Skip to main content
SUPERVISOR
Zohreh Kashkouli,GholamReza Zarei
زهره کشکولی (استاد راهنما) غلامرضا زارعی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Sharareh Khademi
شراره خادمی

FACULTY - DEPARTMENT

مرکز زبان
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

The relationship among socioeconomic status, willingness to communicate, international posture, competitiveness, and language achievement among Iranian EFL learners
The goal of this research was to study the relationship among willingness to communicate (WTC), international posture (IP), and competitiveness (COM), and to see if socio-economic status (SES), as a sociological factor, has any effect on these factors and their relations. As another aim of the present study, the relationship among these factors and language learners’ achievement was investigated as well. To this end, a quantitative approach was utilized to study university students' responses to a questionnaire. The participants of the study were 1084 university students selected randomly from different majors studying at Isfahan University of Technology, Isfahan University of medical Sciences and University of Isfahan. To collect data, a questionnaire was developed measuring SES, IP, COM, and WTC of participants. In order to analyze the data, inferential statistics were reported and utilizing AMOS, Structural Equation Modelling was conducted. Two models were conducted the first model didn’t consider participants test score and Language Achievement (LA) but the second one considered the test scores. According to the results, SES was approved to have impact on WTC, IP, and COM, and on the relation which exists among them. IP had direct impact on COM and WTC, but the impact of COM on WTC was rejected. According to the second model of the study, LA was affected by learners’ SES and their level of WTC, but learners’ COM and IP had no direct impact on their LA. Keywords: socioeconomic status, willingness to communicate, international posture,, competitiveness, language achievement
هدف از این تحقیق، مطالعه روابط بین تمایل به برقراری ارتباط، دیدگاه بین الملل و رقابت جویی، و همچنین بررسی تاثیر موقعیت اقتصادی-اجتماعی بر متغیرهای مذکور و روابط بین آن ها بود. یکی دیگر از اهداف تحقیق حاضر، رابطه میان متغیرهای یادشده با یادگیری زبان شرکت کنندگان بوده است. برای این منظور از یک روش کمی برای بررسی پاسخ های دانشجویان استفاده شد. شرکت کنندگان در این تحقیق 1084 نفر از دانشجویان رشته های مختلف از دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه که ترکیبی از 3 پرسشنامه بود استفاده شد. تحلیل داده های این مطالعه به روش مدل معادلات ساختاری چند گروهی بوده است. بر اساس نتایج به دست آمده مدل اول موقعیت اجتماعی-اقتصادی دانشجویان بر دیدگاه بین الملل، تمایل به برقراری ارتباط و میزان رقابت جویی آن ها تاثیر مثبت داشته است. همچنین دیدگاه بین الملل نیز بر تمایل به برقراری ارتباط آن ها و رقابت جویی ان ها نیز تاثیر مستقیم و مثبت داشته است. براساس مدل دوم موقعیت اجتماعی-اقتصادی و میزان تمایل به برقراری ارتباط در افراد بر میزان یادگیری زبانشان تاثیر مستقیم و مثبت دارد در حالی که دیدگاه بین الملل و میزان رقابت جویی آن ها تاثیری بر یادگیری زبان در آن ها ندارد. روابط غیر مستقیم نیز مورد بررسی قرار گرفته و برخی روابط نیز رد شدند. کلمات کلیدی: موقعیت اجتماعی-اقتصادی، تمایل به برقراری ارتباط، دیدگاه بین الملل، رقابت جویی، یادگیری زبان

ارتقاء امنیت وب با وف بومی