Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas
حسین حق شناس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammad Ghadiri
محمد قدیری قلعه ناظری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Analysing Travel Behavior of Public Transport Commuters by Data Mining Techniques from Smart Card Data: Case Study in Isfahan
In this research, the identification of time and space patterns of bus passengers through the study, processing and statistical analysis of transaction data of Automatic Fare Collection in the public traortation system of Isfahan has been made. Spatial analysis has been made in the form of a survey of transitions between different lines, and time analysis has led to clustering of bus passengers. It was found that trips with a transfer share has a large share of bus trips. Repeated transitions identified between lines. In places with high passenger line chaneges, a high percentage of them without any other activity ride from the first line to the second line. For each type of transfers between the lines, an exclusive statistical analysis is presented. In the process of clustering, first, the atribiutes that include the monthly characteristics of individuals were defined and calculated using the software SQL. Finally, clustering was performed using calculated characteristics. The people using the public traortation service and the type of people in each category were identified and the share of each group of passengers was determined from the total public traortation passengers. The results of this research are used by urban traort managers and planners and help to improve urban public traortation.
در این پژوهش شناسایی الگوهای زمانی و مکانی مسافران اتوبوسرانی از طریق مطالعه، پردازش و تحلیل آماری داده های تراکنش کارت بلیط سیستم حمل و نقل همگانی اصفهان صورت گرفته است. تحلیل های مکانی انجام گرفته در قالب بررسی انتقال بین خطوط مختلف مطرح شده اند و تحلیل های زمانی به خوشه بندی نوع مسافران اتوبوسها منجر شده اند. مشخص شد که سفرهای دارای انتقال سهم به سزایی از سفرهای با اتوبوس را دارند. انتقال های پر تکرار بین خطوط شناسایی شد. در مکان های با جابه جایی بالای مسافرین بین خطوط، درصد بالایی از آنها بدون فعالیت دیگری، صرفا از خط اول به خط دوم سوار می شوند. برای هر یک از انواع جابجایی بین خطوط تحلیل های آماری مختص به آن ارائه گردیده است. در فرآیند خوشه بندی ابتدا مشخصه هایی که خصوصیات ماهانه افراد را شامل شوند تعریف شد و به کمک نرم افزار اس کیو ال محاسبه گردید. در نهایت با استفاده از مشخصه های محاسبه شده خوشه بندی انجام گرفت. افراد استفاده کننده از سرویس حمل و نقل همگانی و نوع افراد هر دسته مشخص شد و سهم هر گروه از مخاطبین سرویس حمل و نقل همگانی از مسافرین تعیین شده است. نتایج این تحقیق مورد استفاده مدیران و برنامه ریزان حمل و نقل شهری است و در بهبود سیاست گذاری حمل و نقل عمومی شهری قرار می گیرد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی