Skip to main content
SUPERVISOR
Meisam Rahimi,Zohreh Kashkouli
میثم رحیمی (استاد مشاور) زهره کشکولی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Shokofeh Rayga
شکوفه رایگا

FACULTY - DEPARTMENT

مرکز زبان
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396
Motivation is considered as one of the most dynamic factors in L2 learning; it fluctuates across individuals and contexts (Dornyei, MacIntyre, Henry, 2015). To enrich our understanding of the contextual factors and emotional state, the present study attempts to compare L2 motivational models between Iranian and Korean university learners in light of 2 × 2 model of L2 self-guides (2018), an expanded version of L2 Motivational Self System (Dornyei, 2005, 2009) based on self-discrepancy and regulatory focus theories (Higgins, 1987, 1997). To that end, 2 × 2 model of L2 self-guides is chosen as a theoretical framework to relate contextual factors and emotional state to current motivated behavior. The aim of this study is to both validate 2 × 2 model of L2 self-guides in Iranian and Korean contexts and scrutinize the influence of context. In addition, due to the inconsistent results of previous studies concerning the role of ought-to self, this study aims to focus on ought-to self from ‘ others ’ dimension through a non-experimental research design. A total of 492 university students, including 250 Iranians and 242 Koreans filled out the questionnaire. The data were analyzed by multiple-group structural equation modeling along with correlational methods. Confirmatory factor analysis and Cronbach alpha were run for the validity and reliability of the questionnaire, respectively. Besides, correlation and regression analyses were applied to provide empirical support for the results. The findings indicated that the model was acceptable in both countries. The impact of contextual factors and emotional state on four types of selves were discussed, and a number of differences were found between the two groups. Among the variables, milieu had the strongest impact on selves. It indicated to what extent context and others might influence selves’ creation, identity, and motivation. The study conclude that if suitable conditions are provided in educational and social contexts, both types of selves (ideal and ought-to) lead to motivational behavior. It also revealed that “ own” standpoints seem to be the best indicator of current motivated behavior. Finally, some pedagogical implications were provided for teachers and material developers. Key Words: Milieu; English Learning Experience; Shame; Current Motivated behavior; 2×2 Model of L2 Self-Guides.
فارسی انگیزه به عنوانِ یکی ازناپایدارترین عوامل در یادگیری زبانِ دوم محسوب میشود, که دائما در افراد و بافت ها در حال تغییراست (دورنیه, مک اینتایر, و هنری, 2015). برای به دست آوردن درک بهتری از عوامل مربوط به بافت آموزشی و وضعیت عاطفی, این پژوهش به دنبال مقایسهِ مدل های انگیزشی زبانِ دوم در میان دانشجویانِ ایرانی و کره ای باتوجه به مدل دو در دویِ خودِ راهنمای زبانِ دوم(2018), که نسخه ی گسترش یافته ایی از سامانهِ خود انگیزشی زبانِ دوم (دورنیه,2005, 2009)و مبتنی بر نظریه های خودگسستگی و تمرکز تنظیمی است (هیجینز,1997,1987), می باشد. به این منظور, مدل دو دردویِ خودِ راهنمای زبانِ دوم به عنوانِ یک چهارچوبِ نظری برای برقراری ارتباط بین عواملِ مربوط به بافتِ آموزشی و وضعیت عاطفی با رفتارِ انگیزشیِ فعلی انتخاب شده است. هدف از این پژوهش, از یک طرف تاییدِاعتبارِ مدل دو در دویِ خودِ راهنمای زبانِ دوم در ایران و کره و از طرف دیگربررسی دقیقِ تاثیر بافت می باشد,علاوه بر این با توجه به نتایجِ متناقضِ مطالعاتِ گذشته در خصوص نقش خودِ بایستی, این پژوهش در نظر دارد که خودِ بایستی از منظر"دیگران" را از طریق یک طرح تحقیقاتی غیرآزمایشی مورد بررسی قرار دهد. درمجموع 492 دانشجو, 250 نفر دانشجوی ایرانی و 242 نفر دانشجوی کره ای, پرسشنامه راپر کردند. داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری چند گروهی و روش های همبستگی تجزیه و تحلیل شدند. برای تحلیلِ روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب از تحلیل عاملی تاییدی و آلفای کرونباخ استفاده شد. علاوه بر این, روش های تحلیلی همبستگی ورگرسیونی نیز به منظور تایید تجربی نتایج اعمال شدند. یافته ها حاکی از آن بود که مدل در هر دو کشور قابل قبول بوده است. تاثیر عوامل مربوط به بافت آموزشی و وضعیت عاطفی بر رویِ هر چهار نوعِ خود مورد بحث قرار گرفت و تعدادی تفاوت بین دو گروه مشخص شد. در بین متغیرها, محیط پیرامون بیشترین تاثیر را بر رویِ خود ها داشت. این موضوع نشان داد که تا چه اندازه محیط و افراد دیگر میتوانند در به وجود آوردن خودها, هویت و انگیزه تاثیر بگذارند.از این پژوهش نتیجه گرفتیم که چنانچه شرایط مناسب در بافت آموزشی و اجتماعی فراهم شود, هر دو نوعِ خود(خودِ مطلوب و خودِبایستی) منجر به بروز رفتار انگیزشی میشوند. همچنین پژوهش حاضر نشان داد که دیدگاههای "فردی" بهترین شاخص برای سنجشِ رفتار انگیزشی فعلی می باشند. و درپایان, تعدادی از پیامد های آموزشی برای معلمان و طراحانِ مطالب درسی ارائه شد. کلیدواژه ها : محیط پیرامون؛ تجربه یادگیری زبان انگلیسی؛ احساسِ سرزنش؛ رفتار انگیزشی فعلی؛ مدل دو در دویِ خودِ راهنمای زبانِ دوم.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی