Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Fanian,MasoudReza Hashemi,Pejman Khadivi
علی فانیان (استاد مشاور) مسعودرضا هاشمی (استاد راهنما) پژمان خدیوی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Rasool Tavakoli Najafabadi
رسول توکلی نجف آبادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389
In recent years, vehicular ad-hoc networks (VANETs) have received increasing attention because of their promising roles in many urban applications. VANETs are distinguished from other kinds of ad-hoc networks, such as Mobile Ad-Hoc Networks (MANETs), by high mobility and reduced communications. The topology of the network is highly time-varying due to high mobility of wireless nodes, and also joining and leaving nodes. This makes it challenging to find and maintain efficient and reliable data forwarding routes between different nodes in the network. On the other hand, equipments such as positioning systems usually exist in contemporary vehicles which can be used to improve the efficiency of packet dissemination through the network. This dissertation proposes TIGeR, a new Traffic-aware Intersection-based Geographical Routing protocol. Nodes that are at intersections make routing decision to forward packets based on both the local vehicular traffic information of different roads and the road’s angle with respect to the direct vector toward the destination. Local vehicular traffic information is considered as a sign of network connectivity in a road. To route data packets in streets, we propose a directional forwarding method which sends a packet straightly in the selected street, until it reaches the next intersection. Simulation results show that TIGeR improves the packet delivery ratio and end to end delay, compared to other similar protocols. Key words : Vehicular ad-hoc networks, Geographical routing, Urban scenarios, Traffic aware routing, Junction based routing.
در سال های اخیر، شبکه های اقتضایی خودرویی به خاطر کاربرد گسترده ی آن ها در محیط های شهری، توجه روزافزونی را به خود جلب نموده اند. این شبکه ها از انواع شبکه های اقتضایی دیگر مانند شبکه های اقتضایی سیار، بوسیله ی تحرک بالای گره ها و ارتباطات کوتاه مدت بین آن ها متمایز می گردند. توپولوژی و ساختار این شبکه ها به دلیل سرعت بالای گره های بی سیم و همچنین ورود و خروج مداوم آنها به شبکه، با گذشت زمان به سرعت تغییر می کند. به همین دلیل پیدا کردن و حفظ مسیرهای کارآمد و قابل اطمینان انتقال داده در بین گره های این نوع شبکه ها، زمینه ای چالش برانگیز گردیده است. از طرف دیگر امروزه ابزارهای مختلفی همچون سیستم های موقعیت یابِ ماهواره ای، معمولاً در خودروها به کار می روند که می توان از این ابزارها برای بهبود کارایی روش های انتقال داده در شبکه بهره گیری کرد. در این پایان نامه یک پروتکل جدید مسیریابی مکان-محور ترافیک-آگاه و تقاطع-محور به نام TIGeR معرفی گردیده است. در این پروتکل هر گره ای از شبکه که در ناحیه ی یک تقاطع قرار گرفته است، بر اساس اطلاعات ترافیک خودرویی محلی در خیابان های منتهی به آن تقاطع و همچنین با توجه به زاویه ی هر خیابان با مسیر مستقیم به سمت مقصد، در مورد ارسال بسته های داده به سمت مقصد تصمیم گیری می کند. در اینجا اطلاعات ترافیک محلی هر خیابان، به عنوان پارامتری از اتصال شبکه در آن خیابان و به عبارت دیگر به عنوان میزان قابلیت اطمینانِ آن مسیر در نظر گرفته می شود. برای ارسال بسته ها در خیابان ها نیز روشی به نام ارسال جهت دار ارائه شده که در آن بسته ها در زاویه ی خیابان انتخاب شده، تا رسیدن به تقاطع بعد به صورت مستقیم ارسال می شوند. نتایج شبیه سازی ها نشان می دهد که پروتکل TIGeR در مقایسه با پروتکل های مشابه دیگر، نرخ انتقال موفق بسته ها در شبکه و همچنین تأخیر انتقال آن ها را به میزان قابل توجهی بهبود می دهد. واژه‌های کلیدی: شبکه های اقتضایی خودرویی، مسیریابی جغرافیایی، سناریوهای شهری، مسیریابی ترافیک-آگاه، مسیریابی تقاطع-محور.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی