Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas
حسین حق شناس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mahdiye sadat Moayeri
مهدیه السادات معیری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Prioritization of appropriate regions for implementation of transit-oriented development (TOD) policy: case study of Isfahan city
In recent years, Transit Oriented Development (TOD (has been raised as one of the urban development strategies based on the principles of smart growth planning and sustainable development. according to urban space development strategies and the creation of suitable locations to increase the share of public traortation and increase walking are considered. To develop a city, should be considered both land use planning and traortation planning issues simultaneously. Measuring TOD capacity levels is a precondition for TOD planning and for using TOD indices proposed in this study can be done. In this research, for the first time in Isfahan, rapid Public traortation station such as subway and BRT [1] are prioritized for TOD policy implementation. The purpose of this research is to prioritize stations of the line one subway and three BRT lines of Isfahan based on TOD indices. In this research, by studing valid sources, the important indicators for analyzing and prioritizing public traortation stations, which can be calculated with available data in the city of Isfahan were identified including indicators housing density, mixed land use, pedestrian access, sidewalk quality, parking, Public traort power and street access. For this purpose, for the zones around 103 stations subway and BRT lines in Isfahan, all indicators have been calculated using the GIS [2] software. Subsequently, through the multiple-criteria decision analysis method, the zones that have potential for conversion to zones TOD are prioritized. The zones around stations Kaveh, Ahmadabad Square and Azadi Square have the highest priority for the implementation of TOD policies. Then, sensitivity analysis was performed on the weight of the indices in order to evaluate the stability of the weighting method. In the end, for the various regions of Isfahan were proposed the traortation services and facilities needed to increase the capacity of the TOD. The results of this research can be used by planners and urban authorities to adopt appropriate strategies for improving urban texture in order to Transit Oriented Development
در سال‌های اخیر، توسعه مبتنی بر حمل‌و‌نقل همگانی (TOD) به عنوان یکی از راهکارهای توسعه شهری بر اساس اصول برنامه‌ریزی رشد هوشمندانه و توسعه پایدار مطرح شده است. بر‌این اساس، راهبردهای توسعه‌ی فضای شهری و ایجاد مکان‌های قابل استفاده برای افزایش سهم حمل‌و‌نقل همگانی و افزایش پیاده‌روی، مورد توجه قرار گرفته است. برای توسعه‌ی یک شهر باید هر دو مقوله‌ی برنامه‌ریزی کاربری زمین (مسکونی، تجاری، تفریحی و غیره) و حمل‌ونقل را هم‌زمان در نظر گرفت. در این پژوهش برای اولین بار در شهر اصفهان، ایستگاه‌های حمل‌و‌نقل همگانی سریع، اعم از مترو و سامانه اتوبوس تندرو(BRT) برای اجرای سیاست TOD اولویت بندی ‌شدند. اندازه‌گیری ظرفیت موجود TOD یک پیش‌شرط برای برنامه‌ریزی TOD است و می‌تواند با استفاده از شاخص‌های TOD پیشنهادشده در این تحقیق انجام شود. هدف این پژوهش اولویت‌بندی ایستگاه‌های خط یک مترو و سه خط BRT شهر اصفهان بر‌اساس شاخص‌های TOD است. در این پژوهش با بررسی منابع معتبر، شاخص های مهم برای تحلیل و اولویت‌بندی ایستگاه‌های حمل‌ونقل همگانی که با اطلاعات موجود برای شهر اصفهان قابل محاسبه باشند، شناسایی شدند. این شاخص‌ها شامل تراکم مسکونی، کاربری مختلط، دسترسی پیاده، کیفیت پیاده‌روها، پارکینگ، قدرت حمل‌و‌نقل همگانی و دسترسی شبکه معابر هستند. برای ناحیه‌های اطراف 103 ایستگاه خطوط مترو و سامانه اتوبوس تندرو اصفهان، تک‌تک شاخص‌ها به کمک نرم افزارسیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) محاسبه شده‌اند. پس از آن، از طریق روش تحلیل ارزیابی چند معیاره مناطقی که پتانسیل تبدیل به مناطق TOD را دارند، اولویت‌بندی شده‌اند. مناطق اطراف ایستگاه‌های خیابان کاوه، میدان احمدآباد و میدان آزادی دارای بیشترین اولویت جهت اجرای سیاست‌های TOD هستند. در پایان، تحلیل حساسیت بر روی وزن شاخص‌ها به منظور ارزیابی پایداری روش وزن‌دهی انجام شد. برای مناطق مختلف شهر اصفهان، خدمات و تسهیلات حمل‌ونقل مورد نیاز جهت افزایش ظرفیت اجرای TOD پیشنهاد شدند. نتایج این تحقیق می تواند مورد استفاده برنامه ریزان و مسئولان شهری جهت اتخاذ راهکارهای مناسب برای بهبود بافت شهری در راستای توسعه‌ی مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی قرار گیرد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی