Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Ali Montazeri,Behnaz Omoomi,Mohammad hossein Manshaei,Elham Mahmoudzadeh
محمدعلی منتظری (استاد راهنما) بهناز عمومی (استاد مشاور) محمدحسین منشئی (استاد مشاور) الهام محمودزاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyede Fatemeh Noorani
سیده فاطمه نورانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1390
Learning and teaching through peers -namely peer learning- is an educational process in which people in same justify; LINE-HEIGHT: 17pt; mso-line-height-rule: exactly; mso-pagination: none; tab-stops: 45.8pt 63.8pt 91.6pt 137.4pt 183.2pt 229.0pt 274.8pt 320.6pt 366.4pt 412.2pt 458.0pt 503.8pt 549.6pt 595.4pt 641.2pt 687.0pt 732.8pt" A novel mechanism to foster an effective and well-organanized peer learning has been proposed in this thesis, by applying a game theoretical approach (PD_PL). The proposed mechanism uses prisoner's dilemma , the most widely known example of game theory, and maps the strategy and payoff concepts found in prisoner's dilemma onto the peer learning atmosphere. The initial version of our proposed mechanism, i.e., G-TEC, will be addressed in this report. PD_PL was implemented during several sessions at four university courses and with 142 computer engineering students. The proposed mechanism was implemented in 7 sessions of each course. Hence, we ran our mechanism in 28 different sessions. To evaluate the proposed mechanism, the results of the pre-test and post-test exams for all mechanism’s sessions have been compared. Our analysis (via R software and Paired Hotelling’s T-Square) suggests that PD_PL has positive effects on learners’ performance. In evaluation and implementation of PD_PL, we take into account issues, such as peer learning requirements. Since the Paired Hotelling's T-Square requires a number of prerequisites such as missing data imputation, we use mean data imputation, median data imputation, K nearest neighbour imputation and fuzzy k-mean clustering data imputation to impute missed data. The results of a subjective evaluation showed that the majority of respondents found PD_PL to be an attractive and efficient tool for learning enhancement. The key findings indicated that the learners successfully used PD_PL in the justify; LINE-HEIGHT: 17pt; mso-line-height-rule: exactly; mso-pagination: none; tab-stops: 45.8pt 63.8pt 91.6pt 137.4pt 183.2pt 229.0pt 274.8pt 320.6pt 366.4pt 412.2pt 458.0pt 503.8pt 549.6pt 595.4pt 641.2pt 687.0pt 732.8pt" Key words Peer Learning , Improving classroom teaching , Interactive learning environment , Game Theory.
یادگیری و یاددهی از طریق همتایان (یادگیری همتایان)، یک فرآیند آموزشی است که در آن افرادی از یک کلاس که مربی حرفه ای نیستند، به یکدیگر کمک می کنند تا هم به دیگران بیاموزند و هم خود یاد بگیرند. تحقیقات نشان می دهد که این شیوه یادگیری، منجر به نتایج بهتر در یادگیری و ارتباط موثرتر بین یادگیرندگان می شود. در هر حال یادگیری همتایان، تنها قرار دادن یادگیرندگان در یک گروه نیست. یادگیری همتایان ممکن است منجر به این شود که یک نفر مجبور به انجام تمام فعالیت گروهی شود، و یا اینکه ممکن است زمینه تعاملات کافی بین یادگیرندگان را مهیا نسازد. در این رساله مکانیزمی جدید به نام PD_PL، با استفاده از تکنیک های نظریه بازی ها و به منظور ایجاد محیط موثر یادگیری همتایان ارائه و پیاده سازی گردیده است. این مکانیزم از بازی معمای زندانی ها که از بازی های معروف در نظریه بازی هاست، استفاده نموده و مفاهیم دستاورد و استراتژی در بازی معمای زندانی ها را در حوزه یادگیری همتایان منطبق می سازد. در این رساله، گزارشی از نسخه اولیه مکانیزم پیشنهادی با نام G-TEC نیز ارائه خواهد شد. PD_PL در چند جلسه درسی از چهار عنوان درسی با 142 دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر پیاده سازی شده است. در هر پیاده سازی، مکانیزم در 7 جلسه از هر عنوان درسی اجرا گردیده است، یعنی در مجموع مکانیزم در 28 جلسه اجرا شده است. به منظور ارزیابی مکانیزم، نتایج آزمون های پیش آزمون و پس آزمون که قبل و بعد از هر اجرای مکانیزم از یادگیرندگان گرفته شده است، با یکدیگر مقایسه شده اند. مقایسه نتایج در محیط نرم افزاری R و با استفاده از تابع آماری هتلینگ تی دوی زوجی تاثیر مثبت مکانیزم بر افزایش یادگیری را نشان می دهد. در پیاده سازی و ارزیابی مکانیزم PD_PL ارائه شده، مواردی مانند ملاحظات مورد نیاز برای یادگیری از طریق همتایان را در نظر گرفته ایم. در مرحله ارزیابی از آنجا که آزمون هتلینگ تی دوی زوجی، نیاز به یکسری مقدمات از جمله پر کردن فیلدهای خالی در داده های مورد تحلیل دارد، از چهار روشِ استفاده از میانگین، استفاده از میانه، روش K نزدیکترین همسایگی و خوشه بندی فازی K میانگین، جهت پرکردن فیلدهای خالی استفاده و در نهایت ارزیابی نهایی انجام می شود. نتایج حاصل از ارزشیابی مکانیزم توسط یادگیرندگان نشان می دهد که یادگیرندگان مکانیزم را موثر ، مطلوب و مفید می دانند و محیط مشارکتی ایجاد شده توسط آن را موثر در افزایش یادگیری می دانند. در قسمت نتایج نشان خواهیم داد که مکانیزم پیشنهادی در این رساله حتی تا 2/47% افزایش یادگیری را به همراه داشته است. نتایج این رساله می تواند در هر محیط طراحی شده برای یادگیری همتایان مورد استفاده قرار گیرد. کلمات کلیدی: یادگیری همتایان، افزایش آموزش کلاسی، محیط یادگیری تعاملی، نظریه بازی ها

ارتقاء امنیت وب با وف بومی