Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas,Mohammad Tamannaei
حسین حق شناس (استاد راهنما) محمد تمنایی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Amir Chamani Foomanidana
امیر چمنی فومنی دانا

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
Urban intersections as bottlenecks of road facilities, have critical impacts on traffic serviceability. There are several parameters which can improve intersection operations. Safety is an important index which can be considered as a traortation indicator. Surrogate safety measures are categorized as proactive indices that can be utilized for safety assessment without any crash occurrences. Traffic conflicts are among such parameters which are risky situations of traffic movements. In this research, Azar intersection loacated in Isfahan, Iran, was assessed from different points of view. Afer simulation and calibration of the intersection in VISSIM simulation software, the most important traffic and safety parameters were evaluated. Subsequently, 117 scenarios in distict two, three and four phase states were defined. These scenarios were signalized in pre-timed state using highway capacity manual methods. After performing simulations, all trajectories were exported to SSAM software and each type of conflicts are determined. Finally, a linear regression model were obtained for each type of indicators and all the relevant parameters were determined. Consequently, it was determined that the ratio of average green times to cycle lengths is the most influencing parameter among all timing parameters. When this ratio increases, delays and all the conflict types except crossing conflicts decrease and crossing conflicts increase. Such equations can help planners to identify the best signal timing and phase plannings in accordance to different traffic states. Other important parameters in these models are related to traffic loads.
تقاطع های شهری به عنوان گلوگاه های ترافیکی، نقش قابل توجهی را در سرویس دهی به ترافیک عبوری دارند. در این راستا، پارامترهای تأثیرگذار مختلفی وجود دارند که می توانند در بهبود سطح عملکرد تقاطعات نقش داشته باشند. ایمنی تقاطعات می تواند به عنوان یکی از مهمترین شاخص های حمل و نقلی مورد بررسی قرار گیرد. شاخص های ایمنی جانشین از جمله شاخص های ایمنی کنش گرا هستند که می توان به کمک آنها، بدون رخداد تصادف، ایمنی تقاطعات یا هر معبر دیگری را مورد ارزیابی قرار داد. تداخل های ترافیکی به عنوان یکی از شاخص های ایمنی جانشین در واقع یک موقعیت نزدیک به تصادف هستند که می توانند خطرساز باشند. در این پژوهش با استفاده از شبیه سازی، تقاطع جنوب پل آذر در شهر اصفهان مورد ارزیابی ایمنی و ترافیکی قرار گرفت. پس از شبیه سازی و کالیبراسیون تقاطع در نرم افزار VISSIM، مهمترین پارامترهای زمان بندی و ترافیکی مؤثر در ایمنی و تأخیر تقاطع بررسی شدند. سپس 117 سناریوی ترافیکی در سه حالت دو، سه، و چهار فازه تعریف شدند. این سناریوها به کمک روابط موجود در راهنمای ظرفیت معابر به صورت غیر هوشمند زمان بندی شدند. پس از شبیه سازی، خروجی نرم افزار VISSIM به صورت خط سیر وارد نرم افزار تحلیل شاخص های ایمنی جانشین (SSAM) شد و سپس تعداد انواع تداخلات برای هر سناریو بدست آمد. در نهایت برای تمامی شاخص ها مدل سازی صورت گرفت. سپس بهترین مدل های خطی برازش شده برای تأخیر و انواع تداخل ارائه شد و پارامترهای تأثیرگذار روی این شاخص ها مشخص گردید. در این پژوهش مشخص شد شاخص نسبت زمان سبز متوسط به زمان چرخه مهمترین پارامتر زمانبندی در مدل سازی خطی است و افزایش این شاخص باعث کاهش تأخیر، تداخلات جلو به عقب، تداخلات تغییر خط و مجموع تداخلات می شود و همچنین باعث افزایش تداخلات متقاطع می گردد. به کمک این نتایج می توان بهترین زمان بندی یا فازبندی را برای سناریوهای ترافیکی مختلف بدست آورد. در این مدل ها سایر پارامترهای تأثیرگذار در محاسبه ی تداخلات و تأخیر شامل پارامترهای حجمی هستند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی