Skip to main content
SUPERVISOR
GholamReza Zarei,Momene Ghadiri Modarres
غلامرضا زارعی (استاد مشاور) مومنه قدیری مدرس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Amir Esmaeili
امیر اسمعیلی

FACULTY - DEPARTMENT

مرکز زبان
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395
Ever since Gardner (1987) introduced the notion of multiple intelligences, a myriad of researchers and scholars have placed paramount importance on this area. Gardner’s (1987) breakthrough paved the way for a surfeit of research on different realms such as Emotional Quotient and Intelligence Quotient, while some other intelligences, namely Adversity Quotient and Spiritual Quotient, have been flagrantly overlooked in spite of their being irrefutably influential, especially in ELT and Iran. The aim of the present study was to investigate the amount of three measures of intelligences – EQ, AQ, and SQ – among Iranian EFL learners and discern whether they are correlated. The data of this research was collected through a 54-item questionnaire, which was a juxtaposition of three other questionnaires, namely Adversity Response Profile (ARP) designed by Stoltz (1997), Brief Emotional Intelligence Scale (BEIS-10) developed by Davies et al (2010), and Spiritual Intelligence Self-Report Inventory (SISRI) devised by King (2008) and was translated into Farsi to ensure maximum comprehension of participants. The sample of this study consisted of 847 undergraduate Iranian EFL learners from Tehran and Isfahan, in which 610 of them were males and 237 females. SPSS 23 and AMOS 23 were used to analyze the data and verify their construct validity of tests. The results of the study indicated that Iranian EFL learners had an amount of AQ equal to below average, their SQ was virtually average, and their EQ proved to be above average. Moreover, it revealed that EQ, AQ, and SQ were strongly correlated with one another. Key words: multiple Intelligences, emotional intelligence, adversity quotient, spiritual quotient
از هنگامی که گاردنر(1987) موضوع هوش های چند گانه را مطرح کرد، تعداد انبوهی از محققین و پژوهشگران ارزش بسزایی را به این حوزه اختصاص داده اند. موفقیت گاردنر (1987) مسیر تحقیق در بخش های مختلف همچون هوش عاطفی (EQ) و هوش بهره ای (IQ) را هموار کرد و این در حالی است که هوش های دیگر همچون هوش مقابله ای (AQ) و هوش معنوی (SQ) علی رغم تاثیر غیر قابل انکارشان و به خصوص در حیطه آموزش زبان در ایران نادیده گرفته شده اند. هدف این تحقیق اندازه گیری سه نمونه از این هوش های حائز اهمیت به نام های EQ، AQ و SQ در میان زبان آموزان ایرانی بود و اینکه آیا این سه هوش رابطه ای میانی با یکدیگر دارند. داده های این تحقیق از طریق یک پرسشنامه ی 54 سوالی جمع آوری شد که ترکیبی از سه پرسشنامه ی دیگر به نام های ARP، BEIS-10 و SISRI-24 بوده است و برای سهولت درک مطلب شرکت کنندگان به فارسی ترجمه شد. نمونه حاضر در این تحقیق متشکل از 847 زبان آموزان ایرانی در مقطع کارشناسی در شهرهای تهران و اصفهان بودند که 610 نفر از آنها مرد و 237 نفر زن بودند. SPSS 23 و AMOS 23 برای تحلیل داده ها و تصدیق ساختار آنها مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که AQ زبان آموزان ایرانی معادل کمتر از متوسط، SQ آنها نسبتا متوسط و EQ آنها بالاتر از حد متوسط را می باشد. به علاوه نتایج نشانگر رابطه میانی معناداری بین EQ، AQ و SQ بود. واژگان کلیدی: هوش های چندگانه، هوش عاطفی، هوش مقابله ای، هوش معنوی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی