Skip to main content
SUPERVISOR
Ahmadreza Talebian
احمدرضا طالبیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohamad Asadollahi eishabadi
محمد اسدالهی عیش آبادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396
In this research we study price competition in a HSR-airline duoulistic market using a game theoretic model with incomplete information. The airline is a private entity thereby maximizing payoff. The HSR authority, however, maximizes a weighted sum of profit and consumer surplus due to its nature as a public entity. Given that public entities are typically obliged to publicize their financial information, we consider a one-sided incomplete information setting in which HSR authority does not possess full information about the variable cost of the airline. We begin with solving the complete information game for equilibrium. The game is then extended to a discrete type incomplete information game, where there exists two types for the airline (low and high). The HSR authority does not know the type precisely but considers a probability for each type to happen. Given this probability, HSR maximizes its expected payoff. We analytically solve this game for equilibrium and discuss the impact of modeling parameters (e.g., speed, access time, type probability) on equilibrium prices. The game is further extended to a continuous type setting where HSR assumes that the airline’s cost is distributed in an interval, according to a given probability density function. This game is also solved analytically and equilibrium prices are obtained. Numerical analysis is conducted to show applicability of the approach and gain policy insights.
هدف این پژوهش بررسی رقابت میان دو گونه مسافربری قطار سریع­السیر و هوایی با استفاده از نظریه بازی است. با توجه به فعالیت گسترده شرکت­های مسافربری در مسیرهای متعدد،این شرکت­ها با بازار هدف گسترده ای مواجه هستند. وجود بازار گسترده و تعداد مشتریان زیاد سبب افزایش اهمیت بررسی فضای رقابتی میان این دو گونه می­گردد. شرکت ارائه‌دهنده قطار سریع‌السیر از بخش عمومی جامعه یارانه دریافت می­کند. درنتیجه این شرکت سعی در افزایش ترکیب خطی سود شخصی و رفاه اجتماعی دارد. در طرف مقابل شرکت حمل‌ونقل هوایی خصوصی بوده و تنها به دنبال افزایش سود شخصی است. با توجه به ماهیت خصوصی شرکت حمل‌ونقل هوایی این شرکت الزامی بر افشای اطلاعات حساس خود ندارد و با تشخیص میزان اهمیت اطلاعات خود نسبت به افشا و عدم افشای اطلاعات خود تصمیم می‌گیرد. ترسیم فضای رقابت در دو بخش اطلاعات کامل و ناقص با استفاده از نظریه بازی با فرض قیمت بلیط به‌عنوان متغیر تصمیم از ویژگی‌های این پژوهش است. برای مدل‌سازی در حالت‌ اطلاعات کامل و اطلاعات ناقص در دو دسته گسسته و پیوسته، از توابع متعدد جهت تعیین قیمت بلیط در تعادل نش به‌صورت پارامتریک استفاده‌شده است. در حالت اطلاعات ناقص بازیکن با ضعف اطلاعاتی با توجه به احتمال رخدادها سعی در تعیین مقدار بهینه قیمت بلیط خود با توجه به افزابش امید ریاضی تابع دستاورد خود دارد. به صورت تحلیلی نشان داده شده است که در حالت اطلاعات ناقص با افزایش سرعت و کاهش زمان دسترسی هر یک از بازیکن­ها، قیمت بلیط آن بازیکن افزایش یافته و بازیکن دیگر در جهت حفظ فضای رقابتی قیمت بلیط خود را کاهش می­دهد. از نتایج تحلیلی دیگر در حالت بازی اطلاعات ناقص می­توان به اهمیت مقدار پارامتر احتمال رخداد صورت گرفته در بازی اشاره کرد. با افزایش این مقدار، ضعف اطلاعاتی قطار سریع السیرکمتر شده و قیمت کمتری را انتخاب می­کند. در این حالت بازیکن با اشراف اطلاعاتی نیز در راستای حفظ فضای رقابتی قیمت بلیط کمتری را تعیین می­کند. نتایج عددی حاصل از بررسی سناریوهای چهارگانه درستی بررسی های تحلیلی را تایید می­کند. کلمات کلیدی : رقابت قطار سریع‌السیر و هوایی، اطلاعات ناقص، قیمت گذاری، بازی بیزی ، دوجانبه

ارتقاء امنیت وب با وف بومی