Skip to main content
SUPERVISOR
محمد کاظمی فرد (استاد مشاور) مازیار پالهنگ (استاد راهنما)
 
STUDENT
Maryam Tavakoli Hosseinabadi
مریم توکلی حسین آبادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390
Cognitive architectures are a subset of general agent architectures, which try to model human cognitive process for intelligent agents. Modeling emotional process in these architectures was followed by many researchers. Ortony et al.proposed three levels of information processing, reactive, routine and reflective, with four functions, affect, motivation, cognition, and behavior. Kazemifard et al.implemented and detailed this model in a multi-agent system. The undeniable effect of personality on emotions and many proving experiments demonstrated that a critical function is missing in this model. This deficiency becomes bolder when the environment is multi-agent. In this thesis, Kazemifard et al. is improved within two ways. Firstly, using Five Factor Model of personality, another function, personality, is introduced, and its interactions with other functions are explained. Secondly, effective social relation is constructed among agents with different personalities to improve sharing of knowledge and subsequently helpful cooperation. This is important since the fundamental benefit of multi-agent environment is decentralized exploration. Finally, this architecture is implemented in a predator-prey environment, and its results are evaluated and discussed. Keywords: Threelevelsof information processing, Emotion, Personality, Cognitivearchitectures, Multiagent system, Predator-prey simulation
با گسترش شبکه ها و سیستم های هوشمند گروهی، هر روز بر اهمیت هوشمندتر شدن سیستم های چندعاملی افزوده می شود. از طرفی، تمایل بسیاری از نظریه ها سوق دادن عامل ها به سمت هرچه انسانی تر شدن تصمیم گیری های این عامل ها است. در همین راستا، پژوهشگران زیادی تلاش کرده اند مدل هایی محاسباتی و کارا طراحی کنند که کارایی مشابهی با سیستم تصمیم گیری انسان داشته باشند. این مدل‌ها زمینه ای برای معرفی مفهوم معماری شناختی شدند. هدف یک معماری شناختی درک روندها و رفتارهای مغز و تلاش برای دست یابی به کارایی مشابه می‌باشد. در این میان، احساسات و عواطف یکی از پارامترهای مهمی است که در جهت دستیابی به این هدف، نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. یکی از مدل هایی که در همین راستا برای عامل ها طراحی و ارائه شده‌است، معماری سه لایه ی پردازش اطلاعات است. این معماری توسط اورتونی و همکاران در سه لایه ی واکنشی، عادتی و فکری ارائه شد. پس از آن کاظمی فرد و همکاران، جزئیات روابط چهار زیرمؤلفه ی احساس، انگیزه، شناخت و رفتار را در سیستمی چندعاملی پیاده سازی کردند. حاصل این پیاده سازی، محیطی متقارن با عامل های مشابه بود که در هر لحظه با توجه به وضعیت درونی خود و درکی که از محیط بیرونی داشتند، رفتار مناسبی را انتخاب می کردند که منجر به افزایش طول عمرشان شود. پژوهش پیش رو در جهت نامتقارن کردن محیط یاد شده با استفاده از پارامتر شخصیت و نزدیک تر کردن این معماری به مدل های پردازش انسانی می‌باشد. برای این منظور، از مدل پنج پارامتری شخصیت استفاده شده و تطابق این مدل سازی با نظریه های روان شناسی و عصب شناسی شخصیت نیز در نظر گرفته شده است. همچنین، اطلاعات بین عامل های نامشابه در این محیط، به گونه‌ای به اشتراک گذاشته شده است، که منجر به همکاری عامل ها در محیط چندعاملی گردد. نتایج پیاده سازی این معماری در محیط چندعاملی، تغییر رفتار عامل های دارنده پارامتر شخصیت (در معماری جدید) را نسبت به عامل های پیشین نشان می دهند. همچنین این نتایج بیانگر کارایی و طول عمربیش تر اکثر نمونه‌های شبیه‌سازی با عامل‌های ناهمگون و دارای ویژگی‌های مختلف، نسبت به شبیه‌سازی با عامل‌های کاملاً یکسان و همانند هستند. کلمات کلیدی : 1- معماری شناختی 2-سه لایه ی پردازش اطلاعات 3- مدل سازی احساس و شخصیت4- محیط چند عاملی5- محیط شکار و شکارچی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی