Skip to main content
SUPERVISOR
Momene Ghadiri Modarres,Hasan Jalali
مومنه قدیری مدرس (استاد مشاور) حسن جلالی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Nahid Shahmoradi chadegani
ناهید شاهمرادی چادگانی

FACULTY - DEPARTMENT

مرکز زبان
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Lexical Bundles in the and Conclusion Sections of Research Articles: The Case of Applied Linguistics and Information Technology
The study of lexical bundles, also known as fixed phrases, chunks, clusters and multi-word expressions, has attracted considerable attention both in linguistics studies and in academic writing. During the last years, the study of lexical bundles has become more prominent. While most of the previous studies have focused on the use of lexical bundles across different registers and a number of disciplines, a few studies have concerned with the use of these word sequences in different sections of research articles. This study extends this line of research by analyzing the frequency and functional features of lexical applied linguistics (AL) and information technology (IT). The instrument used in this study was Antconc 3.5.8., by which four bundles in the and conclusion sections of research articles written by Iranian and native writers in the field of -word lexical bundles were identified with the frequency and range of five for the and the frequency of 10 for (research-oriented, text-oriented, and participant-oriented). the conclusion. In order to analyze the function of lexical bundles, we used the Hyland's functional taxonomy of bundles in academic writing (2008). The taxonomy is divided into three functional categories of lexical bundles with sub-categories same section of information technology. The results, therefore, indicated that both applied linguistics and Information The study showed that 59 lexical bundles were found in the section of applied linguistics and 39 in the same section of information technology. 40 lexical bundles were also found in the conclusion section of applied linguistics and 15 in the technology writers frequently used lexical bundles in the section of research articles.There was, however, a section in both AL and IT, text-oriented bundles were the most-widely used in the conclusion section in both AL and IT. considerable difference between the two disciplines in terms of the bundles in the conclusion section of research articles. Information technology writers employed fewer bundles. Applied linguistics writers also displayed higher proportion of three functional categories of lexical bundles. While research –oriented bundles rank as the largest category in the help writing instructors to emphasize the role of lexical bundles for the students to better understand these word sequences Participant-oriented bundles constituted the smallest proportion, which could be due to their small function in the and conclusion sections. We can conclude that AL writes tend strongly prefer to the lexical bundles, used in the and the conclusion section since they experience more exposure in their academic education.The findings of this study can in move and steps. Key Words: Applied linguistics, information technology, lexical bundles, corpus, frequency, function.
مطالعات بافه های واژگانی (که عبارت های ثابت، عبارات کوتاه، دسته ی کلمات و ترکیبات چند کلمه ای نامیده می شوند)، توجه فراوانی را در تحقیقات زبانشناسی و تحقیقات نگارش آکادمیک به خود جلب کرده است. در طول سالهای اخیر، مطالعات بافه های واژگانی چشمگیرتر شده است. درحالیکه بیشتر تحقیقات قبلی در زمینه بافه های واژگانی درمیان سیاق ها و تعدادی از رشته های علمی تمرکز کرده اند، تعداد کمی از تحقیقات به استفاده از این ترکیبات چندکلمه ای در بخش های مختلف مقالات علمی توجه کرده اند. این پژوهش با گسترش حیطه ی تحقیق به بررسی فراوانی و ویژگی های کاربردی بافه های واژگانی در بخش های و نتیجه مقالات تحقیقاتی نوشته شده توسط نویسنده های انگلیسی زبان و غیرانگلیسی زبان در رشته های زبانشناسی کاربردی و فناوری اطلاعات می پردازد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق نرم افزار Antconc 3.5.8بوده که از طریق آن بافه های واژگانی چهارکلمه ای در بخش مقالات که 5 بار تکرار و از لحاظ گستره در 5 متن مختلف به کار برده شده مورد شناسایی قرار گرفتند. همچنین در بخش نتیجه مقالات، بافه های واژگانی که 10 بار تکرار شده اند و از لحاظ گستره در 5 متن مختلف استفاده شده شناسایی شده اند. به منظور بررسی کارکرد بافه های واژگانی، ما طبقه بندی کاربردی بافه های واژگانی هایلند برای نوشتارهای آکادمیک را دراین پژوهش استفاده کرده ایم. این طبقه بندی شامل سه گروه کاربردی بافه های واژگانی با زیر گروه های تحقیق محور، متن محور و شرکت کننده محور است. نتایج نشان داد که 59 بافه ی واژگانی در بخش مقالات رشته ی زبانشناسی کاربردی و 39 بافه واژگانی در بخش مشابه رشته ی فناوری اطلاعات یافت شد. هم چنین 40 بافه ی واژگانی در بخش نتیجه مقالات رشته زبانشناسی کاربردی و 15بافه ی واژگانی در بخش مشابه رشته ی فناوری اطلاعات یافت شد. نتایج حاکی از آن بود که نویسندگان هر دو رشته ی زبانشناسی کاربردی و فناوری اطلاعات به طور مکرر از بافه های واژگانی در بخش مقالات خود استفاده کرده اند. هم چنین تفاوت قابل ملاحظه ای بین نویسندگان دو رشته از لحاظ استفاده بافه های واژگانی در بخش نتیجه مقالات وجود دارد. نویسنده های رشته ی فناوری اطلاعات از بافه های واژگانی کمتری استفاده کردند. نویسندگان زبانشناسی کاربردی به نسبت بیشتری از سه دسته کارکردی بافه های واژگانی استفاده کرده اند. درحالیکه بافه های تحقیق محور در بخش مقالات به عنوان بزرگترین رده درهر دو رشته شناخته میشوند، در بخش نتیجه بافه های متن محور به عنوان بزرگترین رده در هردو رشته دسته بندی شده است. بافه های شرکت کننده محورکوچکترین نسبت را تشکیل می دهند که ممکن است به دلیل کاربرد کم آنها در هر دو بخش و نتیجه باشد. ما می توانیم نتیجه بگیریم که نویسندگان زبانشناسی کاربردی در استفاده از بافه های واژگانی تمایل بیشتری نشان داده اند که ممکن است به دلیل مواجهه آنها با زبان انگلیسی در دوره تحصیلات دانشگاهی باشد. نتایج این تحقیق میتواند به مدرسان کمک کند تا به تأکید نقش بافه های واژگانی برای دانشجویان بپردازند تا به فهم هرچه بهترآن ها از توالی کلمات درحرکت و گام ها کمک کند. کلیدواژه ها : زبانشناسی کاربردی، فناوری اطلاعات، بافه های واژگانی، پیکره، فراوانی، کارکرد

ارتقاء امنیت وب با وف بومی