Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas
حسین حق شناس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Amin Shaer
امین شاعر

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1397

TITLE

Composite Indicators for Elderly’s Transportation Evaluation in urban area
Social support to increase the elderly's safe mobility and reduce the risk of falling can be provided as conditions for using different modes oftraortation.o, this study aims to identify factors affecting active traortation (walking and cycling) and travel mode choice of the elderly before and after the COVID-19 outbreak and to investigate strategies to increase the desirability of traortation for the elderly and its indicators.In this study, first, a systematic review method was used to identify factors affecting the elderly's travel mode choice in other countries.Then, according to the aims, people aged 60 and over in 15districts of Isfahan were interviewed, and finally, 453 questionnaires were completed.The binary logistic regression and the multiple logit methods were utilized to analyze the data.The results show that in general, the most important factors influencing the odds of active traortation before the outbreak are travel distance (negative impact) and frequency, car (negative impact) and bicycle ownership, neighborhood security, CBD location, and Recreational trips.After that, in addition to the mentioned variables, walk routes quality and vegetation are significant.In the travel mode choice before the outbreak, in general, factors such as walk routes quality, the safety of intersections, travel distance, car and bicycle ownership, access and quality of public traortation, education, employment status, vegetation, gender, CBD location and trip purpose such as recreational and delivering family members are effective.After the outbreak, walk routes quality, the safety of intersections, travel distance, car and bicycle ownership, employment status, vegetation and neighborhood security are effective factors.The results of this study show that policies to increase bicycle ownership, such as offering installment and discounted bicycles to the elderly are necessary to maintain their mobility and physical activity.The allocating facilities and services near the elderly's residential, increasing the density and diversity of land uses also increase the elderly's mobility in normal conditions and maintain their mobility in critical situations such as the COVID-19 outbreak. Keywords: Active travel, Travel mode choice, Older adult, Binary logistics regression, Multinomial logit, Covid-19
حمایت‌های اجتماعی برای افزایش تحرک ایمن سالمندان و کاهش خطر افتادن، می‌تواند به‌صورت فراهم کردن بستری مناسب برای استفاده از طریقه‌های مختلف حمل‌ونقلی باشد. به‌منظور سیاست گذاری و هدفمند کردن تسهیلات حمل‌ونقل برای استفاده سالمندان، این پژوهش با اهداف شناسایی عوامل مؤثر برحمل‌و‌نقل فعال (پیاده‌ و دوچرخه‌) وانتخاب طریقه سفر سالمنداندر قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا،و بررسی راهکارهای افزایش مطلوبیت حمل‌ونقلبرایسالمندان و شاخص‌های آنتدوین شده است. در این پژوهش ابتدا، برای شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب طریقه سفر سالمندان سایر کشورها و استفاده از تجربیات آنها، روش مرور نظام‌مند به‌کار گرفته شد. سپس به‌منظور شناسایی عوامل مؤثر بر حمل‌ونقل فعال و انتخاب طریقه سفر سالمندان در قبل و بعد از شیوع، از افراد 60 سال به بالا در مناطق 15 گانه اصفهان مصاحبه میدانی صورت گرفت که در نهایت 453 پرسشنامه تکمیل گردید. روش‌های رگرسیون لوجستیک دوگانهو لوجیت چندگانه برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مستخرج از پرسشنامه استفاده شدند.نتایج نشان می‌دهد کهبه‌صورت کلی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر انتخاب طریقه‌های حمل‌ونقل فعال در قبل از شیوع ویروس کرونا عبارتند از مسافت سفر (با تأثیر منفی)، فراوانی سفر، مالکیت دوچرخه، مالکیت خودرو (با تأثیر منفی)، امنیت محله،CBD [1] بودن محل سکونت و سفرهای با هدف تفریحی. در بعد از آن، علاوه برمتغیرهای قبلی، کیفیت مسیر پیاده‌روی و زیبایی محیط پیرامونی عوامل معنادار بر انتخاب طریقه‌های فعال هستند. بر انتخاب طریقه سفر در قبل از شیوع ویروس، به طور کلی عواملی مانند کیفیت مسیر پیاده‌روی، ایمنی تقاطعات، مسافت سفر، مالکیت خودرو و دوچرخه، دسترسی و کیفیت حمل‌ونقل همگانی، تحصیلات، وضعیت اشتغال، زیبایی محیط پیرامونی، جنسیت،CBDبودن محل سکونت و انجام سفرهای کاری، تفریحی و رساندن اعضای خانواده مؤثر هستند. در صورتی که بر انتخاب طریقه در بعد از شیوع، کیفیت مسیر پیاده‌روی، ایمنی تقاطعات، مسافت سفر، مالکیت خودرو و دوچرخه، وضعیت اشتغال، زیبایی و امنیت محیط پیرامونی عوامل مؤثری هستند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که سیاست‌های افزایش مالکیت دوچرخه نظیر ارائه دوچرخه‌های اقساطی و با تخفیف به سالمندان جهت حفظ تحرک و فعالیت فیزیکی آنها ضروری است. جانمایی مناسب تسهیلات و خدمات در نزدیکی محل سکونت سالمندان، افزایش تراکم و ترکیب کاربری‌ها نیز باعث افزایش تحرک آنها در شرایط عادی و حفظ تحرکشان در شرایط بحرانی نظیر شیوع ویروس کرونا می‌شود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی