Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas
حسین حق شناس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Maryam EmamiMeybodi
مریم امامی میبدی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Investigating competition between public transportation system and private car in traveling to the city center using the game theory approach
One of the main and effective strategies to achieve sustainable urban traort is to change the user’s traortation mode from private vehicles to more efficient and sustainable options, such as public traortation. Various policies, such as improving the quality of public traortation services, such as creating a BRT system, integrating public traortation and bicycles, and demand management methods such as cordon pricing, can be taken to change the mode choice behavior of citizens. In previous studies, Models such as discrete choice models, different types of logit models and regression analyzes have been used to study the mode choice behavior of travelers. This study investigates the competition between public traortation and private car. In this research, the game theory approach has been used to assess the competition between public traortation system and private car in traveling to the city center. Parking operator (for private cars) and public traort operator are considered as problem decision makers. The initial assumption is that the parking operator tends to maximize his own profits, while the public traort operator maximizes social welfare, which is a weighted sum of profit and consumer surplus. Parking operator and public traort operator determine their equilibrium prices. In this problem, it is assumed that Parking is prohibited on the street, and travelers who intend to use a private car must use parking for the car park. Travelers who are sensitive to fares, considering the utility of their trip, decide on the type of transit mode, and thus the amount of demand and the share of each mode is determined. Subsequently, the policies such as cordon pricing, Use the bike in the access point to the public transit station, one-way passages, increasing car operating costs, and increasing the bus speed came into the problem and their effect on the share of the public traortation is examined. After comparing the results, it was found that increasing the speed of public traortation is the most effective single policy in increasing the share of public traortation. The results also showed that the application of demand management policies has a significant effect on increasing the share of public traortation. The significance of the results of this research is to introduce a new method for investigating the factors affecting the competitiveness between public traortation and private car on trips to the city's central boundaries. This method of mathematical modeling can be used for other competitions between urban traortation modes as well as in other conditions and cities. Keywords : Demand Management, Public Traortation, Private car, Mode Choice, Competition, Game Theory
یکی از راهبردهای اصلی و مؤثر در جهت حمل‌ونقل پایدار شهری، تغییر گزینه حمل‌ونقل کاربران از وسیله شخصی به گزینه­هایی با کارایی و پایداری بیشتر مانند حمل‌ونقل همگانی است. در این راستا سیاست­های متنوعی از قبیل ارتقاء کیفیت خدمات حمل‌ونقل همگانی مانند ایجاد سامانه اتوبوس تندرو، یکپارچه­سازی حمل‌ونقل همگانی و دوچرخه و روش­های مدیریت تقاضا مانند قیمت­گذاری محدوده را می­توان درزمینه تغییر رفتار انتخاب وسیله شهروندان اتخاذ نمود. در مطالعات گذشته برای بررسی رفتار انتخاب وسیله مسافران از مدل­هایی چون مدل­های انتخاب گسسته، انواع مدل­های لوجیت یگانه، مختلط و ترکیبی و تحلیل‌های رگرسیون استفاده‌شده است. این مطالعه به موضوع رقابت بین حمل‌ونقل همگانی و خودرو شخصی پرداخته است. در این پژوهش از رویکرد نظریه بازی برای ارزیابی رقابت بین سیستم حمل‌ونقل همگانی و خودرو شخصی برای سفر به مرکز شهر استفاده‌شده است. تصمیم­گیران مسئله، بهره­بردار پارکینگ (برای خودرو شخصی) و گرداننده حمل‌ونقل همگانی در نظر گرفته­شده­اند. فرض اولیه بر این است که بهره­بردار پارکینگ تمایل دارد که تنها سود خود را حداکثر کند، درحالی‌که گرداننده همگانی رفاه اجتماعی را حداکثر می­نماید که مجموع وزنی از سود و مازاد مصرف­کننده است. بهره­بردار پارکینگ و گرداننده حمل‌ونقل همگانی قیمت­های تعادلی خود را تعیین می­نمایند. در این مسئله فرض می­شود پارک حاشیه­ای ممنوع بوده و مسافرانی که قصد استفاده از خودرو شخصی دارند برای پارک خودرو باید از پارکینگ استفاده نمایند. مسافران که نسبت به قیمت کرایه حساس هستند، با در نظر گرفتن مطلوبیت سفر خود در مورد نوع وسیله سفر تصمیم‌گیری نموده و به‌این‌ترتیب میزان تقاضا و سهم هر طریقه مشخص می­گردد. در ادامه، سیاست­های قیمت­گذاری محدوده، استفاده از دوچرخه در قسمت دسترسی به ایستگاه حمل‌ونقل همگانی، یک‌طرفه‌سازی معابر، افزایش هزینه عملکردی خودرو و افزایش سرعت اتوبوس به مسئله واردشده و اثر آن­ها بر میزان سهم گونه همگانی بررسی می‌شود. پس از مقایسه نتایج مشخص شد که افزایش سرعت حمل‌ونقل همگانی (احداث خطوط BRT) موثرترین تک سیاست در افزایش سهم حمل‌ونقل همگانی است. نتایج مدل همچنین نشان داد اعمال سیاست­های مدیریت تقاضا به‌صورت ترکیبی تأثیر بسزایی در افزایش سهم حمل‌ونقل همگانی دارند. اهمیت نتایج این پژوهش در معرفی روش جدیدی در جهت بررسی عوامل موثر بر رقابت‌پذیری بین حمل‌ونقل همگانی و خودروی شخصی در سفرهای منتهی به محدوده مرکزی شهر است. از این روش مدل‌سازی ریاضی می­توان برای سایر رقابتها بین گونه‌های حمل‌ونقل شهری و همچنین در سایر شرایط و شهرها استفاده نمود. کلمات کلیدی: مدیریت تقاضا، حمل‌ونقل همگانی، حمل‌ونقل شخصی، انتخاب گونه سفر، رقابت، نظریه بازی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی