Skip to main content
SUPERVISOR
Momene Ghadiri Modarres,Zohreh Kashkouli
مومنه قدیری مدرس (استاد مشاور) زهره کشکولی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Pooria Azizi
پوریا عزیزی

FACULTY - DEPARTMENT

مرکز زبان
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Development of a Humanistically-oriented Book Evaluation Inventory and a Comparative Evaluation of Top Notch vs. Prospect Series
Textbooks play a crucial role in language learning classrooms. The problem is choosing among a great number of available textbooks on the market to see which one is more appropriate for a specific classroom with an idiosyncratic group of learners since each group has different needs. Different schools of thought have put forward different ideologies for the nature of language learning and language teaching, the most recent of which is the humanistic approach. As the name implies, the humanistic approach puts learners at the center of learning with a focus on their emotions and different needs. This school of thought placed us on the task of developing a Humanistically-oriented Book Evaluation Inventory and exploring its reliability and underlying factor structure. For this purpose, the text-driven approach which is the best indicator of the humanistic approach was used in developing the questionnaire. In devising the items, elements of text-driven approach such as affect, localization, rich exposure, and cognitive engagement were targeted. The questionnaire has 39 items and uses Likert-type scale, giving each item a value ranging from 1 to 5, respectively 1 for strongly disagree, 2 for disagree, 3 for neutral, 4 for agree and 5 for strongly agree, In addition, Brian Tomlinson's, a well-known scholar in materials development, was sought for content validation of the questionnaire. After the exploratory factor analysis, the modified version of HBEI was administered to 400 teachers of Top Notch and Prospect series to see how much they are humanistic. The results of the study show that although a number of shortcomings and drawbacks were found in both series, teachers perceived Top Notch series more in line with the humanistic approach. Keywords: Humanistic Approach; Material Evaluation; Material Development; Text-Driven Approach
در کلاس های آموزش زبان، کتاب ها نقشی حیاتی را به عهده دارند. از انجا که هر گروه دانش اموزان دارای ویژگی های خاص و نیازهای متفاوت می باشند، مسئله اصلی انتخاب کتاب مناسب در میان کتابهای بی شمار بازار می باشد تا مشخص گردد کدام کتاب برای یک کلاس مناسب تر است. تفکرات مختلف، ایدئولوژی های متفاوتی را در تعریف ماهیت یادگیری و آموزش زبان ارائه نمودند، که جدیدترین آنها تفکر انسان گرا می باشد. همان گونه که از نام ان پیداست، روش انسان گرا، زبان آموزان را در مرکز یادگیری قرار می دهد و به نیازها و احساسات آنها توجه خاصی معطوف می کند. این تفکر، ما را بر آن داشت تا پرسشنامه ای را برای ارزیابی کتاب ها بر اساس روش انسان گرا طراحی کنیم و سپس پایایی و روایی ساختاری آن را محاسبه نماییم. بدین منظور، روش مبتنی بر متن که بهترین راه برای شناسایی روش انسان گرا میباشد، مورد استفاده قرار گرفت. درطراحی پرسشنامه، ویژگی های روش مبتنی بر متن مانند احساسات، بومی سازی محتوا، محتوای غنی، و چالش های ذهنی تحت نظر قرار گرفتند. پرسشنامه دارای 39 سوال است که از روش لیکرت برای نمره دهی به انها استفاده می شود بدین صورت 1 برای بشدت مخالفم، 2 برای مخالفم، 3 برای نظری ندارم، 4 برای موافقم و 5 برای بشدت موافقم. برای روایی محتوایی پرسشنامه نیز، از نظرات برایان تاملینسون، یک محقق مشهور در حوزه طراحی مطالب درسی، استفاده شد. پس از تحلیل عاملی اکتشافی، نسخه ویرایش شده پرسشنامه، به 400 نفر از معلمین کتاب های تاپ ناچ و پراسپکت داده شد تا میزان انسان گرا بودن این کتابها بررسی شود. نتایج این تحقیق حاکی از این است که اگرچه در هر دو نسخه از کتابها نواقصی وجود دارد، اما معلمان کتابهای تاپ ناچ را بیشتر از کتاب های پراسپکت انسان گرا تشخیص دادند. کلیدواژه ها: روش انسان گرا ؛ ارزیابی مطالب درسی؛ طراحی مطالب درسی؛ روش مبتنی بر متن

ارتقاء امنیت وب با وف بومی