Skip to main content
SUPERVISOR
Mehdi Berenjkob,Mohammad hossein Manshaei
مهدی برنج کوب (استاد راهنما) محمدحسین منشئی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Fateme Hajikarami
فاطمه حاجی کرمی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
Traf?c justify; TEXT-INDENT: 18pt; MARGIN: 0cm 0cm 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: ltr" Keywords: Traffic ltr"
با گسترش استفاده از اینترنت و ورودبرنامه هایکاربردیجدیدومتنوعبهترافیکاینترنت، دسته بندی ترافیک یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. منظور از دسته بندی ترافیک، شناساییکاربردهای تولید کنندة داده های عبوری در شبکه با مشاهدة مستقیم یا غیرفعال بسته‌هامی‌باشد.دسته‌بندی ترافیک مقدمه ای لازم برای بسیاری از امور مدیریتی و کنترلی در شبکه مانند تخصیص سطوح مناسب کیفیت سرویس به کاربردهای مختلف، فیلتر کردن و تشخیص نفوذ می‌باشد. در سال‌های گذشته که کاربردها در اینترنت از شماره درگاه های استاندارد استفاده می‌کردند، شناساییآن‌هایک عمل ساده بود که با بررسی شماره درگاه انجام می‌شد. اما با افزایش کاربردهایی که از شماره درگاه های غیر استاندارد یا شماره درگاه‌های سایر کاربردها استفاده می‌کنندیا شماره درگاه خود را به صورت پویا تغییر می‌دهند و افزایش استفاده از رمزگذاری در شبکه، روش‌های سنتیدسته‌بندی ترافیک (دسته‌بندی مبتنی بر درگاه و دسته‌بندی مبتنی بر محتوا) قادر به دسته‌بندی صحیح ترافیک نمی‌باشند. روش‌های مبتنی بر رفتار میزبان و مبتنی بر ویژگی‌های آماری جریان برای جبران کاستی‌هایروش‌های نام برده ارائه شدند و با توجه به مزایایروش‌های مبتنی بر ویژگی‌های آماری جریان، این دسته روش‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. در عین حال افزایشسرعتلینک‌هایشبکهواهمیتبرقراریمصالحهبینسرعتودقتسیستمدسته‌بندیترافیکازیکسووگسترشسختافزارهایچندهسته ایازسویدیگر،نیاز بهطراحی سیستم‌هاییکهبابه کار گیریامکاناتسختافزاریموجود،به سیستم‌هاییباسرعتودقتبالادر دسته‌بندی دستیابند، احساس می شود. در این پایان نامه پس از ارائة یک طبقه بندی جامع از روش‌های موجود برایدسته‌بندی ترافیک و بررسی مزایا و معایب هر یک، بهارائةیکسیستم دو لایه بامعماریسبکوزنومناسببرایخطوطپرسرعتامروزیپرداختیم.در طراحی سیستم ترکیبی پیشنهادی، از یک معماری پیمانه ای (براینیلبهیکسیستمپرسرعتبااستفادهاز معماری‌هایچندهسته ایمدرن) واز ترکیبنظراتچندخبره (برایرسیدنبهنتایجقابلاطمینانودقتبالادر دسته‌بندی) استفاده شده است.نتایجآزمایش هانشان می‌دهدکه سیستم پیشنهادی موفق به دسته بندی ترافیک با دقت 5/99% (مشابه با سیستم های ترکیبی پیچیده تر) شده است و هزینةیادگیری این سیستم10 برابر کمتر از سیستم های ترکیبی نام برده است. به علاوه سیستم پیشنهادی قابلیت توسعه و سفارشی سازی مطابق با خواسته‌ها و اهداف مدیر شبکه را نیز دارد. همچنین سیستم پیشنهادی مقاومت بالایی در شرایط ورود یک کاربرد جدید به شبکه دارد و در چنین شرایطی 60% از جریان های کاربرد جدید را به عنوان یک ترافیک جدید تشخیص می‌دهد. با چنین عملکردی (به جایدسته‌بندی غلط) در صورت تغییرات در شبکه، مدیر شبکه متوجهشدهواقداماتلازمبرایبهبودسیستم دسته‌بند راانجام خواهد داد. کلمات کلیدی: 1- دسته‌بندی ترافیک 2- ویژگی های آماری 3-روش های ترکیبی 4- معماری پیمانه ای

ارتقاء امنیت وب با وف بومی