Skip to main content
SUPERVISOR
Meisam Akbarzadeh
میثم اکبرزاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyedamirhossein Mortazavi
سیدامیرحسین مرتضوی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Developing a Method for Evaluating the Equity in the Distribution of Transit Service Case of Isfahan
Urban expansion during recent decades has led to the increasing distance between the origins and destinations of trips within metropolitan areas. Therefore, using the motorized modes of traortation has become a must. Adequate accessibility to the job, educational and welfare opportunities can be mentioned as services of a proper urban life. Accessibility of the low income households to these opportunities depends on public traort services. The goal of this thesis is to evaluate facility distribution approach based on the distance distribution of citizen’s need throughout Isfahan city as the equity assessment of public traort services distribution. In the current study, in each Isfahan traffic zone, populations without private vehicle were calculated. Thereafter, by developing the meaning of connectivity, the public traort service supply in each city zone was evaluated. Using Gini’s coefficient and Spearman’s correlation coefficient, coordination between demand rate of public traort services and supply rate of these services in Isfahan’s different zones were assessed. Due to the expansion of bus rapid transit and a part of phase 1 of Isfahan’s subway, analysis of three conditions (cases), base (before launching of bus rapid transit), current (launching of line one of bus rapid transit and a part of line one of subway), and horizon (completion of bus rapid transit and line one of subway) were carried out. Also, analyzing the facility and supply were carried out based on two approaches of not considering the possibility of transaction (exchange) between adjacent stations and considering this possibility. Results for Isfahan are as follows: for the condition of not considering the transaction possibility, Gini coefficient and Spearman coefficient for each condition, respectively were as follows: 0.31 and 0.18 for the base condition, 0.33 and 0.18 for the current condition and eventually, 0.335 and 0.22 for the horizon. Also, for the condition of considering the possibility, Gini and Spearman coefficients respectively were as follows: 0.397 and 0.151 for the base condition, 0.338 and 0.155 for the current condition and eventually, 0.146 and 0.22 for the horizon. Isfahan’ zones with priority were specified for amplification of public transit services. Results indicates that equity of distribution between demand and supply throughout the Isfahan is comparable (appropriate) compared to the evaluated cities all over the world, but resent development process of Isfahan’s public transit wasn’t along an equity distribution between demand and supply.
دسترسی مناسب به فرصت‌های شغلی، آموزشی، رفاهی از لوازم زندگی مناسب شهری است. دسترسی خانوارهای کم‌درآمد به این فرصت‌ها متکی بر خدمات حمل‌ونقل همگانی است. هدف این پایان‌نامه توسعه روشی برای سنجش وضعیت عدالت در توزیع خدمات حمل‌ونقل همگانی است. روش پیشنهادی مبتنی بر مقایسه توزیع مکانی تسهیلات و توزیع مکانی تقاضا در پهنه شهری است. روش پیشنهادی برای شهر اصفهان اجرا شده و نتایج آن در فصول این پایان‌نامه شرح داده شده است. در این پژوهش، جمعیت فاقد مالکیت مناسب خودروی شخصی در هر ناحیه ترافیکی شهر اصفهان محاسبه شد. سپس با توسعه مفهوم اتصال، میزان تسهیلات حمل‌ونقل همگانی عرضه‌شده در نواحی شهر ارزیابی شد. با استفاده از ضریب جینی و ضریب رتبه‌ای اسپیرمن، تناسب بین میزان نیاز به خدمات حمل‌ونقل همگانی و میزان عرضه این خدمات در نواحی شهر اصفهان ارزیابی شد. با توجه به توسعه خطوط اتوبوس تندرو و بخشی از خط 1 متروی اصفهان، تحلیل برای سه وضعیت پایه (قبل از راه‌اندازی سامانه تندرو و مترو)، موجود (راه‌اندازی خط 1 اتوبوس تندرو و بخشی از خط 1 مترو ) و افق (تکمیل خطوط اتوبوس تندرو و خط 1 مترو) انجام شد. همچنین در تحلیل تسهیلات و عرضه، تحلیل‌ها با رویکرد عدم در نظرگرفتن امکان تبادل میان ایستگاه‌های نزدیک و با در نظرگرفتن این امر صورت گرفت. نتایج برای شهر اصفهان بدین شرح می‌باشد: در حالت بدون در نظرگرفتن امکان تبادل، در وضعیت پایه ضریب جینی برابر با 31/0 و ضریب اسپیرمن برابر با 18/0، در وضعیت موجود ضریب جینی برابر با 33/0 و ضریب اسپیرمن برابر با 18/0 و در وضعیت افق ضریب جینی برابر با 335/0 و ضریب اسپیرمن برابر با 22/0 شد. همچنین در حالت در نظرگرفتن امکان تبادل، در وضعیت پایه ضریب جینی برابر با 397/0 و ضریب اسپیرمن برابر با 151/0، در وضعیت موجود ضریب جینی برابر با 388/0 و ضریب اسپیرمن برابر با 155/0 و در وضعیت افق ضریب جینی برابر با 393/0 و ضریب اسپیرمن برابر با 172/0 شد. در این مطالعه نواحی اولویت‌دار شهر اصفهان برای تقویت خدمات حمل‌ونقل همگانی مشخص شدند. که ترتیب مکانی این نواحی بیانگرکریدورهای بحرانی شهر اصفهان از منظر توزیع عادلانه میان تسهیلات سامانه حمل‌ونقل همگانی و نیازمی‌باشد.که شامل پنج کریدور شعاعی و دو کریدور مماسی می‌باشد. با تقویت خطوط گذرنده از این نواحی و یا ایجاد خطوط جدید می‌توان شاهد توسعه سامانه حمل‌ونقل همگانی شهر اصفهان در راستای عدالت باشیم. همچنین نتایج نشان می‌دهند که وضعیت تناسب توزیع میان عرضه و نیاز در پهنه شهری شهر اصفهان نسبت به شهرهای مورد بررسی جهان مناسب است اما روند توسعه اخیر سامانه حمل‌ونقل همگانی شهر اصفهان در راستای توسعه عادلانه میان عرضه و نیاز نبوده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی