Skip to main content
SUPERVISOR
Zohreh Kashkouli,Meisam Rahimi
زهره کشکولی (استاد راهنما) میثم رحیمی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mohammad Nouri
محمد نوری

FACULTY - DEPARTMENT

مرکز زبان
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1397

TITLE

The Relationship between Feedback-Seeking Behavior, Mindsets, and L2 Motivational Self-System: The Case of Iranian EFL Learners
Corrective feedback has been mainly studied as a teaching resource in SLA. The present study examined the notion of corrective feedback as a learning resource among Iranian language learners. To this end, Ashford’s (1986) model of feedback-seeking behavior, Dweck’s (1999) mindsets, and Dornyei's model of L2MSS (2005) were employed in the context of language learning. Questionnaire data from 577 Iranian university students (361 males, 216 females) indicated that learners made conscious decisions regarding whether to seek feedback, from what source, and by what method. The decisions about feedback seeking strategies had meaningful relationships with the learners' mindsets and motivation types. The results indicated that learners with a growth mindset and ideal L2 self sought feedback through both monitoring and inquiry methods. Learners with a fixed mindset and ought-to L2 self were more inclined to inquiry methods, with the exception that learners with ought-to L2 self only sought feedback from others. Learners with high L2 learning experience tended to receive feedback from all possible sources. Furthermore, the probable mediating role of L2MSS in the relationship between mindsets and FSB was investigated, exhibiting only partial mediating role in this relationship. These results can be used to enhance learners' perception of their mindsets and encourage teachers to use more appropriate comments. Keywords: Corrective feedback; Feedback-seeking behavior; Motivation; L2 Motivational self system; Mindsets
بازخورد اصلاحی (corrective feedback) عمدتا به عنوان یک منبع تدریس در نظر گرفته شده است. در این مطالعه بازخورد اصلاحی به عنوان یک منبع یادگیری در میان زبان آموزان ایرانی بررسی شده است. به این منظور، مدل رفتار های جستجوی بازخورد اشفورد (1986)، مدل ذهنی دوئک (1999) و سیستم خود های انگیزشی زبان دوم دورنیه (2005) برای انجام این پژوهش به کار گرفته شدند. اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه های 577 دانشجوی ایرانی (361 مرد، 216 زن) نشان داد که زبان آموزان به طور آگاهانه در مورد دریافت بازخورد، منبع بازخورد و روش دریافت بازخورد تصمیم می گیرند. این تصمیمات عمدتا با ذهنیت های زبان آموزان و نوع انگیزه آنها در ارتباط است. براساس یافته های این تحقیق، زبان آموزانی که ذهنیت یادگیریو رشد (growth mindset) دارند و همچنین کسانی که خود آرمانی (Ideal self) قوی تری دارند تمایل بیشتری به دریافت بازخورد با هر دو روش پرسش (feedback inquiry) و فرابینی (feedback monitoring) دارند. زبان آموزانی که ذهنیت ثابت و مشخص (fixed mindset) و خود بایسته (ought-to self) قوی تری دارند بیشتر روش پرسش را ترجیح میدهند. . البته زبان آموزان با خود بایسته پرسش از دیگران را به پرسش از معلم ترجیح می دهند. همچنین زبان آموزانی که تجربه زیادی در یادگیری زبان دارند از تمام روش های ممکن برای دریافت بازخورد اصلاحی استفاده می کنند. علاوه بر این، نقش میانجی احتمالی عناصر سیستم خود های انگیزشی زبان دوم نیز در ارتباط بین ذهنیت ها و رفتارهای جستجوی بازخورد بررسی شدند که تنها نقش میانجی ناچیز داشتند. کلیدواژه ها: بازخورد اصلاحی، رفتار های جستجوی بازخورد، انگیزه، مدل ذهنی، سیستم خود های انگیزشی زبان دوم

ارتقاء امنیت وب با وف بومی