Skip to main content
SUPERVISOR
Meisam Akbarzadeh,Farhad Shahbazi
میثم اکبرزاده (استاد راهنما) فرهاد شهبازی دستجرده (استاد مشاور)
 
STUDENT
Pooria Hajiali
پوریا حاجی علی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Investigating the Impact of Speed Humps on Traffic Flow Parameters , Case study : Isfahan
Investigating the Impact of Speed Humps on Traffic Flow Parameters, Case Study: Isfahan Pooria hajiali pooriahajiali@gmail.com Date of Submission: 2015/9/7 Department of Traortation Isfahan University of Technology, Isfahan, 84156-83111, Iran Degree: M.Sc. Language: Farsi Supervisor: Meisam Akbarzadeh makbarzadeh@cc.iut.ac.ir Speed humps as traffic calming measures which significantly affect traffic flow. Recent studies mostly investigated traffic flow parameters such as speed, density, traffic volume, capacity and safety parameters. In this research, impact of speed hump on speed of different kinds of vehicles and also passenger-car equivalent impact for heavy vehicle is studied. Emam Khomeini Avenue as a major arterial in Isfahan was selected as its traffic stream consists of almost all types of vehicles. Data was collected by videotaping of the traffic stream. Speed of four Key Words Speed Profile, Impact Area, Equivalent Density, Average Headway, Passenger-Car Equivalent Impact
سرعت‌کاه‌ها به‌عنوان ابزارهای آرام‌سازی ترافیک بر پارامترهای جریان ترافیکی زیادی تأثیر می‌گذارند. بررسی این تأثیرات با در نظر گرفتن شرایط هر معبر و با توجه به جمع‌بندی مشاهدات و اطلاعات آماری بررسی‌شده برای تحلیل‌گران ترافیکی حائز اهمیت است. در مطالعات انجام‌شده در سال‌های گذشته غالباً به بررسی تأثیر پارامترهای جریان ترافیکی نظیر سرعت، چگالی، حجم ترافیک، ظرفیت و پارامترهای ایمنی بر خودروهای سواری پرداخته شده است. در این پژوهش از جریان ترافیک خیابان امام خمینی (ره) واقع در شمال شهر اصفهان به‌طور مستقیم تصویربرداری شد. سپس با بازبینی فیلم‌های برداشت شده با سرعت آهسته و فریم به فریم اطلاعاتی نظیر فریم عبور هر خودرو، تعداد خودرو و شماره خط عبوری استخراج گردید. با اطلاعات به دست آمده تأثیر سرعت‌کاه بر سرعت انواع خودروها با و بدون در نظر گرفتن چگالی جریان و همچنین تأثیر این ابزار بر تغییرات ضریب همسنگ سواری بررسی شده است. نتایج حاصل از تغییرات سرعت جریان، محدوده تأثیر 100 متر قبل از سرعت‌کاه را برای انواع خودروها نشان دادند. برابری تقریبی شتاب کاهشی و شتاب افزایشی خودروهای دو کلاس سواری و وانت در نمودارهای پروفیل سرعت برای قبل و بعد از سرعت‌کاه مشاهده شد؛ درحالی‌که برای دو کلاس اتوبوس-مینی‌بوس و کامیون-کامیونت شیب تغییرات سرعت در محدوده 60 متر قبل از سرعت‌کاه نسبت به 54 متر بعد از سرعت‌کاه به‌طور قابل‌توجهی متفاوت بود. پروفیل سرعت در محدوده قبل و بعد از سرعت‌کاه برای دو کلاس اتوبوس-مینی‌بوس و کامیون-‌کامیونت نشان داد حداقل سرعت عبور خودروهای سنگین الزاماً در مقطع سرعت‌کاه اتفاق نمی‌افتد. بازه 10 متری بعد از سرعت‌کاه موقعیتی بود که حداقل سرعت خودروهای سنگین در آن بازه اتفاق افتاد. همچنین کاهش سرعت خودروهای سنگین‌تر در مقایسه با خودروهای سبک‌تر در حدود 60 متر قبل از سرعت‌کاه با شیب بیشتری اتفاق می‌افتد. بررسی‌ تغییرات سرعت از منظر چگالی جریان نشان داد تغییرات چگالی تأثیر قابل‌توجهی بر تغییرات سرعت خودروهای سبک در هنگام عبور از روی سرعت‌کاه دارد. در نقطه مقابل، تغییرات چگالی تأثیر اندکی بر تغییرات سرعت خودروهای سنگین خواهد داشت. نتایج تغییرات ضریب همسنگ سواری در طول محدوده تأثیر سرعت‌کاه یک روند افزایش در این پارامتر را نشان می‌دهند. این افزایش در محدوده بعد از سرعت‌کاه به میزان بیشتری اتفاق افتاده است؛ به‌طوری‌که می‌توان نتیجه گرفت تأثیر عمده سرعت‌کاه بر ضریب همسنگ سواری در محدوده بعد از سرعت‌کاه می‌باشد. مطابق با نتایج پژوهش حاضر،ضریب همسنگ سواری در محدوده بعد از سرعت‌کاه نسبت به محدوده بیرون از تأثیر سرعت‌کاه، حدود 65 درصد افزایش یافته است. کلید واژه: پروفیل سرعت، محدوده تأثیر، چگالی همسنگ، متوسط سرفاصله زمانی، ضریب همسنگ سواری

ارتقاء امنیت وب با وف بومی