Skip to main content
SUPERVISOR
Zohreh Kashkouli,Momene Ghadiri Modarres
زهره کشکولی (استاد مشاور) مومنه قدیری مدرس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Somayeh Safdari
سمیه صفدری نجف آبادی

FACULTY - DEPARTMENT

مرکز زبان
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395
Scaffolding helps students improve their skills and handle complex materials (Cloud, Genesee, Hayaman, 2009).Although a number of studies have been done on scaffolding in Iran, few studies have identified the types and techniques of scaffolding used in English language classes. Due to the importance of scaffolding in the teaching process, this study aimed to investigate the extent to which various scaffolding types were provided in EFL classes in Iran. It was also to delineate the types and techniques of scaffolding used in the EFL classes. Through availability sampling technique, eight Iranian EFL teachers who teach TOP NOTCH 2 at Jahad Daneshgahi academic institutes in Isfahan were surveyed. In order to study scaffolding, all of the sections of the classes were transcribed, codified, and analyzed using Wu’s (2010) framework of scaffolding. The results of the study showed that the types of scaffolding used by Iranian EFL teachers included cognitive, metacognitive, procedural, and context scaffolding. However, Motivational scaffolding was not used in any of the classes. The techniques that teachers used to improve learning included giving instances, providing introduction to activate students’ mind before teaching, relating new material to students’ background knowledge, giving hints, providing some opportunities to help students evaluate their learning (i.e. summarizing and questioning), proposing a number of steps for teaching, dividing vocabularies to its parts, relating the concepts to pictures, and referring students to the resources. The extent to which scaffolding was used in EFL classes equaled 35.8 %, of which 6.55, 11.71, 17.4, and 0.03 % were devoted to cognitive, metacognitive, procedural, and context scaffolding, respectively. The results of the study can help universities and language institutes to instruct and choose the best teachers and material developers to prepare the best materials for teaching. Keywords: scaffolding, cognitive scaffolding, metacognitive scaffolding, procedural scaffolding, context scaffolding, motivational scaffolding, ZPD
تکیه گاه سازی به دانش آموزان کمک می‌کند توانایی‌های خود را افزایش دهند و بر مباحث مشکل غلبه کنند. هرچند تعدادی مطالعه در مورد تکیه گاه سازی در ایران صورت گرفته، اما هیچ یک از این مطالعات انواع و تکنیک های تکیه گاه سازی استفاده شده در کلاس را مشخص نکرده اند. به توجه به اهمیت تکیه‌گاه‌سازی در فرآیند آموزش، هدف این مطالعه بررسی میزان تکیه ‌گاه‌سازی در موسسات آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بود. همچنین بررسی انواع و تکنیک‌های تکیه‌گاه‌سازی در موسسات آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی مورد بررسی قرار گرفت. از طریق تکنیک نمونه‌گیری هدفمند، هشت معلم زبان انگلیسی که در سطح تاپ ناچ دو در موسسات جهاد دانشگاهی اصفهان تدریس می‌کردند، انتخاب شدند. برای بررسی تکیه‌گاه‌سازی، کلاس‌ها ضبط و کددهی شده، سپس با استفاده از مدل تکیه‌گاه‌سازی Wu (2010) داده‌ها تحلیل شدند.نتایج مطالعه نشان داد که انواع تکیه گاه سازی‌های استفاده شده توسط آموزگاران شامل تکیه‌گاه سازی شناختی، فراشناختی، رویه‌ای و بافتی بود. تکیه‌گاه سازی انگیزشی در هیچ یک از کلاس‌ها استفاده نشد. تکنیک‌هایی که آموزگاران برای بهبود یادگیری استفاده کردند شامل استفاده از نمونه‌ها، فراهم کردن مقدمه‌ای قبل از تدریس برای فعال کردن ذهن دانش آموزان، ربط دادن موارد آموزشی جدید به دانسته‌های قبلی، هشدار دادن، فراهم‌کردن فرصت‌هایی برای کمک به دانش آموزان برای ارزیابی خود( مثل خلاصه‌گفتن و سوال‌پرسیدن)، تقسیم کلمات به بخش‌های قابل فهم، پیشنهاد مراحلی برای تدریس، ارتباط دادن مفاهیم جدید به تصاویر، و ارجاع دانش‌آموزان به منابع بود. میزان تکیه‌گاه سازی در کلاس‌های آموزش زبان به عنوان زبان خارجی 35.8 % بود که 6.55 % شناختی، 11.71 % فراشناختی، 17.4% رویه ای و 5.14 % بافتی بود. نتایج این مطالعه به دانشگاه ها و موسسات آموزش زبان کمک می کند تا بهترین آموزگاران را آموزش دهند و انتخاب کنند و به تدوین کننده های کتابهای آموزشی کمک می کند تا بهترین مقتضیات تدریس را فراهم آورند. کلیدواژه ها: تکیه گاه سازی، تکیه گاه سازی بافتی، تکیه گاه سازی شناختی، تکیه گاه سازی فراشناختی، تکیه گاه سازی رویه ای، تکیه گاه سازی انگیزشی،ZPD

ارتقاء امنیت وب با وف بومی