Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Fanian,Mohammad hossein Manshaei
علی فانیان (استاد مشاور) محمدحسین منشئی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sadegh Farhang
صادق فرهنگ

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
In computer networks, service providers are basically unaware of the type of connected nodes. These nodes could be potentially an attacker who would launch an attack at any time during their connections. Hence, service providers must consider all potential types of attackers when they provide service to different nodes. In this thesis, we focus on a particular type of attack named remote operating system fingerprinting. With OS fingerprinting, the attacker tries to recognize the operating system of the server, in order to exploit its vulnerabilities. We first develop an incomplete information two-player game, to analyze the interaction between the server and an unknown connected node. In particular, we consider two types of nodes, i.e., attacker and benign nodes. We analyze the game using perfect Bayesian Nash equilibrium (E) with different conditions. We finally design the BayesDefender algorithm using the calculated E profiles. BayesDefender is not only able to defend against OS fingerprinting but also provide good quality services to benign nodes. We also implement the BayesDefender and show its performance on a real platform. Keywords: Fingerprint Operating System Attack, Game Theory, BayesDefender Algorithm, Perfect Bayesian Nash Equilibrium
از مهم‌ترین مسائل موجود در حفظ حریم خصوصی و امنیت، عدم قطعیت در مورد گره‌هایی است که مکانیزم دفاعی با آن‌ها در ارتباط است. دفاع کننده باید تمام انواع این گره‌ها را مدنظر داشته باشد و بتواند بر اساس رفتار گره‌ی مقابلش نوع آن را تشخیص دهد. مهاجم برای این‌که بتواند از آسیب‌پذیری‌های هدف حمله‌اش آگاهی داشته باشد، نیازمند اینست که بتواند سیستم عامل هدف حمله‌اش را تشخیص دهد. دفاع کننده برای ایجاد سیستم دفاعی‌اش در جلوگیری از حمله‌ی تشخیص سیستم عامل باید تمام انواع گره‌هایی که با آن در ارتباط است را در نظر بگیرد. نظریه بازی‌ها یک گزینه‌ی مناسب برای در نظر گرفتن نوع‌های متفاوت برای یک گره می‌باشد. در این پایان نامه، برای اولین بار حمله‌ی تشخیص سیستم عامل توسط یک بازی دو نفره بین دفاع کننده و گره‌ی فرستنده مدل شده است. فرستنده دارای دو نوع بدخواه و معمولی می‌باشد. از تحلیل این بازی Perfect Bayesian Nash Equilibrium حاصل شده است. پس از یافتن E، الگوریتمی به نام BayesDefender ارائه شده است. الگوریتم BayesDefender دارای این توانایی است که هم از حملات تشخیص سیستم عامل جلوگیری کند و در عین حال بسته‌های کاربران معمولی را دفاع نکند. به عنوان یک مطالعه‌ی موردی ابزار Nmap مورد مطالعه و آزمایش قرار گرفته است. برای بررسی حملات تشخیص سیستم عامل، الگوریتم BayesDefender پیاده‌سازی شده و چیدمان‌های متفاوتی برای سنجش قدرت آن طراحی شده است. الگوریتم BayesDefender بسته به قدرت حمله کننده می‌تواند از حملات تشخیص سیستم عامل جلوگیری کند در حالیکه کاربران معمولی نیز دچار مشکلی نمی‌شوند. کلمات کلیدی: 1- حمله‌ی تشخیص سیستم عامل 2- نظریه بازی‌ها 3- الگوریتم BayesDefender 4- Perfect Bayesian Nash Equilibrium

ارتقاء امنیت وب با وف بومی