Skip to main content
SUPERVISOR
Zohreh Kashkouli,GholamReza Zarei
زهره کشکولی (استاد مشاور) غلامرضا زارعی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Amal Mohammadi
امل محمدی

FACULTY - DEPARTMENT

مرکز زبان
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
The social reproduction theory (Bourdieu, 1977, 1984, 1991) argues that educational settings are not institutions of equal opportunity but rather are forces that perpetuate social hierarchy. From this perspective, it is argued that education as a source of cultural capital gives us power and helps us achieve goals, become successful, and rise up the social ladder without necessarily having wealth or financial capital. The purpose of this study was to apply the social reproduction theory to explore how English language teachers and students perceive English language as a means of reproducing social status. To collect the required data, the study relied on a qualitative and quantitative mixed design. First, a questionnaire was developed using the indices related to the reproduction theory. Following the questionnaire construction with appropriate statistical indexes of validity and reliability, it was administered to 100 English language teachers and 100 students supplemented by interviewing 18 of the same participants selected purposefully. The findings of this study revealed that English language teachers and students believe that there is a significant correlation between English language learning and social Keywords: Social Reproduction; Cultural Capital; English Language; Social Mobility; Language Learning.
نظریه‌ی بازآفرینی اجتماعی ( بوردیو، 1977، 1984، 1991) بر این باور است که نهادهای آموزشی، موسسه هایی با فرصت برابر نیستند بلکه نیروهایی هستند که باعث تداوم سلسله مراتب اجتماعی می‌شوند. از این جهت، به نظر می‌رسد که آموزش به عنوان یک سرمایه‌ی فرهنگی ما را توانمند می‌سازد و کمک می‌کند که به اهداف خود دست یابیم، کامیاب شویم و بدون نیاز به ثروت یا سرمایه‌ی مالی بتوانیم پله های ترقی را طی کنیم. هدف این تحقیق اعمال نظریه‌ی بازآفرینی اجتماعی در جهت بررسی نظر معلمان و زبان‌آموزان در خصوص زبان انگلیسی به عنوان وسیله ای در بازآفرینی جایگاه اجتماعی افراد است. در جهت جمع‌آوری داده‌ها، این پژوهش بر روی یک طرح ترکیبی کیفی و کمی متکی بود. در آغاز، یک پرسشنامه با استفاده از معیارهایی که به نظریه بازآفرینی مرتبط می‌شد، طراحی شد. پس از انجام طراحی با شاخص‌های تاییدی و اعتباری مناسب، این پرسشنامه در بین 200 معلم زبان انگلیسی و زبان‌آموز پخش شد و همچنین در جهت تکمیل آن، با 18 نفر از همان شرکت کنندگان که به صورت هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه شد. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که معلمان زبان انگلیسی و زبان‌آموزان معتقدند که همبستگی قابل توجهی بین یادگیری زبان و پویایی اجتماعی وجود دارد. از دیدگاه آنها، مهارت‌های یادگیری و همچنین تدریس زبان انگلیسی معنایی نمادین و ارزش سرمایه‌ای را تامین می‌کند که تقریبا در بسیاری از جوامع مورد نیاز است. نظرات پاسخگویان نشان داد که مهارت‌های انگلیسی و مهارت‌های آموزشی مرتبط با آن در واقع نوعی سرمایه فرهنگی هستند که دارای ارزش نمادینی هستند که این ارزش‌ها از نظر پاسخگویان تشدیدکننده پویایی اجتماعی تلقی می‌شوند. ویژگی‌های مشخص شده‌ی بازآفرینی که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته‌اند شامل درآمد، شغل، طبقه اجتماعی، سطح تحصیلات، ارزش، سبک زندگی، الگوی مصرف، زائقه، زیبایی‌شناسی، شانس‌های زندگی و خودشناسی است که از همه آنها تنها "الگوی مصرف"، از نقطه نظر معلمان و زبان‌آموزان، ارتباط چندانی با زبان انگیسی ندارد. نتایج با توجه به وضعیت زبان انگلیسی و آموزش‌پرورش مورد بحث قرار می‌گیرد. کلیدواژه‌ها: بازآفرینی اجتماعی‌؛ سرمایه فرهنگی؛ زبان انگلیسی؛ پویایی اجتماعی؛ یادگیری زبان.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی