone. Clearly, such applications cause huge amount of traffic load and require specified QoS constrains. It is worth pointing out that IP protocol only provides best effort service and use destination based routing which causes packets to reach their destination through different paths. Since multimedia applications require specified QoS constrains, IP cannot guarantee the reception of packets in order which is essential for the real-time applications. In this way traffic engineering (TE) is a technique which has been used to guarantee the QoS as well as optimal use of infrastructure networks. In order to implement TE, multiprotocol label switching (MPLS) is the useful solution among other existing techniques. This is because MPLS packets belong to a traffic source are routed through a same path which is essential for TE implementation. In addition to this, MPLS is one of the crucial protocols which have important rules in NGN. The major technical challenge in TE is the paths selection in which both QoS constraints and best possible resources utilization are satisfied. One of the key issues in providing QoS guarantees is the paths selection where both QoS constraints and best possible resources utilization are satisfied. The problem of finding such paths is known as QoS routing and is NP-complete problem in general. Such problems can be solved using heuristic algorithm in polynomial time. Although much work has been done on laying MPLS paths to optimize performance, most has focused on satisfying bandwidth requirements. Relatively little research has been done on QoS routing where QoS constraints is both bandwidth and delay. In this thesis we explain QoS based routing along with MPLS and TE requirements. We first propose a new Bandwidth and end to end delay Guarantee algorithm based on the LR-Servers theory that it decreases minmum end to end delay and increases maximum flow (MDMF).then a another algorithm porposed that it is proper for multiservice MPLS network(MDMFMS). Our simulation results are compared with previously published algorithms which are known as MHA, WSP, MIRA, BCRA, BGDG and MIRAD. The simulation results reveal that MDMF and MDMFMS present lower rejection rate compare to the rejection Key words Next Generation Network,Quality of Service, Traffic Engineering, MPLS, QoS-based routing
ظهور کاربردهای جدید و بلادرنگ در شبکه های ارتباطی و رشد سریع شبکه های مبتنی بر IP، باعث پیدایش بحث جدید شبکه های نسل جدید(NGN) گردیده است. شبکه های نسل جدید را می‌توان نتیجه تفکر همگرایی در شبکه‌های ارتباطی دانست، تفکری که با هدف همگرا نمودن کلیه بسترهای ارتباطی موجود، روی بستری مشترک مبتنی‌بر فناوری ‌IP، سعی در کاهش هزینه‌ها و ارائه یکپارچه خدمات دارد. در بستر مشترک هسته ی شبکه های نسل جدید که مبتنی بر پروتکل IP است ترافیک‌های مختلفی مانند سرویس مکالمه، تصاویر ویدیویی، تبادلات داده و فایل‌های اطلاعاتی، مبادله می‌شوند. از طرفی با توجه به ماهیت پروتکل IP که برمبنای بیشترین تلاش استوار می باشد، هیچ گونه تضمینی در رسیدن بسته ها به مقصد و تامین کیفیت سرویس آن ها وجود ندارد. در همین زمان روش های مهندسی ترافیک اهمیت خود را نشان داده اند. با استفاده از روش های مهندسی ترافیک ارائه کنندگان سرویس می توانند از مجموع امکانات و پهنای باند شبکه خود استفاده بهینه را بکنند و به کاربردهای مورد نیاز پاسخ مثبت بدهند تا شبکه های نسل جدید بتوانند با قابلیت سرویس دهی خدمات مختلف، سرویس های متفاوت از لحاظ کیفیت سرویس را در یک شبکه واحد داشته باشند. از میان را حل های گوناگون مهندسی ترافیک، فن آوری جابجایی برچسب چندپروتکلی (MPLS) بعنوان مؤثرترین راه حل شناخته شده است. یکی از مهمترین چالش های مهندسی ترافیک در شبکه های MPLS، مسیریابی مسیرهای برچسبی است، بگونه ای که علاوه بر برآورده کردن معیارهای موردنیاز برای کیفیت سرویس از امکانات شبکه نیز استفاده بهینه شود. ارائه چنین الگوریتم های از دسته الگوریتم های NP-complete است. برای حل این دسته از مسائل الگوریتم های ابتکاری متفاوتی ارائه شده است. مهمترین معیار کیفیت سرویسی که در تحقیقات گذشته مد نظر قرار گرفته است پهنای باند می باشد. در این پایان نامه ابتدا به بررسی شبکه های نسل جدید و تامین کیفیت سرویس در آن ها، مهندسی ترافیک و نیازمندی ها برای پیادهسازی آن بر روی MPLSو مسیریابی بر اساس کیفیت سرویس پرداخته می شود. سپس یک الگوریتم مسیریابی نوین به نام MDMF ارائه می گردد که بدون دسته بندی کردن ترافیکی ورودی به شبکه، علاوه بر پهنای باند، حداکثر تاخیر انتها به انتها را با توزیع یکنواخت بار در سطح شبکه برای کلیه درخواست ها برآورده می کند. همچنین الگوریتم مسیریابی جدیدی با عنوان MDMFMS ارائه می گردد که با دسته بندی کردن ترافیک ورودی به دو دسته ترافیک بهترین تلاش و ترافیک بلادرنگ ، به تضمین پهنای باند برای ترافیک های بهترین تلاش و حداکثر تأخیر انتها به انتها برای ترافیک های بلادرنگ می پردازد و برای شبکه های با سرویس دهی چندگانه مانند هسته ی شبکه های نسل جدید مفید می باشد. نتایج شبیه سازی این الگوریتم ها در مقایسه با الگوریتم های مشابه ، کارایی بالایی را نشان می دهد. کلمات کلیدی: شبکه های نسل جدید،کیفیت سرویس، مهندسی ترافیک، MPLS، مسیریابی مبتنی بر محدودیت کیفیت سرویس

ارتقاء امنیت وب با وف بومی