Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Ali Montazeri
محمدعلی منتظری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Farshad Abbasi nejad
فرشاد عباسی نژادبهنوئی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Stimulating Nodes to Cooperate in ‌Vehicular Ad Hoc Networks
Vehicular ad hoc network which can provide safety and comfort applications was being one of the research topics in recent years. There is no infrastructure for routing in vehicular ad hoc networks. Routing and forwarding packets have to be done with the contribution of nodes. Cooperation in this operation can consume node's resources like computation power, bandwidth and storage space. Each node may belong to an individual user and thus can be selfish. A selfish node is unwilling to forward packets of others for nothing. Existence of an incentive system seems necessary in distributed and self-managed networks. Reputation-based and credit-based are two types of incentive system. In reputation approach cooperation is assumed as a duty. This approach stimulates cooperation by detecting and punishing selfish nodes. Punishment can be implemented by dropping their packets. On the other side in credit approach, cooperation is a service that the relaying node gives to the source of the packet. Cooperative nodes are being rewarded with credit or virtual money. Each of these approaches has some advantages and disadvantages. We have proposed a hybrid incentive system for stimulating packet forwarding in vehicular ad hoc networks. The main purpose of proposed system is to solve problems like fairness, credit inflation, credit depletion that are common in existing incentive systems. The result of simulation shows that the proposed system can improve performance in the case of packet delivery ratio in presence of selfish nodes. It also shows that proposed system can increase nodes level of cooperation. Keywords: Vehicular ad hoc network, selfish node, cooperation, incentive system
شبکه‌های اقتضایی خودرویی که دو هدف کلی امنیت بیشتر رانندگی و رفاه حال مسافران را دنبال می‌کند، همواره یک موضوع تحقیق در سال‌های گذشته بوده است. عدم وجود زیرساخت مرکزی در این شبکه‌ها باعث شده است که تقریبا کلیه اعمال مورد نیاز برای عملکرد صحیح آن، به صورت توزیع شده توسط خود گره‌های شبکه انجام شود. از این جهت عملکرد و کارایی این شبکه‌ها به شدت به میزان همکاری گره‌ها وابسته است. از جمله مهمترین وظایفی که نیاز به همکاری مداوم گره‌‌ها دارد، مسیریابی و جلورانی بسته‌ها می‌باشد. در شبکه‌های اقتضایی خودرویی به دلیل خاصیت خودکنترلی و عدم وابستگی به زیر ساخت، برای عملکرد صحیح نیاز است هر کدام از گره‌های شبکه سهمی از وظایف را بر عهده بگیرند. همکاری کردن گره‌ها در مسیریابی و هدایت بسته‌ها مصرف منابعی نظیر توان پردازشی و حافظه را برای آن‌ها در پی خواهد داشت. همین امر موجب می‌شود به صورت پیش‌فرض گره‌ها تمایلی به همکاری به نفع دیگران و در مقابل به دست آوردن هیچ سودی برای خود را نداشته باشند. در نتیجه، وجود یک سیستم تشویقی در چنین شبکه‌هایی که بتواند انگیزه لازم برای همکاری را در گره‌ها ایجاد کند و از رفتار خودخواهانه جلوگیری کند، ضروری به نظر می‌رسد. روش‌های تشویقی متعددی تاکنون با تمرکز بر ترغیب گره‌ها به همکاری در مسیریابی و هدایت بسته‌ها پیشنهاد شده است که می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلی روش‌های مبتنی بر شهرت و همچنین مبتنی بر پاداش تقسیم کرد. در رویکرد مبتنی بر شهرت گره‌های خودخواه به روش‌های مختلفی شناسایی می‌شوند و مورد مجازات قرار می‌گیرند به طور نمونه از سرویس‌دهی به آن‌ها اجتناب می‌شود. از سوی دیگر روش‌های مبتنی بر پاداش وجود دارند که همکاری کردن را یک نوع سرویس دادن گره‌های میانی به گره‌ مبدا بسته تلقی می‌کنند و بر همین اساس گره‌های همکار از طریق دریافت پاداش در ازای سرویسی که می‌دهند به همکاری ترغیب می‌شوند. در این پایان‌نامه، یک روش تشویقی ترکیبی برای شبکه‌های اقتضایی خودرویی با هدف رفع مشکلاتی مانند عدالت و توزیع نامتوازن اعتبار بین گره‌ها پیشنهاد شده است. نتایج شبیه‌سازی روش پیشنهادی نشان می‌دهد که روش پیشنهادی کارایی شبکه را از نظر نرخ دریافت بسته‌ها در مواجه با گره‌های خودخواه بهبود می‌دهد. این نتایج همچنین نشان می‌دهد که روش تشویقی پیشنهادی توانسته است سطح همکاری گره‌ها را در شبکه افزایش دهد. کلمات کلیدی: 1- شبکه‌های اقتضایی خودرویی 2- گره خودخواه 3- همکاری 4- روش تشویقی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی