Skip to main content
SUPERVISOR
Faramarz Hendessi,Mohammad hossein Manshaei
فرامرز هندسی (استاد راهنما) محمدحسین منشئی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Rasool Esmaeily fard
رسول اسماعیلی فرد

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1390

TITLE

Introducing and Analyzing an Ephemeral Vehicular Social Network
Using the vehicles as the people desire to establish social connections is growing every day. This increasing use of vehicles and the heavy traffic emerged in metropolises have both turn to an important part of people's daily routine. This situation that many vehicles come together for hours could provide a unique opportunity for some kind of social communication and create a social network among vehicles' passengers. In this situation, a lot of people due to being both in the same environment and close to each other are ready to connect. However, unlike other mobile social networks due to the metal shield or the cage that brought by vehicles there is no possibility for face-to-face communication between users. Practically, because vehicles are passing through an area, there is no possibility of users' prior knowledge and the users are anonymous to each other. Given that little research has been done in this regard, in this thesis we mentioned the idea of creating a social network among the vehicles' passengers with the purpose of entertainment and turn the vehicles to a more enjoyable place to spend time. First, in this thesis, the characteristics, requirements, challenges of this social network have been discussed. Then various methods such as user studies, user 0in 0in 0pt" Ephemeral social networking; Vehicular ad-hoc networks (VANET); Human-computer interaction
استفاده مردم از خودرو همانند تمایل آن‌ها به برقراری ارتباطات اجتماعی هر روز در حال افزایش است. این استفاده روز افزون سبب گردیده تا در کلان شهرها شاهد ترافیک‌های سنگینی باشیم که مردم را مجبور به ساعت‌ها حضور در خودروها نموده است. این ترافیک سنگین که در آن خودروهای بسیاری پیرامون یکدیگر در یک منظقه گرد هم می‌آیند شرایط مطلوبی برای برقراری ارتباط اجتماعی و ایجاد یک شبکه اجتماعی بین سرنشینان خودروها را فراهم آورده است. در این شرایط تعداد بسیاری از افراد به دلیل قرارگرفتن در یک محیط و نزدیکی به یکدیگر زمینه مناسبی برای ارتباط دارند. اما برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی موبایل به دلیل وجود حفاظ فلزی و یا قفس به وجود آمده توسط خودرو امکان ارتباط چهره به چهره بین کاربران وجود ندارد و عملاً چون خودروها در حال گذر از یک منطقه هستند احتمال شناخت قبلی نیز وجود نداشته و کاربران برای هم گمنام هستند. با توجه به اینکه تحقیقات کمی‌در این رابطه صورت گرفته است، در این رساله ما به ایده ایجاد یک شبکه اجتماعی بین سرنشینان خودروها در شرایط ذکر شده با هدف سرگرمی‌و تبدیل خودرو به مکان لذت بخش تری برای گذراندن زمان پرداخته ایم. ما ابتدا به خصوصیات، نیازمندی‌ها، چالش‌ها و ارزیابی ایده این شبکه اجتماعی پرداخته‌ایم و در ادامه تحلیل‌ها و راهکارهایی برای این چالش‌ها معرفی شده است. در گام نخست، در این رساله ارزیابی ایده این شبکه اجتماعی مدنظر قرار گرفته و از دو مطالعه کاربری بدین منظور بهره گرفته شده است و نتایج آن از لحاظ آماری و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این میان، به منظور بهره‌برداری از یکی از فرصت‌های این شبکه که همان گمنامی‌کاربران است و از سوی دیگر غلبه برای زمان کوتاه ارتباط در این شبکه، به عنوان اولین راهکار به ایده معرفی هویت انتزاعی موقت جدیدی از سوی کاربران در این شبکه پرداخته شده است. این راهکار فرآیند برقراری روابط اجتماعی را با انتزاع خود کاهش می‌دهد و مانع از افشای اطلاعات حریم خصوصی افراد می‌شود. در ادامه یک واسط کاربری پیشنهادی برای معرفی هویت موقت کاربر با هدف تشویق کاربران به مشارکت در شبکه و انتقال علائم احساسی مطرح گردیده است و همزمان سازوکاری برای همتاگزینی کاربر مطلوب نیز معرفی شده است. در گام بعدی، به منظور ارائه ابزارهای تسهیل کننده دیگری برای شناسایی کاربران مطلوب هر کاربر، سازوکاری‌برای دسته بندی اجتماعی آن‌ها با استفاده از شبکه‌های بیزین ارائه شده است. این رهیافت اجازه می‌دهد تا با نظارت بر رفتار واقعی کاربران خصوصیات اجتماعی اظهار شده آن‌ها را اصلاح و یا خصوصیات جدیدی را تخمین زد. این مدل دسته بندی بر اساس نتایج لحظه ای و تعدیل شده مورد تحلیل واقع شده شده است. یکی دیگر از موانع اصلی پیش رو برای بکارگیری یک شبکه اجتماعی خودرویی عدم وجود زیرساخت شبکه خودرویی مورد نیاز آن است. بدین جهت در ادامه به ارائه پروتکل‌هایی جهت ایجاد یک شبکه خودرویی پویا، مدیریت گروه‌های اجتماعی و انتشار اطلاعات برنامه‌های اجتماعی پرداخته شده است و از دو نوع شمای ارتباطی مختلف برای ارتقا کارایی آن استفاده شده است. زیرساخت شبکه خودرویی نیز شبیهسازی گردیده و نتایج آن تشریح گردیده است. با توجه به موقت بودن شبکه اجتماعی و شکل گیری آن در هنگام تشکیل ترافیک بدون سابقه قبلی، این شبکه نیازمند همکاری کاربران و به اشتراک گذاری اطلاعات از سوی آن‌ها است. به منظور توسعه چارچوبی برای درک رفتار کاربر در مواجهه با این شبکه با استفاده از نظریه بازی‌ها بررسی و تحلیلی بر روی این شبکه صورت پذیرفته است و مدلی ارائه گردیده است. این مدل امکان پیش بینی رفتار کاربران و شناسایی شرایط شکلگیری و تداوم شبکه را فراهم آورده است. فرآیند مشارکت کاربران در این مدل با استفاده از یک زنجیره مارکف مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس پارامترهای مختلف نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. کلمات کلیدی: شبکه اجتماعی موقت، شبکه اقتضائی خودرویی، تعامل انسان و کامپیوتر

ارتقاء امنیت وب با وف بومی