Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Tamannaei
محمد تمنایی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ehsan Salehi
احسان صالحی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Modeling the competition between maritime and hinterland modes in freight transportation market, Case Study: India-Turkey corridor
This paper focuses on the competition between maritime and multimodal (ship-rail) shipping agencies in a freight traortation market with a game theoretic approach. Depending on the railway infrastructure condition, two scenarios of the railway systems are considered: Flexible and inflexible systems.The shipping price of each mode and the delivery time of the multimodal shipping agent are considered as the decision variables. In Scenario 1, the values of decision variables are acquired simultaneously in Nash equilibrium. In Scenario 2, the competition follows a Stackelberg structure wherein the multimodal delivery time is ascertained beforehand and then the equilibrium delivery prices of both modes are attained in a Nash equilibrium. The competition in freight traortation market is modeled for each scenario and the effects of different technical and economic policies are analyzed by studying the equilibrium values of decision variables as well as the resultant values of demand and utility functions. The following policies are considered for analysis: Altering railway system flexibility, Increasing train fuel price, Decreasing external costs in multimodal shipping, Improving railway systems (infrastructurally and operationally), Increasing railway toll, Employing modern ships in maritime shipping. In this study, maritime and multimodal (ship-rail) ) shipping Corridors etween the two countries India and Turkey, As a competing corridor, have been evaluated. Assessment of railway system flexibility with respect to different criteria and beneficiaries how favorable Multimodal shipping customers to use inflexible rail system compared to flexible rail system for the Multimodal shipping equilibrium price, favorable Maritime shipping customers to use flexible rail system compared to inflexible rail system for the Maritime shipping equilibrium price, favorable Multimodal shipping customers to use flexible rail system compared to inflexible rail system for the Multimodal shipping delivery time and favorable Both multimodal and maritime agents to use inflexible rail system compared to flexible rail system for the Agents’ utility.These findings provide a firm ground on which traortation managers, policy makers, and service providers can make decisions more confidently in competitive freight traortation markets. Keywords: Freight traortation; Pricing; Game theory; policy making; maritime traortation; Multimodal shipping; delivery time
در پژوهش حاضر، مسئله رقابت در بازار حمل‌ونقل کالا بین طریقه­های حمل دریایی و ترکیبی (دریایی-ریلی) با استفاده از رویکرد نظریه بازی­ موردبررسی قرارگرفته است. بسته به شرایط زیرساخت ریلی، دو سناریو (وجود سیستم­­های ریلی منعطف و غیر منعطف) پیشنهاد و بررسی‌شده‌اند.در سیستم ریلی منعطف شبکه های ریلی که سطح مطلوبی از امکانات زیرساختی و برنامه­ریزی قرار دارند وجود دارد. در سیستم ریلی غیرمنعطف شبکه­های ریلی از ضعف زیرساخت و نیز ضعف در برنامه­ریزی و زمان‌بندی حرکت قطارها رنج می­برند. قیمت­های حمل‌ونقل طریقه­های حمل دریایی و ترکیبی و زمان سفر طریقه حمل ترکیبی به‌عنوان متغیرهای تصمیم مسئله در نظر گرفته‌شده‌اند. مدل ساختار بازی در سناریوی اول به‌صورت تعادل نش بین قیمت‌های حمل ترکیبی و دریایی و زمان سفر حمل ترکیبی است. مدل ساختار بازی سناریوی دوم به این‌گونه است که زمان سفر طریقه حمل ترکیبی به‌عنوان رهبر استکلبرگ و قیمت­های حمل‌ونقل دریایی و ترکیبی به‌عنوان پیروهای استکلبرگ در تعادل نش عمل می­نمایند. برای هریک از سناریوها، بازار رقابت حمل‌ونقل کالا مدل­سازی شد و مقادیر تعادلی قیمت، زمان سفر حمل، تقاضا و سود هریک از طریقه­های حمل دریایی و ترکیبی به‌صورت توابعی از پارامترهای مختلف مسئله محاسبه گردیدند. هم­چنین برای هریک از سناریوها، تأثیر سیاست­های مختلف فنی و اقتصادی بر این بازار مورد تحلیل قرارگرفته است. سیاست­های موردبررسی عبارت‌اند از: تغییر انعطاف‌پذیری سیستم ریلی، افزایش قیمت سوخت، کاهش هزینه­های جانبی طریقه حمل ترکیبی، بهبود سخت‌افزاری و نرم‌افزاری (زیرساخت ریل) طریقه حمل ترکیبی، افزایش حق دسترسی ریلی طریقه حمل ترکیبی و استفاده از کشتی‌های مدرن در حمل‌ونقل دریایی. در این پژوهش، کریدورهای دریایی و ترکیبی (دریایی، ریلی) بین دو کشور هند و ترکیه، به عنوان کریدورهای رقیب، مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند. ارزیابی مزیت‌ها و معایب هرکدام از سیستم‌های منعطف و غیر منعطف با در نظر گرفتن ذینفعان و معیارهای مختلف نشان دهنده ی ترجیح مشتریان شرکت ترکیبی به استفاده از سیستم ریلی غیرمنعطف نسبت به سیستم ریلی منعطف برای معیار قیمت تعادلی شرکت ترکیبی، ترجیح مشتریان شرکت دریایی به استفاده از سیستم ریلی منعطف نسبت به سیستم ریلی غیرمنعطف برای معیار قیمت تعادلی شرکت دریایی، ترجیح مشتریان شرکت ترکیبی به استفاده از سیستم ریلی منعطف نسبت به سیستم ریلی غیرمنعطف برای معیار زمان حمل شرکت ترکیبی و ترجیح هر دو شرکت حمل و نقل دریایی و ترکیبی به استفاده از سیستم ریلی غیرمنعطف نسبت به سیستم ریلی منعطف برای سود بیشتر در حمل و نقل کالا است. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند به‌عنوان ابزاری جهت سیاست­گذاری بازار رقابتی حمل‌ونقل بین­المللی کالا، مورداستفاده سیاست­گذاران و نیز شرکت­های فراهم آورنده خدمات حمل‌ونقل دریایی و ریلی کالا قرار گیرد. واژه‌های کلیدی: حمل‌ونقل کالا، قیمت­گذاری، نظریه بازی، سیاست­گذاری حمل‌ونقل، حمل‌ونقل دریایی ، حمل‌ونقل ترکیبی، زمان سفر.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی