Skip to main content
SUPERVISOR
MasoudReza Hashemi
مسعودرضا هاشمی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Javad Bakhtiari
جواد بختیاری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
Due to the need for road safety, Vehicular Ad-hoc NETworks (VANETs) field is developing rapidly to improve the reliability and safety of road traortation. Despite numerous innovations in manufacturing technology and improvements in vehicle design, avoiding road accidents and safety of passengers is still the main concern in road traortation. However, presence of misbehaving agents in the network who send false information to achieve malicious goals, threatens the efficiency of the network. In these circumstances, using encryption mechanisms alone is not enough, because the misbehavior may be done by vehicles which are properly authenticated. Therefore, it is important to present a proper model for trust establishment in such networks. In this thesis, we review some well-known models in trust. Moreover, common attacks in trust context are discussed. Then a distributed model is presented to evaluate the trust. In this model, trustworthiness of the received messages are estimated with the help of trust assessment for vehicles. It defines the dynamic threshold to collect the required messages about the events to take decisions in regard to the maximum available evidences. The proposed model is based on roles and events and considers sparsity which is a problem in VANETs. Simulation results show that the proposed model presents high detection accuracy in the face of real and bogus events and its accuracy is acceptable in both sparse and dense networks. Keywords: Vehicular Ad Hoc Network, Trust evaluation, Security, Safety messages
با وجود پیشرفت ها در طراحی خودرو، تصادفات جاده ای و ایمنی مسافران همچنان نگرانی اصلی حوزه حمل و نقل است و به نظر می رسد موثرترین راه حل، اطلاع رسانی دقیق و به موقع درمورد خطرات پیش رو است. به دلیل این نیاز شدید، شبکه های اقتضائی بین خودرویی به سرعت در حال توسعه است تا با ایجاد شبکه ای از خودروها امکان بهبود در وضعیت ترافیک و افزایش ایمنی حمل ونقل جاده ای فراهم شود. اما حضور عامل های بدرفتار در شبکه که برای دستیابی به مقاصد شخصی اطلاعات غلط ارسال می کنند، کارایی این شبکه را به خطر می اندازد. در این شرایط، استفاده از مکانیزم های رمزنگاری به تنهایی کافی نیست چون بدرفتاری ممکن است توسط خودروهایی صورت گیرد که به درستی احراز هویت می شوند. از این رو ارائه مدل هایی برای برقراری اعتماد در شبکه های بین خودرویی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این پایان نامه ضمن بررسی مدل های ارائه شده ی برقراری اعتماد در شبکه های بین خودرویی، حملات متداول در حوزه اعتماد سنجی و راه های مقابله با آنها مورد بررسی قرار می گیرد. سپس مدلی برای ارزیابی اعتماد به صورت توزیع شده ارائه می شود که در آن با کمک اعتماد ارزیابی شده برای خودروها، قابلیت اعتماد پیام های ارسالی در شبکه تخمین زده می شود. این مدل مبتنی بر نقش خودرو و نوع رخدادهای جاده ای است و خلوتی شبکه که از مشکلات بسیاری از طرح های برقراری اعتماد است را لحاظ می کند. این مدل از منحنی آستانه ی پویا برای جمع آوری مدارک لازم استفاده می کند تا تصمیم گیری با توجه به حداکثر مدارک در دسترس صورت گیرد. جهت بررسی کارایی روش پیشنهادی، این روش در شرایط حضور گره های بدرفتار که اطلاعات غلط را در مورد رخداد های واقعی یا ساختگی ارسال می کنند شبیه سازی شده و دقت تشخیص و سرعت تشخیص آن با یک روش داده محور و همچنین یک روش موجودیت محور مقایسه شده است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که مدل ارائه شده از دقت تشخیص بالایی در مواجهه با پیام های واقعی و ساختگی برخوردار است و دقت خود را در خلوتی و شلوغی شبکه حفظ می کند. کلمات کلیدی: شبکه ی اقتضایی بین خودرویی، ارزیابی اعتماد، امنیت، پیام های ایمنی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی