Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Ali Montazeri
محمدعلی منتظری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Foruzan Nematy
فروزان نعمتی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Identification of user’s information processing model through using fuzzy classification tree
Individual differences in learning has long been of interest to educators. The idea that individual differences in learning it solely due to differences in intelligence and ability to live long in the world of education was accepted, but later was changed. The researchers showed that students have different learning styles, different means of information and analysis they learn. Today, it's clear that different people learn only partly depend on their intelligence and abilities, so other factors such as personality traits, task difficulty and different styles are also involved. In general, the term light refers to the dominant paradigm person doing things. Learning styles, preferences or usual method for learning. Smart learning process model in the educational system, called a learner model. Learning model includes features such as knowledge, interests, goals, background, emotional behavior, personal characteristics, cognitive characteristics and learning styles. Using these features learner behavior and how to process user information to predict and therefore training services will be provided in accordance with his needs. The study focuses on the characteristics of the learning style. Learning style preferences and individual approach to learning notes. Studies show that taking into account the learning style of education, increase the quality of learning. Conventional methods to extract learning style, using a questionnaire. Inventory problems with it, such as boring, are not changes to individual learning styles, choose incorrect answers mentioned. Automatic detection of the method of learning styles as an alternative to conventional methods used. The feature can be used to extract network of clubs such as feature extraction method, or the characterization of the individual in a manner Duff, or use the nearest neighbor's fuzzy. At the end of a combination of tree structure and fuzzy logic is used to determine the learning style. The proposed method is based on 4596 data from the knowledge base of students that Acer Australia has been extracted, were studied. Using features to reduce PCA, unnecessary features have been removed and then a variety of fuzzy decision tree algorithms have been implemented on these features. The results indicate good accuracy of the proposed method compared to other methods that were used in the decision tree is.
تفاوت‌های فردی در یادگیری از دیرباز مورد توجه متخصصان تعلیم وتربیت قرارگرفته است. این عقیده که تفاوت های افراد در یادگیری صرفاً ناشی از تفاوت‌های آن‌ها درهوش وتوانایی است تا مدت‌ها در دنیا‌ی تعلیم وتربیت پذیرفته شده بود، اما بعد‌ها تغییریافت. پژوهشگران نشان داده‌اندکه دانش‌آموزان سبک‌‌های یادگیری متفاوتی دارند، یعنی اطلاعات را از راه‌های مختلف تجزیه وتحلیل می‌کنند ویاد می‌گیرند. امروزه کاملاً مشخص شده است که تفاوت‌ افراد در یادگیری فقط تاحدی به هوش وتوانایی‌‌های آن‌ها بستگی دارد؛ بنابراین عوامل دیگری نظیر ویژگی‌های شخصیتی، دشواری تکالیف و تفاوت سبک‌ها نیز در این امر دخیل‌اند. درمجموع اصطلاح سبک، به الگوی غالب فرد در انجام دادن کارها اشاره دارد. سبک یادگیری، روش ترجیحی یا معمول فرد برای یادگیری است. مدل یادگیرنده شامل ویژگی‌هایی مانند دانش، علایق، اهداف، پیش زمینه، رفتار احساسی، خصلت‌های فردی، خصوصیات شناختی و سبک‌یادگیری می باشد. با استفاده از این ویژگی ها رفتار یادگیرنده و چگونگی پردازش اطلاعات کاربر پیش‌بینی و در نتیجه سرویس های آموزشی منطبق بر نیازهای وی ارائه خواهد شد. در این تحقیق تمرکز بر روی ویژگیِ سبک یادگیری است. مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که در نظر گرفتن سبک یادگیری در مراحل آموزش، باعث افزایش کیفیت یادگیری می شود. روش متعارف برای استخراج سبک یادگیری، استفاده از پرسشنامه است. نکته‌ای که درباره پرسشنامه مطرح است این است که افراد ممکن است در پر کردن پرسش‌های پرسشنامه خسته شوند و در نتیجه پاسخ‌های صحیحی به سوالات ارائه ندهند. از طرف دیگر با استفاده از پرسشنامه، تغییرات سبک‌یادگیری افراد در طول زمان، قابل تشخیص نیست. از این رو روش های تشخیص خودکار سبک‌یادگیری به عنوان جایگزینی برای روش های متعارف به کار گرفته می شود. در حال حاضر تحقیقاتی در زمینه به کار گیری درخت تصمیم، مدل مارکوف، شبکه عصبی، منطق فازی و شبکه بیزین در مراحل تشخیص سبک یادگیری خودکار صورت گرفته است. در این پایان نامه، با ترکیب درخت تصمیم و منطق فازی، روش جدیدی برای تشخیص خودکار سبک یادگیری ارائه خواهد گردید. این روش دارای پیچیدگی زمانی قابل قبولی است. روش پیشنهادی از یک سو از قدرت و تواناییِ تحلیل و نیز ایجاد مدلهای ساده و قابل تفسیر در درخت های تصمیم و از سوی دیگر از قابلیت توصیف عدم قطعیت ها در منطق فازی، بهره می برد. روش پیشنهادی بر روی دو مجموعه داده مورد بررسی قرار گرفت. مجموعه داده‌ی اول شامل 4596 دانشجو و مجموعه داده‌ی دوم شامل 1200 دانشجو می‌باشد. با استفاده از روش کاهش ویژگی PCA، ویژگی‌های غیرضروری حذف شده و سپس انواع الگوریتم‌های درخت تصمیم فازی بر روی ویژگی‌های باقی مانده اعمال گردید. نتایج حاصل، نشان دهنده دقت خوب روش پیشنهادی در مقایسه با روش های دیگری که از درخت تصمیم بهره گرفته اند، می باشد. کلیدواژه - مدل‌سازی یادگیرنده، درخت کلاسه‌بندی فازی، درخت تصمیم، استخراج ویژگی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی