Skip to main content
SUPERVISOR
Farhad Shahbazi,Keivan Aghababaei samani
فرهاد شهبازی دستجرده (استاد مشاور) کیوان آقابابائی سامانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
FATEMEH HEZARKHANI
فاطمه هزارخوانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده فیزیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Fixation process of three-strategy games in two dimensional networks
Each species having the ability of reproduction, change and adaptation with the environment can grow in the environment. Due to the alteration of species in the environment, the population distribution of each species may change. The procedure of these changes is investigated by the evolutionary game theory. Rock-Paper-Scissors game is a three-strategy cyclic game in which each strategy dominates another one in a cyclic manner. For example paper dominates rock, but it beats by scissors. In the whole population, species are related to each other. To investigate these relations among the species, the population is modeled by a network. The network is composed of a set of vertices (nodes) in which the relation between vertices and edges is specified. In this thesis, we consider two network structures, namely, two-dimensional square lattice and honeycomb network. The strategies have been randomly and equally distributed in the population. According to the rules of the game, neighboring members are playing with each other. With respect to the results of the simulation which has been carried out with python, a species dominates the whole population. The domination time is considered as an important variable in the analysis of different social and biological populations. Also, this variable is defined as fixation time and the corresponding probability is defined as a fixation probability. According to the results of the conducted research, having (i) a same winning score for three strategies, (ii) different winning scores for three strategies and (iii) same winning scores for two strategies and a bigger winning score for the third strategy, will almost result in a lower fixation time due to the increase of the winning score for the third strategy. Also, having the same winning scores for two strategies and a smaller winning score for the third strategy results in a biger fixation time due to the increase of the winning score for the third strategy. For all the considered conditions, the fixation time of a square lattice is bigger than that of honeycomb network.
هر گونه‌ای که توانایی تکثیر، تغییر و سازگاز شدن با محیط خود را داشته باشد، می‌تواند در محیط رشد یابد. زمانی که جمعیتی از گونه‌ها در نظر گرفته شوند، با توجه به تغییرات گونه‌ها در محیط، شکل یک جمعیت با گذشت زمان دستخوش تغییر می‌شود. سیر این تحولات را به کمک نظریه‌ی بازی تکاملی بررسی می‌کنند، که به معنی ورود یک بازی در بین گونه‌های جمعیت است. بازی سنگ، کاغذ، قیچی یک بازی چرخه‌ای با سه راهبرد است که هر راهبرد بر راهبردی دیگر غالب می‌گردد. در یک جمعیت گونه‌ها با هم در ارتباطند. برای بررسی رابطه‌ی بین گونه‌ها جمعیت را به شکل شبکه مدل‌سازی می‌کنند. شبکه از مجموعه‌ای راس تشکیل شده است که ارتباط بین رئوس با یال مشخص می‌شود. در جمعیت گونه‌ها نقش رئوس را ایفا می‌کنند. در این رساله شبکه‌های منظم دو بعدی مربعی و لانه زنبوری در نظر گرفته شده است و به صورت تصادفی و به نسبت مساوی، راهبردها در جمعیت پخش شده‌اند. با توجه به قوانینی که در نظر گرفته می‌شود، اعضایی که در همسایگی هم قرار دارند با یکدیگر بازی می‌کنند. آنچه از بررسی شبیه‌سازی توسط مفسر پایتون بدست می‌آید این است که، یک گونه کل جمعیت را فرا می‌گیرد. اینکه چه مدت بطول می‌انجامد تا این رویداد اتفاق بیفتد موضوعی است که در تحلیل جمعیت‌های متفاوت زیستی و یا اجتماعی مهم تلقی می‌شود و به عنوان زمان تثبیت نامگذاری شده است و احتمال این رخداد، احتمال تثبیت نام دارد. با انجام پژوهش براساس امتیاز برد برابر برای سه راهبرد، امتیاز برد متفاوت برای سه راهبرد و دو امتیاز برد ثابت، یکسان و کوچکتر از امتیاز برد راهبرد سوم، در غالب موارد زمان تثبیت با افزایش امتیاز برد سوم، کاهش می‌یابد و برای دو امتیاز برد یکسان، ثابت و بزرگتر از امتیاز برد راهبرد سوم، زمان تثبیت با افزایش امتیاز برد سوم، افزایش می‌یابد. به ازای تمامی شرایطی که در نظر گرفته شده است زمان تثبیت شبکه‌ی مربعی بزرگتر از شبکه‌ی لانه زنبوری بدست می‌آید.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی