Skip to main content
SUPERVISOR
Said Sadri,Behzad Nazari
سعید صدری (استاد مشاور) بهزاد نظری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Zahra Rahimi Afzal
زهرا رحیمی افضل

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
Intelligent Traortation Systems (ITS) assist the driver to increase vehicle safety and to control (navigate) the vehicle independently. Lane Departure Warning Systems (LDWS) are a group of these systems that are designed to provide an audio alarm in case the car moves out of its line because of driver drowsiness. In this paper, a novel vision-based lane detection technique is proposed to detect the lanes in video frames with different lighting conditions, various types of lanes, and complicated road surfaces. The video frames are captured using an Apple iPhone 4s and Nokia N8 cameras(30 fps) that is mounted behind the windshield of a passenger car. Drowsiness mostly happens in highways and roads which are straight and not crowded. So in this paper we assume that this system is used when the car is moving in such a road or highway and it is also assumed that there are lane marks on the road. Since the camera position is fixed in an installation, left and right lane marks can be expected to be present in fixed regions in the captured images. So the processing is restricted to these regions to speed up the procedure. Canny edge detector is used to find the edges of the input frame and connected edge components are extracted. Left and right lane marks are selected from these components according to the position, orientation and pixel intensity around these components. Existence or nonexistence of left and right marks and their position in present and some previous frames are used to detect lane departure. Effect of some previous frames and car velocity are investigated in recognizing lane departure. Our goal was to develop an algorithm that could be utilized on a smart phone or tablet, so the algorithm steps are tried to be as simple as possible. The algorithm was tested on 6 videos with 7828 frames in different roads. There was 28 lane departure in these videos. All lane departures were detected and there was one false alarm in this test. The algorithm showed to be robust to camera installation and car speed. This algorithm was implemented in real-time (4 fps) on a tablet. Keywords: Intelligent Traortation Systems, Lane detection,weak processor,real-time.
سیستم های حمل و نقل هوشمند به راننده جهتافزایش امنیت و هدایت وسیله نقلیه به طور مستقل کمک می کنند. سیستم هشدار انحراف از مسیر بخشی از این سیستم هاست. این سیستم در هنگام انحراف از مسیر جاده که در اثر خواب آلودگی رانندهرخ می دهد با دادن هشدار، راننده را آگاه می سازد. در این پایان نامه، الگوریتم تشخیص مسیر پیشنهاد شده در شرایط مختلف روشناییروز، مسیرهای مختلف و سطوح جاده ای پیچیده ارائه می شود. تصاویر استفاده شده در این پروژه توسط دوربین موبایل های Apple 4s، Nokia N8با سرعت 30 فریم بر ثانیه گرفته شده است که در پشت شیشه جلویی خودرو نصب می‍شود. خواب آلودگی بیشتر در بزرگراه ها و جاده‍هایی که مستقیم و خلوت هستند، اتفاق می افتد. در این پایان نامه الگوریتم پیشنهاد شدهدر چنین جاده هایی کار می‍کند. همچنین فرض شده است که تمامی جاده ها خطوط خط کشی دارند. با توجه به اینکه موقعیت دوربین ثابت می باشد، خطوط خط‍کشی راست و چپ در نواحی ثابتی در تصاویر قرار دارند. بنابراین پردازش به این ناحیه محدود می شود تا سرعت الگوریتم افزایش یابد. با استفاده از شناساگر کنی، لبه ها را شناسایی کرده و مؤلفه های بهم پیوسته استخراج می شود. با استفاده از زاویه، موقعیت و شدت روشنایی مؤلفه های بهم پیوسته، خطوط خط کشی راست و چپ انتخاب می شود. برای تشخیص انحراف از مسیر، از حضور و عدم حضور خطوط خط کشی در فریم فعلی و فریم های قبلی آن استفاده می شود. تأثیر تعداد فریم های قبلی و سرعت وسیله نقلیهدر تشخیص انحراف از مسیر، بررسی می‍گردد. سپس به مقایسه الگوریتم پیشنهادی باروش هاف پرداخته می شود. هدف از این الگوریتم امکان پیاده سازی آن بر روی پردازشگر ضعیف مانند تبلت و موبایل می باشد. بنابراین الگوریتم باید تا حد امکان ساده باشد. الگوریتم بر روی 6 فیلم با 7828 فریم که دارای 28 انحراف از مسیر می باشد، تست شده است. تمامی انحراف ها به درستی تشخیص داده شده و یک هشدار اشتباه وجود دارد. همچنین این الگوریتم نسبت به نصب دوربین و سرعت ماشین مقاوم می باشد. این الگوریتم به صورت زمان- حقیقی (4 فریم بر ثانیه) بر روی تبلت پیاده سازی شده است. کلمات کلیدی: 1- سیستم های حمل و نقل هوشمند 2- تشخیص مسیر 3- پردازشگر ضعیف 4- زمان- حقیقی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی